je mooiste cosmopolitodus escheri.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mineraal0
Antw: Antw: je mooiste cosmopolitodus escheri.

Bericht door mineraal0 » 24 aug 2012, 15:27

The Stone schreef:

Wel heb ik diverse mooie tanden van de Isurus escheri! ;)
Zo zeker van je stuk? ;)

Waarom dan Isurus en geen Cosmopolitodus volgens jou?
Vind dit wel een interessant debat.

Groetjes,

Gunther

The Stone
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: je mooiste cosmopolitodus escheri.

Bericht door The Stone » 24 aug 2012, 16:41

mineraal0 schreef:
Waarom dan Isurus en geen Cosmopolitodus?
Eigenlijk heel eenvoudig, in deze kwestie bewandel ik de weg die Ockham's scheermes heet.

En om maar vast 1 aanname te noemen waar is toch die publicatie die de escheri beschrijft als een Cosmopolitodus?

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: je mooiste cosmopolitodus escheri.

Bericht door Frederik » 24 aug 2012, 16:52

Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem.

Ook van toepassing op het ei in dat andere topic ( www.fossiel.net/forums/viewtopic.php?pa ... icID=16038 ). Ik had daar Ockham ook bijna vermeld vandaag.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

mineraal0
Antw: Antw: Antw: Antw: je mooiste cosmopolitodus escheri.

Bericht door mineraal0 » 24 aug 2012, 16:55

The Stone schreef:
mineraal0 schreef:
Waarom dan Isurus en geen Cosmopolitodus?
Eigenlijk heel eenvoudig, in deze kwestie bewandel ik de weg die Ockham's scheermes heet.

En om maar vast 1 aanname te noemen waar is toch die publicatie die de escheri beschrijft als een Cosmopolitodus?

Ockham's scheermes vind ik wat kort door de bocht voor deze discussie. De ervaringen die we nu hebben zijn immers beperkt en ik denk niet dat we kunnen stellen dat ze direct bindend zijn om de soort "Isurus" te noemen.

Voor de rest ben ik van mening dat een theorie niet in een paper moet staan om interessant/correct te zijn. Op Elasmo staat dat er meer informatie nodig is over de Lamnid-familie (meer in het Oligoceen, de roots) om bindend uitsluitsel te geven over de juiste benaming. Dat dit nog niet in een paper staat kan verschillende reden hebben.

Het lijkt mij juist jammer om alles zomaar aan te nemen wat men jou op een bordje serveert. Als je al gewoon lijkt naar Hastallisen en Oxy's kan je volgens mij al zien naar welk beest die tanden het meeste neigen. Dat zegt ook niet alles natuurlijk hé, maar ik wil maar zeggen dat er meer achter kan zitten dan men nu denkt.

No offence though.

Groetjes,

Gunther

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 24 aug 2012, 17:21

Ik wacht nog geduldig de lopende onderzoeken m.b.t. deze soort af, maar er zijn weldegelijk auteurs die spreken van Cosmopolitodus escheri. Nog maar even vermelden dat ik die mening noch accepteer, noch afwijs :D.

Voorbeeld van de Cosmopolitodus hypothese:

-HERMAN, J. & VAN WAES, H. (2012)
Observations concernant l’Evolution et la Systématique de quelques Euselachii, Neoselachii et Batoidei (Pisces - Elasmobranchii), actuels et fossiles. Géominpal Belgica 2

Even een quote uit die publicatie:
Le Genre Cosmopolitodus GLÜCKMAN, 1964 est considéré comme l’ancêtre du Genre Carcharodon SMITH in MÜLLER & HENLE, 1838. Il est représenté, en Belgique, par ses deux espèces Cosmopolitodus escheri AGASSIZ, 1843 et par Cosmopolitodus hastalis AGASSIZ, 1843 dont toutes les dents présentent une forme triangulaire, une ornementation en dents de scie très prononcée et dont couronne et racine dentaire sont intégrées dans un même plan.
Cosmopolitodus escheri (AGASSIZ, 1843), cette varié est, désormais, considérée comme une espèce distincte par son acquisition, soudaine, d’une ornementation particulière (base des Sables d’Edegem, Miocène inférieur belge). Une centaine de spécimens, répartis dans diverses collections privées belges ont pu en être examinés.
Ge hebt natuurlijk ook speciallekes die zelfs nu nog dit beest per se Carcharodon willen noemen:
CANEVET, J.-M. (2011)
Les Chondrichthyens du Miocène moyen (Serravallien) de Salles (Gironde, France). Cossmanniana, 13: 59-79

Soit, eigenlijk vat volgende paper in't kort al goed samen van wat nu (wetenschappelijk) redelijk zeker is:

Nyberg, Ciampaglio & Wray. 2006. TRACING THE ANCESTRY OF THE GREAT WHITE SHARK, CARCHARODON CARCHARIAS, USING MORPHOMETRIC ANALYSES OF FOSSIL TEETH. Journal of Vertebrate Paleontology 26(4):806–814

Zij stellen dat het exemplaar -en bij uitbreiding gelijkaardige tanden- van Peru -en ondertussen ook elders- (wat we hier nogal kennen onder de benaming "Transitional" ) wellicht de missing link is tussen Cosmopolitodus hastalis en Carcharodon carcharias. Wat langs deze kant van de Atlantische Oceaan ooit heeft plaatsgevonden bij de Lamnidae met "escheri" houden zij verder vaag. Vast staat (tot het tegendeel bewezen is) dat escheri geen tussenvorm is tussen hastalis en GW. Of deze soort dan iets te maken heeft met Isurus dan wel Cosmopolitodus, daar laten zij zich niet over uit.

Ik ken echter een bepaalde Noorderbuur die hier wel een bepaald gedacht over heeft :D

[Bewerkt door Hieronymus op 24-08-2012 om 16:24 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 aug 2012, 17:51

hieronymus schreef:
Ik ken echter een bepaalde Noorderbuur die hier wel een bepaald gedacht over heeft :D
:D Zeker weten!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 24 aug 2012, 18:22

Voor alle duidelijkheid, ik kies ook geen kamp in deze discussie! Lijkt nu misschien niet zo, maar ik vond echter het plotse antwoord van The Stone wel interessant!
Had dacht ik wel een leuke meerwaarde in dit topic.

Groetjes,

Gunther

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 25 aug 2012, 01:04

[Bewerkt door Hieronymus op 24-08-2012 om 16:24 NL][/quote]

Ola, ik ken die Hollaander ook

Theo

erik m
Been thanked: 1 time

Bericht door erik m » 25 aug 2012, 09:20

Afbeelding

Afbeelding

Ja hoor deze hoort er zeker bij.

hallo,

mooie tanden allemaal.

ik heb ook eens zoiets gevonden maar weet niet zeker of dit ook een cosmopolitodus escheri is.
misschien kunnen julie mij helpen.
alvast bedankt.

En wat de naam ook gaat worden het blijven gewoon erg mooie tanden.

Groetjes Erik

E.J.

Plaats reactie