Crinoiden uit Markelo
Antw: Antw: Antw: Crinoiden uit Markelo
Devoon uit het Weserbergland? Denk dat je in de war bent met de Eifelscherven schreef:Rolf oet maarkel, mag ik je er even op wijzen dat de materialen uit de Domelaar afkomstig zijn uit het Elster en vroeg holsteinien, dws. Wezer-Elbe daar zit ook Oostzee gesteente tussen. het is daar neergelegd als smeltwater klei met matig fijn en grof zand. Op de storthopen van grof materiaal kun je graniet-porfier-calcieten-kwarts en zwarte en bruine vuurstenen al dan niet bryozoen vuur stenen. De Crinoiden stenen komen uit de richting Wezerbergland (dus Noord Oosten) waar ze nu nog geraapt kunnen worden Devoon. Inhet dal van de Schipbeek ligt vml. Rijn-Maas materiaal. De Domelaar ligt op de helling van de opvulling.Opal schreef:
Hallo Jeroen,
Het klopt grotendeels wat onze webmaster zegt.
In Markelo had je 2 groeves. Er was een keileemgroeve met zwerfstenen afkomstig uit Zuid-Zweden (glaciaal). Deze groeve is al lang dichtgegooid en zijn nu weer weilanden.
Enkele honderden meters verderop is de groeve "De Domelaar". Dit is waar jij bent geweest. Hier vind je hoofdzakelijk preglaciaal zand en grind afkomstig van Rijn en Maas. Er zijn ook enkele glaciale gesteenten te vinden.
Grt
Rolf oet Maarkel
Groet uit Lochem.
Antw: Crinoiden uit Markelo
Hoi, snelle reactie. Ik las het niet goed maar nu begrijp ik het. bedankt. Gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: Crinoiden uit Markelo
Maakt niet uit Ben. Ik vind je post erg intressant. Ik kom zelf uit Goor :)Ik heb weer wat er bij geleerd.scherven schreef:
Hoi, snelle reactie. Ik las het niet goed maar nu begrijp ik het. bedankt. Gr.Ben
Antw: Antw: Antw: Antw: Crinoiden uit Markelo
In elk geval Midden Devoon gebied Hamelen, we hebben het hier nog steeds over vertransporteerd materiaal he naar ons land.Erik-B schreef:Devoon uit het Weserbergland? Denk dat je in de war bent met de Eifelscherven schreef:Rolf oet maarkel, mag ik je er even op wijzen dat de materialen uit de Domelaar afkomstig zijn uit het Elster en vroeg holsteinien, dws. Wezer-Elbe daar zit ook Oostzee gesteente tussen. het is daar neergelegd als smeltwater klei met matig fijn en grof zand. Op de storthopen van grof materiaal kun je graniet-porfier-calcieten-kwarts en zwarte en bruine vuurstenen al dan niet bryozoen vuur stenen. De Crinoiden stenen komen uit de richting Wezerbergland (dus Noord Oosten) waar ze nu nog geraapt kunnen worden Devoon. Inhet dal van de Schipbeek ligt vml. Rijn-Maas materiaal. De Domelaar ligt op de helling van de opvulling.Opal schreef:
Hallo Jeroen,
In Markelo had je 2 groeves. Er was een keileemgroeve met zwerfstenen afkomstig uit Zuid-Zweden (glaciaal). Deze groeve is al lang dichtgegooid en zijn nu weer weilanden.
Enkele honderden meters verderop is de groeve "De Domelaar". Dit is waar jij bent geweest. Hier vind je hoofdzakelijk preglaciaal zand en grind afkomstig van Rijn en Maas. Er zijn ook enkele glaciale gesteenten te vinden.
Grt
Rolf oet Maarkel
Groet uit Lochem.
Gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Crinoiden uit Markelo
Heb ik niet bij stil gestaan, dat er ook aangevoerd materiaal in dat gebied kan zijn. Ze beginnen binnenkort met een tunnel bij Bad Oeyenhausen, vlak bij de Weser. Daar word ook veel materiaal wat vroeger is aangevoerd verwachtscherven schreef:In elk geval Midden Devoon gebied Hamelen, we hebben het hier nog steeds over vertransporteerd materiaal he naar ons land.Erik-B schreef:Devoon uit het Weserbergland? Denk dat je in de war bent met de Eifelscherven schreef:Rolf oet maarkel, mag ik je er even op wijzen dat de materialen uit de Domelaar afkomstig zijn uit het Elster en vroeg holsteinien, dws. Wezer-Elbe daar zit ook Oostzee gesteente tussen. het is daar neergelegd als smeltwater klei met matig fijn en grof zand. Op de storthopen van grof materiaal kun je graniet-porfier-calcieten-kwarts en zwarte en bruine vuurstenen al dan niet bryozoen vuur stenen. De Crinoiden stenen komen uit de richting Wezerbergland (dus Noord Oosten) waar ze nu nog geraapt kunnen worden Devoon. Inhet dal van de Schipbeek ligt vml. Rijn-Maas materiaal. De Domelaar ligt op de helling van de opvulling.Opal schreef:
Hallo Jeroen,
Grt
Rolf oet Maarkel
Groet uit Lochem.
Gr.Ben
Hoi, Erik. Die tunnel waar je over hebt bij Bad Oeyenhausen gaat die onder de Wezer door dan is dat een heel eind. Dat Wezerdal is een grote opvulling van spul uit het Wezerbergland . Het gebied aan de oost zijde is al een enal grindgaten en recreatie plassen. Er zal vast heel wat fossiel materiaal tevoorschijn komen.de tunnel zal vast wel door de vaste rotsachtige bodem gaan denk ik. Ook nog een gedeelte Teuteburgerwald met verml. Krijt en zandsteen. kan dus leuk worden.
Bedankt voor de tip. Gr.Ben
Bedankt voor de tip. Gr.Ben
0000000000
Hallo Ben,
Bedankt voor de duidelijke info.
Wat ik daarboven had geplaatst heb ik van horen zeggen. Zo zie je maar weer hoe halfslachtig dat is geweest.
Dus heel erg bedankt voor de correctie en duidelijke beelden.
Grt
Rolf
Bedankt voor de duidelijke info.
Wat ik daarboven had geplaatst heb ik van horen zeggen. Zo zie je maar weer hoe halfslachtig dat is geweest.
Dus heel erg bedankt voor de correctie en duidelijke beelden.
Grt
Rolf
't geet zo als 't geet!
even de tentaculites hypothese de kop indrukken, ditmaal wel degelijk crinoide.
Je komt ze bijv. in de Belgische grindgroeves ook tegen en worden dan meestal als 'verkiezelde' Carboon kalksteen getypeerd.
mvg stijn
Je komt ze bijv. in de Belgische grindgroeves ook tegen en worden dan meestal als 'verkiezelde' Carboon kalksteen getypeerd.
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
-
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 95 times
Hoi Stijn,
Ik ben benieuwd op basis waarvan je de hypothese de kop in drukt (vindplaats, matrix, etc)? Graag wat meer info "ter leering ende vermaeck".
Alvast bedankt, Jeroen
Ik ben benieuwd op basis waarvan je de hypothese de kop in drukt (vindplaats, matrix, etc)? Graag wat meer info "ter leering ende vermaeck".
Alvast bedankt, Jeroen