Het grote Isurus retroflexus topic
Antw: Het grote Isurus retroflexus topic
Hoi Ferry,
Zijn dit de UA3 tandjes ik weet dit niet zeker omdat ik dus met de zelfde vraag zit als fransfrenken.
De grote is van Lee Creek en de kleine heb ik zelf gevonden in de antwerpen omgeving.
Groetjes Erik
E.J.
- Opaldigger
Dag,
Na een tijdje schaduwlezen wil ik graag reageren op dit topic. Mede omdat I retroflexus mooie tanden zijn en mijn favoriete.
Mijns inziens zijn de hierboven getoonde tanden van Erik beide UA3 van I. oxyrinchus. Kenmerkend voor I. retroflexus zijn de platte, geknepen kroon, labiale overhang van de kroon, doorlopende snijranden tot aan de wortel. Voor de intermediates van Lamnidae komt daarbij dat beide wortellobben een andere kant op wijzen, van onder bezien.
Ze zijn niet veel voorkomend, maar ik mocht toch het geluk hebben er 2 te vinden. Zie rechter tandje op getoonde foto. Alle bovengenoemde kenmerken zijn hier aanwezig.
Hoi Opaldigger,
Welkom op het forum.
Ik weet het ook niet helemaal zeker wat deze tanden betreft en denk ook meer in de richting van een I Oxyrinchus maar door dit soort topic's kunnen we veel leren van elkaar.
We zien wel wat er uit komt.
Groetjes Erik
Welkom op het forum.
Ik weet het ook niet helemaal zeker wat deze tanden betreft en denk ook meer in de richting van een I Oxyrinchus maar door dit soort topic's kunnen we veel leren van elkaar.
We zien wel wat er uit komt.
Groetjes Erik
E.J.
Deze heb ik nog gevonden tussen een stel oude foto's.
Destijds nog in dezelfde kuil gevonden. Zijn deze geen UA3 Retro's?
Groetjes,
Gunther
Antw: Antw: Het grote Isurus retroflexus topic
Hoi Erik,erik m schreef:
Hoi Ferry,
Zijn dit de UA3 tandjes ik weet dit niet zeker omdat ik dus met de zelfde vraag zit als fransfrenken.
De grote is van Lee Creek en de kleine heb ik zelf gevonden in de antwerpen omgeving.
Groetjes Erik
Het donkere tandje is een UA3 I. oxyrinchus.
Over het tandje uit Lee Creek ben ik niet helemaal zeker of dit tevens een UA3 is. Kun je een foto maken van de onderzijde van de wortel, zodat ik kan zien of de wortellobben beide een kant uitwijzen en het hoogste punt van de wortel uit het midden ligt?
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
Antw: Antw: Het grote Isurus retroflexus topic
Zeker UA3 I. retroflexusmineraal0 schreef:
Deze heb ik nog gevonden tussen een stel oude foto's.
Destijds nog in dezelfde kuil gevonden. Zijn deze geen UA3 Retro's?
Groetjes,
Gunther

Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.

Hierbij enkele vb. uit eigen collectie.
Bovenste rij: I. retroflexus UA3.
Onderste rij: tandje in het midden is tevens een I. retroflexus UA3, links en rechts hiervan zijn I. oxyrinchus UA3.
I. retroflexus heeft een bredere platte kroon en een opstaande wortel aan Linguale zijde, tevens is vaak de Labiale richel in de wortel sterker ontwikkeld dan bij I. oxyrinchus.
I. oxyrinchus daarintegen heeft juist een bollere/rondere kroon aan Linguale zijde en komt minder breed op de wortel uit, bijna geen opstaande kroon en slechts een kleine Labiale richel.
Ik hoop dat mijn beschrijving tezamen met de foto's jullie helpen deze tandjes te onderscheiden van elkaar.
Bij twijfel gewoon even op de foto zetten en posten in dit topic.
Groeten Ferry
- sharkteethrene
Ola,
Onderste rij betreft enkel UA3 tandposities van de species I. oxyrinchus!!
Mocht je twijfelen,vraag het junior lid "Marco" maar !!!
Onderste rij betreft enkel UA3 tandposities van de species I. oxyrinchus!!
Mocht je twijfelen,vraag het junior lid "Marco" maar !!!
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Hoi Erik,
Het donkere tandje is een UA3 I. oxyrinchus.
Over het tandje uit Lee Creek ben ik niet helemaal zeker of dit tevens een UA3 is. Kun je een foto maken van de onderzijde van de wortel, zodat ik kan zien of de wortellobben beide een kant uitwijzen en het hoogste punt van de wortel uit het midden ligt?
Groeten Ferry
Hoi Ferry,
Bij deze een paar foto's van de wortel van de grote tand.
Groetjes Erik
E.J.