Heb ik een haaientand gevonden?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Carboon
Has thanked: 444 times
Been thanked: 527 times
Heb ik een haaientand gevonden?

Bericht door Carboon » 16 aug 2012, 23:56

Afbeelding

Afbeelding

Nou ja, misschien een afdruk van een haaientand in ieder geval?

Vandaag kwam ik deze steen tijdens het opruimen weer tegen en toen begon het te kriebelen; is dit een haaientand(afdruk) of niet? Ik heb het stuk afgelopen voorjaar gevonden tijdens het begeleiden van de tweedejaars studenten geologie. Het komt uit een verder vrij fossiel-arme sectie en door de vele breukzones waarmee het veldwerkgebied is doorspekt is het moeilijk om de ouderdom beter dan "Mesozoicum of jonger" te begrenzen (hoewel mijn promotor vermoed dat de specifieke lens waaruit dit stuk komt Triassisch is). Kan iemand me meer vertellen? Zijn er dergelijke tanden bekend uit het Trias? Of is dit een "typische vorm" (op soort zal dit stuk niet gebracht kunnen worden, lijkt me) voor een jonger tijdperk?

De "tand" is 24mm lang (midden van wortel tot punt) en max 15mm breed

Groeten,

Tim

[Bewerkt door Carboon op 16-08-2012 om 22:57 NL]

Op zoek naar groen in het zwart.

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times
Antw: Heb ik een haaientand gevonden?

Bericht door Smaug » 17 aug 2012, 00:11

Geen idee, maar misschien kan je van de negatief een positief maken met klei oid?

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Carboon
Antw: Antw: Heb ik een haaientand gevonden?

Bericht door Carboon » 17 aug 2012, 00:17

Smaug schreef:
(...) positief maken met klei oid?
Heb nu niets in huis, maar dat is op zich geen slecht idee...

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 17 aug 2012, 00:19

Hallo Carboon,haaien bestaan al 400 miljoen jaar,deze vorm lijkt mij Hastalis,of er toen al soorten waren met deze vorm weet ik niet,misschien zie je een mogelijkheid hem verder uit te preppen ?.GR

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 17 aug 2012, 00:39

Denk het niet, veel te verweerd, haaietanden zijn toch nog vrij stevige dingen, misschien een koraal?
Duys

[Bewerkt door Duys op 16-08-2012 om 23:40 NL]

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 17 aug 2012, 10:28

Als het gaat over Trias van de Benelux/Frankrijk, dan zit ik zeker niet aan een haaientand te denken. Zie ook http://rhaetianlorraine.webs.com/ voor een overzicht van de macrofauna van het Rhaetiaan -bovenste etage van het Trias-.

Van heel ver weg heeft het misschien wat weg van een heel sterk verweerde Petalodus (bekend uit het Perm en boven-Carboon), maar daar zou ik -rekening houdend met hun verspreidingsgebied- niet op hopen.

Volgens mij is het ook -als het al iets organisch is- een soort invertebraat met een kalkskelet.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 17 aug 2012, 15:05

Ik ben niet overtuigd dat het een tand is. Eerder een concretie met een gelijkende vorm. Als je hem overlangs doormidden zaagt/mept kom weet je misschien meer...

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Carboon

Bericht door Carboon » 17 aug 2012, 15:24

Veel van de reacties impliceren dat het fossiel verweerd is. Daarom wil ik nogmaal benadrukken dat het om een negatief gaat. Het object zelf (wat het ook was) zit dus NIET meer in de steen. Alleen een holle afdruk. De suggestie van een solitair koraal is een goede; zal dat eens verder napluizen nog. Concretie kan ook; hoewel het dan wel frappant is dat er slechts een enkele te vinden was; die dingen komen meestal niet alleen... Zou verwachten dan ook andere, willekeurige vormen hebbende concreties tegen te komen in die opeenvolging. Mijn interesse gaat vooral uit naar de mogelijkheid iets meer te weten te komen over de ouderdom van die lens; iets wat, afgaande op de gegeven antwoorden, niet zal gaan lukken denk ik. Bedankt voor jullie input!

Tim

ivok
Antw: Antw: Heb ik een haaientand gevonden?

Bericht door ivok » 17 aug 2012, 16:34

Carboon schreef:
Het object zelf (wat het ook was) zit dus NIET meer in de steen. Alleen een holle afdruk.

Bedankt voor jullie input!

Tim

even niks met het fossiel te maken...
maar het zien van een 3d voorwerp terwijl het eigenlijk een negatief is.
Schijnt iets heel menselijks te zijn, degene die het meteen als een negatief zien, daar moet je voor oppassen :)

Tenminste als ik de docu op discovery mag geloven zou dat namelijk kunnen betekenen dat je psychopaat bent.........

oeps...

Carboon

Bericht door Carboon » 20 aug 2012, 19:16

Iemand interesse in dit stuk steen? Denk niet dat ik hier zelf nog veel mee ga doen, dus als iemand het hebben wil om uit te zoeken wat het is... Mail maar!

Plaats reactie