Carcharodon carcharias uit Cadzand (Bijzondere kleur)
Carcharodon carcharias uit Cadzand (Bijzondere kleur)

Afgelopen week gevonden op een schelpenpad in een vakantiepark in Cadzand, dus niet op het strand zelf.
Opvallende kleur, er zit het echte haaientanden-grijs in, maar ook een oranje caramelachtige kleur die ik niet ken van tanden uit de lage landen.
Ik weet niet waar de schelpen vandaan kwamen, maar ik heb op hetzelfde pad wel normaal zwart/grijs gekleurde tandjes gevonden. (niet veel overigens, ook nog wat werveltjes van vissen.)
De kleur deed me denken aan dit topic:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6219#58043
Destijds vond ik het ook onwaarschijnlijk, dat deze tand uit Nederland kwam, maar de bovenste kleur van deze tand lijkt wel op het oranje van de tand uit dit oude topic.
Wat zeggen de kenners ervan? Schelpen uit Chili geïmporteerd voor een wandelpad in Cadzand?
Groet,
Maestro
Antw: Carcharodon carcharias uit Cadzand (Bijzondere kleur)
zeer mooi!
groetjes Aaron
groetjes Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
Kleuren in Cadzand-Nieuwvliet zijn zeer uiteenlopend. Ben dus zeker dat die tandje zijn oorsprong ginder kent. Heb zelf een felblauwe maar ook een roodbruine GW van ginder.
De schelpjes wijzen ook op Cadzand.
Kortom; een zeer leuke vondst!
Groetjes,
Gunther
De schelpjes wijzen ook op Cadzand.
Kortom; een zeer leuke vondst!
Groetjes,
Gunther
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Gunther,bij mijn weten zijn nog nooit schelpen van het strand gehaalt om schelpenpaden aan te leggen op campings of iets dergelijks,commercieel niet haalbaar en dus niet betaalbaar.Deze schelpen komen dus niet van het strand van Cadzand,maar volgens mij van een schelpenzuiger uit één van de beide Scheldes.De kleur van deze tand zie ik ook niet terug in mijn toch betrekkelijke verzameling van Cadzand,bruin wel,maar niet dit roestig bruin,ik spreek over mijn verzameling en weet natuurlijk niet of een ander forumlid deze kleur wel geeft van Cadzand.VR GR Pascal
BTW Maestro,een zeer mooie tand + Vondst.GR
[Bewerkt door strandjutters op 07-09-2012 om 22:45 NL]
BTW Maestro,een zeer mooie tand + Vondst.GR
[Bewerkt door strandjutters op 07-09-2012 om 22:45 NL]
strandjutters
Het materiaal komt natuurlijk niet rechtstreeks van het strand af hé. Veel van de schelpenpaden in die buurt zijn echter wel gemaakt met materiaal dat rechtstreeks kwam uit opzuigingen in de Noordzee. Dit materiaal is ook op het strand zelf aangebracht. Het materiaal en de vondsten zijn dus prima te vergelijken met de vondsten op het strand van Cadzand => Nieuwvliet.
Op de vindplaatsenpagina staat "Schelpenpaden" zelfs aangeduid als vindplaats. De logica vertelt dat het materiaal van de dichtstbijzijnde plaats zou komen. In Cadzand ligt dus geen materiaal van elders, dat zou pas geld kosten
.
Op kleuren kan je trouwens geen definitie plakken. Tand komt zeker niet uit Chili/Peru.
Op de vindplaatsenpagina staat "Schelpenpaden" zelfs aangeduid als vindplaats. De logica vertelt dat het materiaal van de dichtstbijzijnde plaats zou komen. In Cadzand ligt dus geen materiaal van elders, dat zou pas geld kosten

Op kleuren kan je trouwens geen definitie plakken. Tand komt zeker niet uit Chili/Peru.
- strandjutters
Hallo Gunther,er word nooit aan schelpenwinning gedaan op de Noordzee,dit doen ze in de schelde of de maas ?.Dieper landinwaarts waar de schelpen samen spoelen in banken van soms meer dan een meter dik,over grote afstanden,ze hebben nooit schelpen gewonnen op de Sluise Hompels en is het mat: zeker niet hetzelfde als op het strand.Bij de vernieuwing van het Zwinreservaat een paar jaar geleden hebben ze ook dit soort schelpen gebruikt om paden aan te leggen in het Zwin,ik heb boven op deze hopen gestaan ,ze lagen voor de inkom van het reservaat,bergen hoog! maar niet uit de Noordzee.Dat deze tand niet uit Peru komt spreek voor zich,volgens mij komt die tand uit de schelpenwinning uit de schelde.Moest dit schelpen gruis van de Sluise Hompels afkomstig zijn zou het volsteken met fosforiet en andere gesteenten,dit is puur schelpengruis die ze gebruiken voor die paden.GR Pascal(Met hier en daar een mooie tand
)
Een schelpenzuiger zuigt de schelpen op tot net op de bodem,en op die bodem ligt wel eens een mooie tand,de schelpen gaan maar een paar meter de hoogte in om aan boord te worden gebracht,bij een opspuiting op de noordzee gaat dit er veel geweldiger aan toe,en is aan de kwaliteit van deze tand zeker niet te zien dat hij door km buizen is geweest,hij is in perfecte staat.GR
Was ik vergeten,wat me opviel als ik op de hopen schelpen stond,was dat het bijna allemaal dezelfde soort schelpen betrof.GR
[Bewerkt door strandjutters op 07-09-2012 om 00:28 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 07-09-2012 om 00:31 NL]

Een schelpenzuiger zuigt de schelpen op tot net op de bodem,en op die bodem ligt wel eens een mooie tand,de schelpen gaan maar een paar meter de hoogte in om aan boord te worden gebracht,bij een opspuiting op de noordzee gaat dit er veel geweldiger aan toe,en is aan de kwaliteit van deze tand zeker niet te zien dat hij door km buizen is geweest,hij is in perfecte staat.GR
Was ik vergeten,wat me opviel als ik op de hopen schelpen stond,was dat het bijna allemaal dezelfde soort schelpen betrof.GR
[Bewerkt door strandjutters op 07-09-2012 om 00:28 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 07-09-2012 om 00:31 NL]
strandjutters
Hoi,
Bedankt voor de leerzame antwoorden.
Inderdaad denk ik ook niet dat deze tand uit Chili komt
.
Maar de kleur is echt anders dan de tanden uit mijn Cadzand bakjes. En dat kan ik niet verklaren.
Qua kleur komt ie echt overeen met de tand uit dat oude topic, waarvan een aantal mensen dachten dat het om een 1-aprilgrap ging. Het is lastig om de kleur goed op de foto te krijgen.
Strandjutters, wat bedoel je met beide Scheldes? Verschil NL-BE ofzo?
In het schelpenpad inderdaad geen fosforietknollen en heel weinig bot.
Groet,
Maestro
[Bewerkt door Maestro op 08-09-2012 om 07:43 NL]
Bedankt voor de leerzame antwoorden.
Inderdaad denk ik ook niet dat deze tand uit Chili komt

Maar de kleur is echt anders dan de tanden uit mijn Cadzand bakjes. En dat kan ik niet verklaren.
Qua kleur komt ie echt overeen met de tand uit dat oude topic, waarvan een aantal mensen dachten dat het om een 1-aprilgrap ging. Het is lastig om de kleur goed op de foto te krijgen.
Strandjutters, wat bedoel je met beide Scheldes? Verschil NL-BE ofzo?
In het schelpenpad inderdaad geen fosforietknollen en heel weinig bot.
Groet,
Maestro
[Bewerkt door Maestro op 08-09-2012 om 07:43 NL]
- strandjutters
Hallo Maestro,Wester-en Oosterschelde.GR
strandjutters
Heb al uit verschillende bronnen te weten gekomen dat er WEL aan schelpenwinning op de Noordzee wordt gedaan. Er is zelfs een schelpenbranderij in Yerseke. De zuiger gaat wel degelijk de Noordzee op zuigen hun schelpen van voor Domburg tot Westkapelle. Ze zuigen ook op de waddenzee, en per gelegenheid ook eens in de Westerschelde.
Er bestaan wel degelijk andere zaken dan "jouw bevindingen", Pascal.
De kleur van de tand; elke tand is min of meer uniek en sommige tanden hebben hierdoor een prachtkleurtje. Exacte afkomst bepalen is vrijwel onmogelijk, maar het is een toppertje.
Je kan de andere tandjes die je er vond eventueel ook eens plaatsen.
Groetjes,
Gunther
Er bestaan wel degelijk andere zaken dan "jouw bevindingen", Pascal.
De kleur van de tand; elke tand is min of meer uniek en sommige tanden hebben hierdoor een prachtkleurtje. Exacte afkomst bepalen is vrijwel onmogelijk, maar het is een toppertje.
Je kan de andere tandjes die je er vond eventueel ook eens plaatsen.
Groetjes,
Gunther