Wormgangen in Glycymeris - Mill
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 648 times
Wormgangen in Glycymeris - Mill
Hoewel de meeste Mill-gangers zo'n beetje zijn afgehaakt bij het forum, wil ik n.a.v. Bram zijn opmerkingen bij http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=15798 even een balletje opwerpen:
Is er (al) iets bekend over de veroorzakers van deze wormgangen in Glycymeris?
Moeten we hier ook tot een veroordeling van Polydora overgaan?
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Wormgangen in Glycymeris - Mill
Hallo Spongebob,ik denk van wel,de meeste van die gaatjes worden van bovenaf bekeken,maar als je de gaatjes aan de zijkant bekijkt zoals op je schelp,deze heeft waarschijnlijk rechtop in de matrix gezeten,en dan zien de gaatjes er uit zoals op jouw schelp.Niet alles is de schuld van een boorspons Hé.Ik heb een zee-egel met beide,bovenkant gaatjes en zijkant gaatjes.Ik maak wat foto's.GR(Wat me wel opvalt bij jou schelp,is dat de gangen niet doorlopen in de matrix,wat dus wilt zeggen dat deze zijn gemaakt voor hij in die matrix terecht kwam)
[Bewerkt door strandjutters op 15-07-2012 om 18:53 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 15-07-2012 om 18:53 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo Spongebob,bij deze de zee-egel,soort doet er eigenlijk niet toe,maar het is een Echinocorys.op de eerste foto zie je de gaatjes van bovenaf,op de twee andere foto's de gaatjes zijdelinks.GR(Wat typisch is voor het wormpje is dat zijn gangetje nooit eindigt in een punt,maar steeds eindigt met een lus,dit kon je ook zien bij het levende wormpje die ik heb getoont in mijn ander topic)
[Bewerkt door strandjutters op 15-07-2012 om 18:47 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 15-07-2012 om 18:49 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo spongebob,bij deze twee foto's van schelpen van Knokke,de eerste is waarschijnlijk de boorspons,enkel gaatjes geen lusjes,de tweede is waarschijnlijk van het wormpje,daar zie je wel de lusjes.Nu ik denk dat Bram er veel meer van weet dan ik,maar het zijn mijn bevindingen die ik laat zien,dit kan nooit kwaad Hé.GR Pascal(Dit heb ik vergeten te zeggen,heel vaak komen beide gaatjes voor in hetzelfde slachtoffer,dan nog niet gesproken van de roofslak)
[Bewerkt door strandjutters op 15-07-2012 om 19:09 NL]
strandjutters
Pascal, naar mijn mening zit je helemaal goed vwb de schelpen die je toont. De boorsponsgaatjes staan altijd in rechte rijen. Zo'n spoor noem je Entobia, dat is een ichnogenus (wetenschappelijke naam voor sporenfossiel).
Tom, de openingen van gangetjes van Polydora zijn vaak niet groter dan 1-2mm. Die in je Glycymeris lijken veel groter. De algehele vorm van de gang lijkt dan weer wel goed bij Polydora te passen, zo'n lusvorm. Of er specifiek naar de sporen op schelpen van Mill is gekeken weet ik niet.
Groeten,
Bram
Tom, de openingen van gangetjes van Polydora zijn vaak niet groter dan 1-2mm. Die in je Glycymeris lijken veel groter. De algehele vorm van de gang lijkt dan weer wel goed bij Polydora te passen, zo'n lusvorm. Of er specifiek naar de sporen op schelpen van Mill is gekeken weet ik niet.
Groeten,
Bram
- strandjutters
Hallo Bram,over die gaatjes kan leuk en lang gedescuteerd worden,dit is het leuke er aan.Wat jullie niet weten op het forum,is dat ik een 10 tal zoetwater slakken bezit die zijn doorboord van een roofslak,één probleem er zijn geen zoetwater roofslakken.En daar geeft Peter Moerdijk al kopbrekens over gehad bij Naturalis.Deze slakjes zijn bijna precies altijd op dezelfde plaats doorboord,bijna altijd in de tweede of derde winding aan dezelfde kant,vreemd Hé.GR
strandjutters
Hallo Tom,Spongebob schreef:
Hoewel de meeste Mill-gangers zo'n beetje zijn afgehaakt bij het forum, wil ik n.a.v. Bram zijn opmerkingen bij http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=15798 even een balletje opwerpen:
Is er (al) iets bekend over de veroorzakers van deze wormgangen in Glycymeris?
Moeten we hier ook tot een veroordeling van Polydora overgaan?
Interresant onderwerp wat je nu aanhaalt.
Ik ben de laatste tijd bezig om mijn mollusken kolektie van Mill door te nemen.
Dit naar aanleiding van een bezoek aan mij van F. wesselingh om mijn kolektie mollusken van Mill eens te bekijken.
Er zijn in Mill twee fauna's mollusken.
De grootste fauna komt uit het plioceen en zit in het zand boven het basisgrint en in de 11 m. laag.
De andere fauna komt uit het laat mioceen en is v.w.b de stevigere mollusken opgenomen in de 15 m. laag.
De fragielere schelpen en de kleintjes zijn met de vorming van het basis grint met het zand weggespoelt.
Om terug te komen op jou wormsporen, deze kom ik alleen tegen op de pliocene Glycymerissen.
Op de miocene Glycymerissen kom ik deze niet tegen.
Ook zie ik bij mijn schelpen dat de worm sporen niet door de schaal heen gaan.
Hiermee bedoel ik dat er aan de binnenzijde van de schelp niets te zien is.
Wat mijn vraag is; worden deze graafgangen gemaakt bij alleen levende of dode Glycymerissen of bij allebei.
Ik denk zelf dat de voeding die de worm opneemt uit de schaal komt.
Ik zal F. Wesselingh ook op dit topic wijzen.
Groeten Hans
Hans

Hallo Allemaal,
Even terzijde.
Dit soort sporen ben ik op twee schelpen uit mijn kolektie tegen gekomen.
Ben benieuwd of iemand weet van welk organisme dit afkomt.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Zijn zeepokken rond,ik dacht dat zeepokken hoekig waren,verschillende schelpjes tegen elkaar ,maar niet rond ?.GR
[Bewerkt door strandjutters op 16-07-2012 om 02:15 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 16-07-2012 om 02:15 NL]
strandjutters