Knokke . Trivia's Selectie !

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Brammiej
Re: Knokke . Trivia's Selectie !

Bericht door Brammiej » 14 mei 2012, 16:28

Hoi,

Monacha heeft iets afgeplatte zijkanten en arctica is wat boller in hoogte en breedte. Het verschil is moeilijk te onderscheiden, misschien kan je kijken bij recente exemplaren. Daarnaast komt hsipania ook in pleisthoceen voor. Op jouw foto denk ik aan trivia coccinelloides parvula. Ik denk dat ze in die richting zitten.

Groetjes bram

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 14 mei 2012, 19:11

Hallo Brammiej,heb je voorbeelden van parvula met deze gleuf op de rug,ik vind er op internet geen enkele terug.Of heb je documentatie van deze soort met gleuf op de rug.VR GR Pascal(Vanavond doe ik voor het eerst weer verder met sorteren)

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 14 mei 2012, 20:17

Ik sluit nog niets uit. Ik heb wel kleine exemplaren met een gleuf op de rug, grijs en bruin. Er is een mogelijkheid dat het andere soorten zijn, dan kom je op de Trivia subdilatata, Niveria avellanula en Niveria subpediculus(al is deze wat groot). Deze leefden in Spanje en Italie, maar konden misschien ook hier gekomen zijn, net als nu recentelijk de hispania. Daar is in het blad Visaya in 2011 al een artikel van geschreven dat deze tot en met de Britse eilanden voorkomt, dus noordelijker dan gedacht.

Groetjes Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 14 mei 2012, 20:57

Hallo Brammiej,het is nu pas,sinds ik ze begin te sorteren dat ik eigenlijk goed bekijk wat ik heb gevonden,het gebeurde dikwijls als ik thuiskwam dat ik er tientallen toevoegde,en nu pas bekijk,dit sorteren is leuk en interessant,ik bekijk ze één voor één aan beide zijden,heb er al weer twee Smiley's uitgepikt.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 14 mei 2012, 23:34

Afbeelding

Hallo Brammiej,de meeste fossiele Trivia's zijn mat,af en toe zit er ééntje tussen spierwit net als porselein,moeilijk te zien op foto.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 15 mei 2012, 20:25

Hey!

Die witte heb ik ook, soms ook glimmend. Ik denk dat dit zongebleekte exemplaren zijn. Er leeft 1 witte soort in de Middelandse zee, Pusula candidula, maar daar lijkt hij niet op.

Groetjes Bram

strandjutters
Re: Knokke . Trivia\'s Selectie !

Bericht door strandjutters » 15 mei 2012, 21:46

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Brammiej,Zongebleekt en blinken gaat volgens mij niet samen,als ik kijk op plaatsen waar schelpen al jaren in de zon liggen,is het eerste die verdwijnt (de glans)ze worden of zijn allemaal mat.Het zijn allemaal vragen waar we moeilijk een antwoord zullen op krijgen,zo heb ik zeker al 40-50 soorten kleur van Monacha,en niet altijd verdwijnen de drie vlekjes,ook fossiel zijn ze soms nog heel uitdrukkelijk aanwezig.Ooit heb ik een Monacha gevonden in CBN(Zie foto)deze kleur heb ik nog nooit in Knokke gevonden,en dit is volgens mij de kleur die ze nu in leven echt hebben,zodat we er kunnen van uitgaan dat ze hier voor dit moment voor de kust niet levend voorkomen,wel zijn ze bekend uit de oosterschelde,maar das dan weer een eind van hier,de kust bij ons hier is te zanderig voor dit soort slakjes.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 16 mei 2012, 14:09

Hoi,

Misschien een recente albino?? Ik heb recente exemplaren van Cadzand. Dat is niet ver van Knokke.

Groetjes bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 16 mei 2012, 22:32

Hallo Brammiej,een recente albino,? Ik denk het niet ,ik heb er meerdere en ze zijn niet doorschijnend,zeker fosiel,heb ze ook blinkend in blauwgrijs.Gr(Ik heb wel witte recente,maar daar schijnt het licht door)

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 jun 2012, 14:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,gisteren heb ik mijn tweede Trivia gevonden met matrix eromgeen,dit komt zeker niet vaak voor,de eerste ,het blauwtje is gevuld met een lichtgekleurde matrix,de tweede met een zeer donkere matrix.Deze vondsten zullen later misschien van pas komen om te zien uit welke lagen ze afkomstig kunnen zijn.GR

strandjutters

Gesloten