Fossiel bot? uit Trigance Zuid-Frankrijk
Fossiel bot? uit Trigance Zuid-Frankrijk
Collega's,
Graag wat hulp bij het bepalen wat dit is. Afgelopen juni zijn mijn vrouw en ik twee weken in Trigance, Provence Zuid-Frankrijk op vakantie geweest. Bij een wandeling zijn we door de in Moosleitner, Fossilien sammeln in Sudfrankreich aangegeven kloof/ontsluiting in Trigance gelopen en daar hebben we naast de in het boek beschreven fossielen (ammonieten, belemnieten, mollusken etc.) ook het op de foto's weergegeven bot? gevonden. Voor de afmetingen, twee van de foto's hebben als achtergrond 5 mm ruitjespapier. Heeft iemand een mening over het fossiel? Voor de scherpslijpers onder ons, op deze plaats is hakken verboden maar oprapen van door erosie vrijgekomen fossielen niet.
Met vriendelijke groet
Frans
Frans
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Antw: Fossiel bot? uit Trigance Zuid-Frankrijk
is mijns insziens een wervel, zonder de neurale boog. van welk dier kan soms worden gezegd dmv een aanzichts foto van het stuk waar de neurale boog vanaf is gebroken, maar dat zal heel moeilijk worden. kan je ons een tijdperk geven waarin dit is gevonden (formatie misshcien ook nog?) en of er ook fossielen van andere ouderdommen lagen?
Gr,
Sander
Gr,
Sander
http://www.fossiel.net/vindplaatsen/vin ... ?plaats=56
Trigance is vindplaats 9.
Trigance is vindplaats 9.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
- masteroffossiles
Had ergens gelezen dat het Hauterivien zou zijn. ben verder opzoek naar info, maar het lijkt er op dit moment op dat het niet van een vis of haai afkomt, ik denk aan reptiel. Ichthyosaurus is het niet, plesiosaurus zou nog kunnen maar ik vind de dikte-lengte verhouding een beetje vreemd voor plesiosaurus. verder is de wervel nogal gerold, en aangezien je er ook belemnieten e.d. zee fossielen hebt gevonden is dat vrij logisch. nu denk ik dat het nog wel eens zou kunnen gaan om een staart wervel van een carnivore dinosaurus. maar ik ben geen expert, en er zijn wellicht ook andere mogelijkheden die ik nu over het hoofd zie, maar ik ga nu weer even verder zoeken naar wat het kan zijn.
Gr,
Sander
Gr,
Sander
- masteroffossiles
toch nu al terug komen op wat het zou kunnen zijn, een ook herbivore dinosaurus is mogelijk en krokodil ook. en ben weer verder 
21:42 EDIT
moet nu toch zeggen dat het vrij moeilijk is, een foto van recht boven en recht van voren zou nog wat meer info kunnen opleveren, maar ik hou het bij reptiel (en dan dus dino of krok). wellicht dat er hier op het forum iemand rondloopt die het zo herkent, maar ik kan dat met deze foto's niet echt. wellicht zal je zelfs een expert moeten schrijven voor een determinatie.
Gr,
Sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 10-08-2012 om 21:32 NL]

21:42 EDIT
moet nu toch zeggen dat het vrij moeilijk is, een foto van recht boven en recht van voren zou nog wat meer info kunnen opleveren, maar ik hou het bij reptiel (en dan dus dino of krok). wellicht dat er hier op het forum iemand rondloopt die het zo herkent, maar ik kan dat met deze foto's niet echt. wellicht zal je zelfs een expert moeten schrijven voor een determinatie.
Gr,
Sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 10-08-2012 om 21:32 NL]
Sander, weer uit het bovengenoemde boek, boven-Valanginien. We hebben op locatie ook enkele Olcostephanus ammonieten en Pholadomya schelpen gevonden en die worden ook aangegeven als veel voorkomend in Valanginien lagen.
Groet Frans
Groet Frans
Frans
Ik sluit mij aan bij dino of croc, is te lang voor mosa of plesio.
Voor eventuele referentie om te vergelijken met plesio's en mosa's http://www.oceansofkansas.com/
[Bewerkt door Trilobite op 11-08-2012 om 02:26 NL]
Voor eventuele referentie om te vergelijken met plesio's en mosa's http://www.oceansofkansas.com/
[Bewerkt door Trilobite op 11-08-2012 om 02:26 NL]
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
- masteroffossiles
Mosasauriërs bestonden toen nog niet, dus die vallen zowiezo af 

- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 363 times
- Contacteer:
dino of croc, als je geen moeite hebt met het Frans, dan heb je hier misschien wat aan
http://fossilesboulonnais.free.fr/os/ve ... ebres.html
verkeerde locatie en tijd, maar wellicht zet het je op een spoor
http://fossilesboulonnais.free.fr/os/ve ... ebres.html
verkeerde locatie en tijd, maar wellicht zet het je op een spoor
Groet,
Niels
Niels