Knokke : Theodoxus danubialis .

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke : Theodoxus danubialis .

Bericht door strandjutters » 11 aug 2012, 22:25

Hallo Jordy,dat zijn er een hele hoop,kun je ze uit elkaar halen ?;En wat vind je van de Alvania carinata,word dit schelpje ook in het antwerpse gevonden.Gr Pascal

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 11 aug 2012, 22:36

Neen, ik heb zeker een Alvania soort, wellicht nog een paar soorten, maar zonder pocketmicroscoop ga ik daar niet mee verder, de kleine soorten in Antwerpen zijn de lastigste om te vinden.

Duys

[Bewerkt door Duys op 11-08-2012 om 21:37 NL]

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 11 aug 2012, 22:47

Alvania carinata is een recente rissoa, ik denk dat die van jouw subrecent is of gewoon recent. En nee, volgens mij niet uit het Antwerpse maar dat moet je eigenlijk aan de kenners vragen want binnenkort wordt mijn eerste keer pas.

Of ik ze uit elkaar kan houden nee, tuurlijk niet. Ik heb wek betere dingen te doen. Ik ken wel iemand die het wel zou kunnen en wil best jullie foto's opsturen.

Gr, Jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

strandjutters

Bericht door strandjutters » 11 aug 2012, 23:01

AH,Jordy ik dacht dat je ze ook verzamelde ,vandaar.De eerste foto van mij moet je niet meer opsturen,deze is al bevestigd door Frank Wesselingh,de tweede daarintegen nog niet.GR

[Bewerkt door strandjutters op 11-08-2012 om 22:04 NL]

strandjutters

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 11 aug 2012, 23:12

Als je groot formaat mailt dan zal ik hem door mailen.

Gr, Jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

strandjutters

Bericht door strandjutters » 11 aug 2012, 23:14

Hallo Duys,als we de lijst op Wikipedia moeten volgen voor de Benelux,dan zijn we vlug klaar denk ik.Het zijn er maar twee.

Jordy we waren net samen,de foto zal niet nodig zijn,want er komen maar twee soorten voor in de Benelux,en we hebben ze allebij al gehad,toch bedankt voor het aanbod.GR

[Bewerkt door strandjutters op 11-08-2012 om 22:19 NL]

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 02 sep 2012, 18:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog eens langst de Schelde gewandeld, laagtij,
foto1en2 recentere mollusken die bloot komen te liggen, evenals de laatste foto waar ook een Theodoxus tussen zit. De mollusken zijn al ontkleurd, geen gedacht van de leeftijd.
Foto3 Oligoceen, Rupeliaan, aanspoelsels
Foto4 Plio-Mioceen, aanspoelsels
Duys

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 sep 2012, 18:53

Hallo Duys,leuke vondsten,ik had er vandaag ook weer ééntje.Ook vind ik hier al een stuk of 40 Tricolia pullus ricta,een soort die niet bekend is hier ooit te hebben geleefd,zijn zeer mooie schelpjes,normaal worden ze nu recent 6-7 mm die ik vind gaan niet boven de 4 mm.Ze zijn recent bekend van voor de Engelse Zuidkust en Spanje.heb jij deze soort al gevonden ? Gr Pascal

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 02 sep 2012, 19:06

ricta of picta, waarschijnlijk de laatste, andere kan ik niet terug vinden op internet.
Maar neen die vindt men hier niet!
Duys

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 sep 2012, 19:37

Hallo Duys,inderdaad picta,schrijffoutje.Op de site Natural history museum Rotterdam,onder de familie Phasianellidae,ook heb ik ze bijna volledig wit gevonden,deze zouden kunnen uit het Eoceen afkomstig zijn,onder de naam Tricolia turbinoides,dit is hier goed mogelijk in Knokke door de aanwezigheid van vele andere Eocene soorten,de schelpjes zijn zeer kleurvast zodat ik denk dat de schelpjes met de nog duidelijke tekening stammen uit het Pleistoceen.GR

strandjutters

Plaats reactie