Belemnietenkerkhof Slenaken: wie kent deze soort?
Belemnietenkerkhof Slenaken: wie kent deze soort?

Hallo allemaal,
Tussen de honderden belemnieten (Belemnitella sp.) trof ik slechts 1 exemplaar van een andere soort aan. Deze had ik nog niet eerder gezien. De belemniet loopt vanuit de punt naar een verdikking in het midden en versmalt vervolgens weer om daarna te eindigen in een driehoeksvorm, waarin het fragmocoon moet hebben gezeten.
Wie kent deze soort, of hebben we hier te maken met een mutatie/misvorming van een jonge Belemnitella sp?
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Antw: Belemnietenkerkhof Slenaken: wie kent deze soort?
Hmmm, vakantietijd. Ik zal nog even op de experts moeten wachten, denk ik.
Zoals u weet is het determineren van belemnieten geen eenvoudige klus en om tot een enigszins betrouwbaar resultaat te komen slijpt men de belemniet middendoor om alzo de Schatzky index te kunnen bepalen.
Maar ik neem aan dat dit geen optie is.
Ik heb dan het boek Staringia 13 over de fossiele cephalopoden van Nederland maar eens ter hand genomen.
Daarin voldoet de beschrijving van de Belemnella inflata ( sterk knotsvormig ) het best aan uw exemplaar ( Al is de driehoekige vorm toch wel vreemd ). Bovendien komt deze belemniet voor in diepere deel van het Vijlen member, dat inderdaad aan de oppervlakte komt in de omgeving van Slenaken.
Dus B. inflata lijkt mij een mogelijkheid, maar geen zekerheid.
Lugo
Maar ik neem aan dat dit geen optie is.
Ik heb dan het boek Staringia 13 over de fossiele cephalopoden van Nederland maar eens ter hand genomen.
Daarin voldoet de beschrijving van de Belemnella inflata ( sterk knotsvormig ) het best aan uw exemplaar ( Al is de driehoekige vorm toch wel vreemd ). Bovendien komt deze belemniet voor in diepere deel van het Vijlen member, dat inderdaad aan de oppervlakte komt in de omgeving van Slenaken.
Dus B. inflata lijkt mij een mogelijkheid, maar geen zekerheid.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Juist die driehoekige vorm van het fragmocoongedeelte maakt het voor mij zo lastig om hem te determineren. Belemnella inflata komt inderdaad erg dicht in de buurt, maar iets zegt mij dat het toch niet helemaal de juiste is.