Groetende sumo-worstelaar, of toch een mooie kreeft?
Groetende sumo-worstelaar, of toch een mooie kreeft?
Dit symmetrisch botje/steentje (lengte 50 mm) vond ik jaren geleden. Toen ik mijn botjes opnieuw aan het ordenen was, viel het mij pas op, dat ie wel erg symmetrisch is .Het vooraanzicht lijkt op een gespierde sumo- worstelaar, die zijn handen bij elkaar brengt.. Vandaar de titel, maar ik denk zelf met een of andere kreeft moet zijn. Zie foto's
Wie herkent dit?
Groeten, Cugel
Gewoon doormodderen
Antw: Groetende sumo-worstelaar, of toch een mooie kreeft?
Versteende schelpenkern die wat afgesleten is op sommige plaatsen?
Groetjes,
Gunther

Zou mogelijk kunnen, maar....
Steenkernen van dubbelkleppige schelpen zijn , behalve dan waar het slot heeft gezeten, glad naar opzij toe, terwijl mijn voorwerp (vooropgesteld dat de rechte lijnde scharnierlijn is)sterke symmetrische groeven naar opzij heeft (de pijlen op de eerste foto)
Wat ook opvalt: Bij dubbelkleppigen loopt de schelp gelijkmatig bol, zodat je een bolle, gladde zijkant krijgt, bij mijn steen lopen niet alleen die groeven (symmetrisch aan twee kanten, maar is bovendien richting de smalle kant te zien, dat er een terugwijkend stuk aan de onderkant zit. Ook zie je naar het 'puntje 'toe, een aantal parallelle groeven, die mij toch doen denken aan segmenten..
Groeten, Cugel
Gewoon doormodderen
Hallo, hierbij even wat plaatjes van een Glossus. de vergelijking is duidelijk er lopen alleen 2 lijnen langer door bij jou. Er kan dus iets veranderd zijn in de opbouw of laten tuijden transport. Die van mijn komt uit zandwinning Ven-Zelderheide in N-limburg. Een kreeftenlichaam zou ik uitsluiten, al met al een leuk ding. Succes,
Gr.Ben-Lochem
0000000000