escheri

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Pedro
escheri

Bericht door Pedro » 23 okt 2005, 23:36

Ik haalde het gisteren al aan in een bericht. Ik heb een hastalis achtige tand gevonden, zonder kartelingen zoals ik ze ken van escheri, maar wel met twee kleine bijtandjes. Er werd mij gisteren door twee verschillende personen verteld dat dit een escheri zou kunnen zijn. Is dat zo?

Pedro Janssen
Venray

FransFrenken
Contacteer:
Antw: escheri

Bericht door FransFrenken » 23 okt 2005, 23:56

Pedro,

het zou goed kunnen, er zijn ook escheri\'s zonder kartels. In Antwerpen vindt je zelden escheri\'s met kartels. En volgens mij kunnen ook nog de zijspitsen ontbreken.....

Een plaatje zou wel helpen!

groeten
Frans

Kijk ook eens op mijn website :
http://people.zeelandnet.nl/sharke/

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 okt 2005, 00:47

Beste Pedro,

Klopt inderdaad wat Frans zegt. Maar stuur graag even een plaatje, want ik heb thuis ook een Isurus liggen die kwa form een echte hastalis is maar wel een met bijspitsen, en dat schijnt ook voor te komen.

Gr

Martijn

Pedro

Bericht door Pedro » 25 okt 2005, 23:36

Afbeelding

zie volgende bericht

Pedro Janssen
Venray

FransFrenken
Contacteer:

Bericht door FransFrenken » 25 okt 2005, 23:58

De linkse tand vind ik moeilijk. De middelste is volgens mij absoluut escheri, zo kun je ze ook in Antwerpen tegenkomen. De laatste tand is zo te zien een Odontaspis vorax.

grt
Frans

Kijk ook eens op mijn website :
http://people.zeelandnet.nl/sharke/

Pedro

Bericht door Pedro » 25 okt 2005, 23:58

Afbeelding

Hierbij de scan van de achterkant van de mogelijke escheri\'s.

Ik begrijp het echter niet helemaal meer. Frans geeft aan dat bij escheri de zijtandjes kunnen ontbreken, maar ook de kartelingen. Hoe kun je ze dan nog van hastalis onderscheiden en het lijkt of Frans aangeeft dat escheri\'s vaker met zijtandjes voorkomen. Ook op de site van Johan Sharktooth zag ik al redelijk wat escheri\'s met zijtandjes. Dit alles geeft weer verwarring met het feit dat Martijn aangeeft dat bij hastalis ook zijtandjes kunnen voorkomen. Ik begrijp het niet helemaal meer. Eigenlijk lijkt me ook onlogisch dat escheri\'s zijtandjes hebben, gezien het feit dat escheri de voorloper moet zijn van de witte haai. Als bij hastalis er geen of weinig zijtandjes voorkomen en escheri juist weer meer tanden met zijtandjes, waarom de witte haai dan niet. Ik vind dat wel een beetje een vreemde evolutionaire ontwikkeling. Wie kan het mij uitleggen?? of verwijzen??

Pedro Janssen
Venray

Pedro
Antw: Antw: escheri

Bericht door Pedro » 26 okt 2005, 00:09

fransfrenken schreef:
De linkse tand vind ik moeilijk. De middelste is volgens mij absoluut escheri, zo kun je ze ook in Antwerpen tegenkomen. De laatste tand is zo te zien een Odontaspis vorax.

grt
Frans
Los van de aanvulling die ik net verstuurd heb. Is een vorax niet veel spitser.

Pedro Janssen
Venray

Supergraver

Bericht door Supergraver » 26 okt 2005, 00:48

Beste Pedro,

Ik ben het niet met je eens dat de I. escheri een voorloper is van de witte haai, maar dat de escheri een doodlopende tak is in de \'Isurus stamboom\'. Ik heb hier nog wel wat info over en dat zal ik morgen er hier en daar even bij vermelden.
De I. escheri heeft vaak een bepaalde herkenbare vorm, wat bijv goed te zien is bij de onderkaaks tanden, deze hebben vaak een brede kroonbasis die vrij smal naar de punt toe wordt, de I. hastalis gaat meer geleidelijker van breed naar smal.
Foto\'s komen morgen.

Leuk onderwerp trouwens.

Gr

Martijn

Isis
Contacteer:
Antw: Antw: escheri

Bericht door Isis » 26 okt 2005, 09:38

pedro schreef:
Ik begrijp het echter niet helemaal meer. Frans geeft aan dat bij escheri de zijtandjes kunnen ontbreken, maar ook de kartelingen. Hoe kun je ze dan nog van hastalis onderscheiden en het lijkt of Frans aangeeft dat escheri\'s vaker met zijtandjes voorkomen. Ook op de site van Johan Sharktooth zag ik al redelijk wat escheri\'s met zijtandjes. Dit alles geeft weer verwarring met het feit dat Martijn aangeeft dat bij hastalis ook zijtandjes kunnen voorkomen. Ik begrijp het niet helemaal meer. Eigenlijk lijkt me ook onlogisch dat escheri\'s zijtandjes hebben, gezien het feit dat escheri de voorloper moet zijn van de witte haai. Als bij hastalis er geen of weinig zijtandjes voorkomen en escheri juist weer meer tanden met zijtandjes, waarom de witte haai dan niet. Ik vind dat wel een beetje een vreemde evolutionaire ontwikkeling. Wie kan het mij uitleggen?? of verwijzen??
Zonder op alle vragen/issues te diep in te gaan, enkele overwegingen:
- Zowel bij C.carcharias als I.escheri vindt ontogenetische heterodontie plaats. Juvenile exemplaren van C.carcharias kunnen bijspitsen hebben (ik weet niet precies hoe vaak dit wel of niet voorkomt - mogelijk is dit altijd het geval). Bij I.escheri ontbreken bij volwassen dieren vaak bijspitsen, bij juveniele zijn ze het beste ontwikkeld.
- Ahoewel ik dit zelf niet geobserveerd heb, meen ik uit verschillende bronnen te hebben vernomen dat er in de loop der tijd verschillende \'chrono of morphospecies\' van I.escheri worden gevonden. Mogelijk dat Maarten van den Bosch in \'het mioceen van Delden\' hier iets over schrijft, die kennis heb ik effe niet paraat. Verschillen in Antwerpse en Millse tanden zijn dus goed mogelijk voor een en dezelfde (vermeende) biospecies.
- Ikzelf heb geen hastalis tanden met echte goed ontwikkelde duidelijk gescheiden bijspitsen. Zelfs de juvenile niet. Wel zit er soms een soort inkeping/afsnoering van de kroonrand vlak boven de wortelbasis.

groeten Pepijn

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Supergraver

Bericht door Supergraver » 26 okt 2005, 10:52

Afbeelding
Links I. escheri, rechts I hastalis. Hoewel je op deze foto niet de karteling van de linker tand kunt waarnemen, kun je aan de vorm zien dat het om een I. escheri gaat.
Slanke smalle kroon, basis verbreed.

Gesloten