Kies en geweistang Hoek van Holland

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Bram
Antw: Kies en geweistang Hoek van Holland

Bericht door Bram » 19 jul 2012, 23:29

Afbeelding

Als het hert is, dan is het een premolaar uit de onderkaak (dus een van de voorste kiezen). Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus zeker weet ik het niet, maar ook voor reuzenhert lijkt het ding mij te 'uit de kluiten gewassen'. Wellicht dat Jerry, Theo, Harold of een van de andere kenners uitsluitsel kan brengen?

Bijgevoegd iig een plaatje ter vergelijk van een stukkie linkeronderkaak.

Groeten,
Bram

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 20 jul 2012, 00:16

Hoi,

In eerste instantie dacht ik ook een wolharige neushoorn. De verwaring komt denk ik ook omdat het kiesje nog niet echt ver versleten/gebruikt is. Het kauwvlak lijkt toch sterk op dat van een hert.

Qua formaat vind ik het geen te groot voor een hertachtige. Een 2de premolaar van bijvoorbeeld het reuzenhert is ca. 2cm breed.

Een 2de premolaar bij een volwassen wolharige neushoorn is volgens mij breder. Dan zou het nog van een jonkie kunnen zijn maar de 2de premolaar van een jonge wolharige neushoorn is 2,5-2,6 cm breed.

In het kort: Ik vermoed dat het hier toch om een 2de premolaar van een hert gaat, mogelijk reuzenhert.

Helaas heb ik niet de collectie om voor fotomateriaal te zorgen. Maar deze website helpt ook vaak: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04866.html

Groeten,
Sander

[Bewerkt door SantanaFormatie op 19-07-2012 om 23:16 NL]

Keep searching because everything is never as it seems.

JosRuijters

Bericht door JosRuijters » 20 jul 2012, 12:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze nog een aantal foto's. Misschien dat deze foto's uitsluitsel kunnen geven.

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 21 jul 2012, 00:21

Volgens mij is het van een hert.
Zeker nu het kauwvlak beter te zien is.

Maar het blijft een mooie kies.

Groeten,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 21 jul 2012, 12:26

Hey Allemaal,

het betreft inderdaad een onderkaakse (2e)premolaar. Na wat vergelijken met mijn eigen collectie en documentatie, lijkt (ondanks de forse wortels) hert er toch het meeste op. Mede door de vorm van het kauwvlak en het ruwe emaile.

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Bram

Bericht door Bram » 21 jul 2012, 21:24

Jerry, dank! Jos, probeer de volgende keer meteen foto's recht op het kauwvlak te maken (en andere standaardaanzichten). Hij ziet er nu een stuk verder afgesleten uit bijvoorbeeld.

Neushoorn komt de volgende keer wel :)

Groeten,
Bram

Plaats reactie