Trivia's :Vooronderzoek Naturalis .

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Trivia's :Vooronderzoek Naturalis .

Bericht door strandjutters » 30 jul 2012, 01:13

Ik heb zo een voorgevoel,dat je wat van je Knokse trivia's de Zwingeul wil laten overzwemmen richting Cadzand,dit kan wel,maar je moet ze daarbij niet helpen :D.Ik steek mijn gevonden trivia's altijd in een plastiek zakje,bij laag water staat de Zwingeul droog,en dan loop ik gewoon door richting Cadzand.Nu je weet heen nieuws zeker zonder mij weet was er een gaatje in mijn plastiek zak en ik raakte één voor één mijn trivia's kwijt,toen ik voorbij Cadzand was merkte ik dit op,ik vlug terug en heb ze één voor één weer opgeraapt OP NEDERLANDSE BODEM ,ik heb wat aderverkalking en herinner me enkel dat ik ze in Nederland heb opgeraapt :D

[Bewerkt door strandjutters op 29-07-2012 om 00:26 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 29-07-2012 om 00:44 NL]

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 30 jul 2012, 09:58

Meestal is het geen slecht idee om, wanneer je gaat meewerken aan een onderzoek, je eerder discreet op te stellen. Zeker in de periode die voorafgaat aan de publicatie.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 30 jul 2012, 12:10

Dat had ik dus ook begrepen, iemand heeft me laatsts eens de spelregels uitgelegd...
toen ik opmerkte dat hier zo nu en dan van die geheimzinnige berichtje de kop op steken...
dat men ergens geen foto van "kon" posten.

voorafgaand van een onderzoek/publicatie
foto's op openbaar message board, absolute nono
namedropping, ook niet al te verstandig
vindplaats benoemen, not done

ik zou de discussie iets meer via pm voeren ipv openbaar.

oeps...

Brammiej

Bericht door Brammiej » 30 jul 2012, 17:28

Hoi,
Deze reacties, ook gezien reacties van uit het verleden en het tijdstip van versturen had ik wel verwacht. Het enige wat je hebt is een vindplaats, waar veel trivia's voorkomen. Dit in combinatie met je verzameldrang, zie ook je picardie egels en xx duizenden haaietanden, zorgden ervoor dat je de grootste collectie hebt betreft deze 5-7 soorten. Dan doe ik het liever met bijna 1600 stuks vanuit bijna alle Belgische stranden en Zeeland dan maar wat rustiger aan, mijn collectie is veelzijdiger en denk ik dan ook interressant genoeg. Ik ruil, zoek zelf, koop en krijg elke week wel weer trivia's, de collectie groeit langzaamaan. Inclusief recent zit ik op 4800+ exemplaren.

Ik zal op een doordeweekse dag langs Naturalis gaan. Ik heb die uitnodigingen ook gekregen om diverse dagen bij te wonen, maar heb niets met die families. Ik heb van de 5 beschreven soorten alle exemplaren. Ze komen uit Domburg, Vlissingen, Ritthem(veel zelf gevonden) Westkappelle, Renesse, Rockanje, Burg-Haamstede en ook heb ik exemplaren van Hoek van Holland.

Ik kan en wil van elke schelp een foto plaatsen, zie ook het '6 soorten van de Noorzee' topic.

Persoonlijk zie ik mij als een gepassioneerde triviverzamelaar en een trivia zonder de juiste vindplaats is niets waard in mijn ogen. Ik zal dan ook nooit beweren dat trivia's elders zijn gevonden dan vermeld.

Groet, Bram

jordyvanderbeek
Contacteer:
Antw: Antw: Trivia's :Vooronderzoek Naturalis .

Bericht door jordyvanderbeek » 30 jul 2012, 18:22

Brammiej schreef:
Persoonlijk zie ik mij als een gepassioneerde triviverzamelaar en een trivia zonder de juiste vindplaats is niets waard in mijn ogen. Ik zal dan ook nooit beweren dat trivia's elders zijn gevonden dan vermeld.
Ik ben het helemaal met bram eens. Een vindplaats is duizend maal belangrijker dan een naam. Zonder vindplaats heeft de naam geen betekenis en het exemplaar al helemaal geen wetenschappelijke waarde.

Zelf verzamel ik alles met vindplaats, coordinaten, datum, onstandigheden/biotoop en vinder enz.

Dingen die ik koop ontbreekt meestal de helft en of is de vindplaats slecht van. Daarom hebben gekochte exemplaren ook vrij weinig waarde voor mij.

Het verschil in vindplaatsen die slechts enkele kilometers uit elkaar liggen kan echt enorm groot zijn door stromingen enz. En per dag kan het ook enorm schelen. Dus ik raad iedereen hier aan om alles zorgvuldig te noteren. Zo heeft de in je leven opgebouwde collectie nog zin om het na je dood, of tijdens je leven te schenken aan een museum.

MvG, jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

strandjutters

Bericht door strandjutters » 30 jul 2012, 19:26

Hallo Jordy,denk je nu dat je iets nieuws aan mij verteld,ik ben van deze dingen al een tijdje op de hoogte.

En Brammiej,ik vraag mij af,moest jij hier gewoond hebben hoeveel jij er al zou hebben verzameld ? Ik moet ook niet de hele kust aflopen zoeken,omdat ik alle soorten hier samenvindt,waarom zou ik 60 of 80 km rijden om er twee te vinden als ze hier voor het oprapen liggen,je vind heus geen andere soort in Vlissingen of weet ik waar dan ook,het betreft allemaal trivia's uit het Noordzeebekken,alleen ben je blijkbaar nog niet op de goede plaats geweest in Knokke,en hoefde je geen Monacha's te plaatsen op een foto met de naam Testudinella eronder,maar je weet maar nooit dat je er nog één vind voor je naar Naturalis vertrekt,je hoeft het mij niet te vertellen als het zover is,ik hoor het wel van de mensen bij Naturalis.En BTW wat hebben mijn verzameling zee-egels hier nu mee te maken,en mijn haaietanden je vergat zelf mijn ammonieten,maar misschien heb je binnen 25 jaar als je zo oud bent als ik ook eens een ander intresse,of blijf je je hele leven naar dit schelpje zoeken,dit is niet nodig want je hebt ze blijkbaar al allemaal en er komen zeker geen nieuwe recente soorten bij in de Noordzee.GR(En mijn eerste Trivia topic spreekt op 18 okt 2011)

[Bewerkt door strandjutters op 30-07-2012 om 18:40 NL]

[Bewerkt door Frederik op 30-07-2012 om 19:38 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 30 jul 2012, 19:48

(*)

[Bewerkt door Frederik op 30-07-2012 om 19:39 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 30 jul 2012, 20:25

Hallo Stijn,ik zal iets duidelijker zijn,ik probeerde in dit topic jullie een idee te geven wat de verschillen zijn binnen één soort,ik heb bewust de trivia Monacha gekozen voor dit topic. Waarom ? omdat trivia Monacha de enige trivia is die je met honderd procent zekerheid kan determineren,dit door de drie vlekjes,alle foto's hier zijn dus Monacha met drie vlekjes,en ik toon de verschillen binnen die soort,ik gebruik geen Monacha waarbij de vlekjes ontbreken,omdat je dan weer geen 100% zeker bent,eerst heb ik de verschillende structuren van de ribben getoont,nu was ik van plan de verschillende vormen te tonen binnen die soort,met weer schelpjes met die drie vlekjes.waar wilde ik naartoe met dit topic,ik wilde bewijzen dat gelijk welke vorm van ribben kan voorkomen op Monacha,en dat ook elke vorm kan voorkomen bij Monacha,bol -langerekt-plat -bol aan de achterkant-hoog -laag.Blijkbaar had iemand dit door en vroeg mij welk onderzoek ik aan meewerk,terwijl hij al maanden weet dat mijn verzameling naar Naturalis gaat,ik was namelijk van plan te bewijzen dat breedte van de ribben en breedte van de tussenribben alsook afgeplatte ribben niets te maken hebben met een soort,maar in alle soorten kunnen aanwezig zijn.Dit valt blijkbaar niet in goede aarde voor mensen met nieuwe soorten in gedachten.Hopelijk ben je wat wijzer Stijn.GR Pascal

strandjutters

Wally

Bericht door Wally » 30 jul 2012, 20:41

PFFFFFFFFFFFFF!!!!!!!
dit soort discussies word ik echt moe van, geen wonder dat hoe langer hoe meer volk hier afhaakt! Vroeger keek ik dagelijks soms meermaals hier op fossiel.net.
Ga mijn tijd wat beter besteden!
Wally

Plaats reactie