Belemnietafval: weggooien kan altijd nog!
Belemnietafval: weggooien kan altijd nog!
Iedereen vindt ze vroeg of laat wel eens: stukken belemniet die te lelijk en kapot zijn om in de verzameling op te nemen (foto 1). Ze hebben geen enkele waarde, medeverzamelaars hoeven ze niet, dus weggooien maar? Welnee, niet nodig. Mijn stukken worden hergebruikt. Ik zaag ze in plakjes (foto 2) en slijp ze dan (foto 3). Zo zijn ze toch nog leuk en anderen vinden het nu wel een grappig ruil- of verzamelobjectje. Misschien een ideetje voor sommigen onder ons?
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Antw: Belemnietafval: weggooien kan altijd nog!
Kun je dat ook met een hele belemniet doen?
Erg mooie kleur!
Erg mooie kleur!
Ja Brammiej, dat kun je ook met een hele belemniet doen als je dat zou willen, maar dat vind ik dan weer zonde. Aan onoogelijke stukken valt weinig te verprutsen, dus die kunnen er alleen maar beter van worden.
Xenina: Ik zaag de stukken met een diamantzaag en slijp ze op de slijpmachine met carborundum-slijpstenen. Dan schuur ik ze met de hand nog met waterproof-schuurpapier (korrel 800) en polijst ze machinaal op vilt met Ceroxide. Nadeel van de belemnietstukken: door sterke verwering en aantasting zijn ze niet overal even compact en hard, waardoor er bij het polijsten toch weer regelmatig ongewilde "hoekjes" verschijnen, zoals op de foto te zien valt. De vormen zijn daardoor zelden echt mooi ovaal of rond. Maar ja, daar valt helaas niets aan te veranderen. Enne... het was toch maar afval, nietwaar?
Xenina: Ik zaag de stukken met een diamantzaag en slijp ze op de slijpmachine met carborundum-slijpstenen. Dan schuur ik ze met de hand nog met waterproof-schuurpapier (korrel 800) en polijst ze machinaal op vilt met Ceroxide. Nadeel van de belemnietstukken: door sterke verwering en aantasting zijn ze niet overal even compact en hard, waardoor er bij het polijsten toch weer regelmatig ongewilde "hoekjes" verschijnen, zoals op de foto te zien valt. De vormen zijn daardoor zelden echt mooi ovaal of rond. Maar ja, daar valt helaas niets aan te veranderen. Enne... het was toch maar afval, nietwaar?
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
-
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 95 times
Met het risico om afgemaakt te worden vanwege het "onrechtmatig" behandelen van fossielen

Na heel veel belemnieten gevonden te hebben in Rosans kreeg ik dezelfde gedachte als Xenina. De belemnieten heb ik aan een zijde recht geslepen. Vervolgens met een dremel met het kleinste boortje onder water (nodig voor koeling, anders breken ze !!) een gaatje er door geboord. Aansluitend gepolijst en in de hoogglaslak gezet. Even frobelen met kraaltjes en een kettinkje en voila........vrouwtje blij en ziet plotseling het nut van fossielen zoeken

Jeroen
Antw: Antw: Belemnietafval: weggooien kan altijd nog!
Och... hoeveel complete Mosasaurusschedels zouden er door de ENCI de afgelopen 86 gaar vermalen zijn tot gruis..jkeijzer schreef:
Met het risico om afgemaakt te worden vanwege het "onrechtmatig" behandelen van fossielen
Jeroen
Ed Stevenhagen
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
leuk!
Heb je toevallig ook een idee voor pleistocene botfragementen? Ik dacht: tot poeder malen en aan een Chinese apotheek verkopen...
Heb je toevallig ook een idee voor pleistocene botfragementen? Ik dacht: tot poeder malen en aan een Chinese apotheek verkopen...
Groet,
Niels
Niels
- Everhardus
Belemnieten zijn op diverse vindplaatsen in overvoed te vinden. Per locatie neem ik er altijd wel wat goede exemplaren van mee. Maar dat is het wel zo'n beetje. Het zal best "not done" zijn om deze fossielen te bewerken maar ik heb er weinig moeite mee. Ziet er prima uit, erg mooi. Wetenschappelijk wellicht niet verantwoord maar gezien de overvloed van dit materiaal vraag ik me werkelijk af wat hier nog te halen valt op wetenschappelijk gebied......marcel