Carcharodon carcharias uit Cadzand (Bijzondere kleur)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Carcharodon carcharias uit Cadzand (Bijzondere kleur)
Hallo Gunther,ik dacht dat we het hadden over de schelpen in Cadzand,dat er niet aan schelpenwinning gedaan word ten westen van de Scheldemonding weet ik vrijwel zeker,wat er in de rest van Nederland gebeurt! dat weet ik inderdaad niet vanbuiten,je kunt de Waddenzee niet vergelijken met de Vlaamse en Zeeuwse kust,dit in verband met de stroming uit de Schelde,en de drukte van de scheepvaart.Dat er in Yerseke een schelpenbranderij is weet ik heus wel,maar dit is de Oosterschelde,ik heb er jaren gaan vissen voor het roggenfestival.Nu het kwam er op neer dat de schelpen op de schelpenpaden in Cadzand niet uit Cadzand of omgeving komen,en dat is 100% zeker. Domburg en Westkapelle liggen ten Noordoosten van de Schelde monding,en je bevind je daar in rustiger water wat stroming betreft.Er bestaan inderdaad ander bevindingen dan hetgeen ik vertel,maar die doen niet ter zake.VR GR Pascal
strandjutters

Hoi Gunther,
Qua kleur komen de eerste drie foto's beter over dan deze foto, maar dit zijn de andere vondsten van de locatie. Wat werveltjes, twee tandjes en twee halve krabschaartjes. De schelpjes en zeeboontjes heeft mijn dochter van twee opgeraapt. Met de paplepel ingieten heet dat.

Wil je je bruine GW ook posten?
Groet,
Maestro
[Bewerkt door Maestro op 10-09-2012 om 22:12 NL]
Beste Maestro,
Leuk gevonden. De GW schiet er echt uit met z'n mooie kleur. Hierbij wat foto's van verschillende Gw's en andere tandjes met speciale kleuren. Zowel wortel als kroon kan speciale kleuren hebben. Jouw tand is wel een bijzonder fel exemplaar. Alle tandjes komen van Cadzand -Zwarte Polder.
Groetjes,
Gunther
- Hieronymus
- Contacteer:
Knap tandje, Maestro.
Een mogelijke verklaring voor de kleur kan eventueel te vinden zijn in blootstelling aan licht. Op talrijke vindplaatsen heb ik reeds kunnen vaststellen dat tanden die merkbaar een tijd aan de oppervlakte liggen, vaak veel lichter zijn van kleur. Soms doffer, soms net feller van kleur. Het zijn leuke accenten naast de andere tanden van de zelfde locatie, vooral als die andere tanden allemaal in situ vondsten zijn die allemaal nog de kleur van de matrix hebben. Zo'n tandje dat dan bijvoorbeeld van een wand spoelt en weken/maanden ligt te wachten op een toevallige blik hebben dan vaak een ander kleurtje meegekregen.
Stel u voor, bleker worden van in de zon te gaan liggen. Een heel aantal meisjes/vrouwen zou beginnen panikeren
Een mogelijke verklaring voor de kleur kan eventueel te vinden zijn in blootstelling aan licht. Op talrijke vindplaatsen heb ik reeds kunnen vaststellen dat tanden die merkbaar een tijd aan de oppervlakte liggen, vaak veel lichter zijn van kleur. Soms doffer, soms net feller van kleur. Het zijn leuke accenten naast de andere tanden van de zelfde locatie, vooral als die andere tanden allemaal in situ vondsten zijn die allemaal nog de kleur van de matrix hebben. Zo'n tandje dat dan bijvoorbeeld van een wand spoelt en weken/maanden ligt te wachten op een toevallige blik hebben dan vaak een ander kleurtje meegekregen.
Stel u voor, bleker worden van in de zon te gaan liggen. Een heel aantal meisjes/vrouwen zou beginnen panikeren

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Hoi Hieronymus.
Deze ervaring deel ik met je. Ik heb ook het idee dat ie de hele zomer in de zon had liggen bakken. Dat schelpenpad is al een tijd geleden aangelegd en de tand lag bovenop, maar wel een beetje ingebed. Wellicht heeft de punt zelfs wat meer schaduw gehad dan de rest van de tand. Ik begrijp dat de caramelkleur niet alleen door de invloed van de zon is gekomen, misschien heeft de zon de kleur alleen wel versterkt. Mineralen in de grond zijn het werk begonnen en de zon heeft het karwei afgemaakt, met dit als resultaat?
Ik was er al serieus over aan het nadenken om wat tanden een half jaar op mijn plat dak van mijn schuurtje te leggen om te kijken wat voor effect de zon heeft.
Ook merk ik dat tanden die "nat" uit de grond komen, in mijn vitrinekast langzaam opdrogen, een andere kleur krijgen. Dit proces kan enkele dagen duren. Overigens vind ik de tanden vers uit grond vaak mooier dan gortdroog.
O,ja Gunther; leuke GW's uit Cadzand. Niet zo mooi als die topper uit Antwerpen die je hebt, maar het blijven bijzondere tanden.
Groet,
Maestro
[Bewerkt door Maestro op 10-09-2012 om 21:59 NL]
Deze ervaring deel ik met je. Ik heb ook het idee dat ie de hele zomer in de zon had liggen bakken. Dat schelpenpad is al een tijd geleden aangelegd en de tand lag bovenop, maar wel een beetje ingebed. Wellicht heeft de punt zelfs wat meer schaduw gehad dan de rest van de tand. Ik begrijp dat de caramelkleur niet alleen door de invloed van de zon is gekomen, misschien heeft de zon de kleur alleen wel versterkt. Mineralen in de grond zijn het werk begonnen en de zon heeft het karwei afgemaakt, met dit als resultaat?
Ik was er al serieus over aan het nadenken om wat tanden een half jaar op mijn plat dak van mijn schuurtje te leggen om te kijken wat voor effect de zon heeft.
Ook merk ik dat tanden die "nat" uit de grond komen, in mijn vitrinekast langzaam opdrogen, een andere kleur krijgen. Dit proces kan enkele dagen duren. Overigens vind ik de tanden vers uit grond vaak mooier dan gortdroog.
O,ja Gunther; leuke GW's uit Cadzand. Niet zo mooi als die topper uit Antwerpen die je hebt, maar het blijven bijzondere tanden.
Groet,
Maestro
[Bewerkt door Maestro op 10-09-2012 om 21:59 NL]

Ik vermoed dat de tand van Maestro uit het Eemien afkomstig is, de laatste warme periode in het Pleistoceen, ca. 120.000 jaar geleden. Net als de enkele jaren geleden op Goeree gevonden tand waarnaar de link verwijst.
Uit het Eemien zijn veel schelpen bekend die nu vooral of uitsluitend in het Middellandse Zee-gebied voorkomen. Daarom veronderstel ik dat de Eemzee warm genoeg geweest zal zijn voor Carcharodon carcharias. Een groot deel van wat nu Zeeland en westelijk Zuid-Holland is, werd destijds bedekt door de Eemzee. Als zich (af en toe) een witte haai voor de kust vertoonde kunnen we daar nu wellicht de fossiele tanden van vinden.
Een bekende herkomst van Eemien schelpen is een zandplaat ca 15 km uit de kust van Domburg, de Steenbanken. Zo'n beetje alle Walcherse stranden zijn opgespoten met zand van de Steenbanken. Ik heb er nog nooit een tand van C. carcharias gevonden, maar wel enkele bruinachtige tandjes (Squatina sp, Galeorhinus aff. galeus). De hierboven afgebeelde C. carcharias is enkele jaren geleden (helaas niet door mij...) gevonden tussen van de Steenbanken opgezogen schelpen. Dat wil niet zeggen dat de tand met zekerheid uit het Eemien afkomstig is, maar de kans daarop is volgens mij wel zeer groot.
Niet alleen op basis van de kleur van de tand van Maestro denk ik dat ie uit het Eemien komt. De schelpen op het schelpenpad wijzen daar ook op: vooral bruinverkleurde kokkels. Vergelijkbaar met materiaal van de Steenbanken, dat in hoofdzaak bestaat uit dergelijke bruine kokkels. Wat de winplaats is van de schelpen in Cadzand weet ik niet, maar met zou een met de Steenbanken vergelijkbare zandbank kunnen zijn (wellicht voor de Zeeuws-Vlaamse kust?).
Voor de groen-blauwe verkleuring van de punt van de tand van het schelpenpad heb ik dan weer geen verklaring.
Is de tand in deze kleuren gefossiliseerd, is-t-ie van groen-blauw naar geel aan het verkleuren, of andersom?

Afijn, een reactie ter overdenking.
Groeten, Lex
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Informatieve, genuanceerde en goed onderbouwde post Lex, pet af. De overeenkomst qua kleur is frappant.
Ik kan de suggestie van Jeroen dat het kleurverschil te maken kan hebben met blootstelling aan zonlicht, zeker onderschrijven op basis van ervaringen met oppervlaktevondsten in het Antwerpse. Net als Maestro heb ik ook al wel eens met het idee gespeeld om een aantal tanden bloot te stellen aan zonlicht bij wijze van experiment.
Voor wie zich daar eens aan zou willen wagen, denk ik spontaan aan enkele aandachtspunten:
- gebruik buitenlicht (uv), dus niet achter glas
- vocht kan ook een invloed hebben (dus vb. een partij droog in licht, droog in schaduw, nat in licht, nat in schaduw)
- evalueer kleur op basis van fotoreeksen waarbij de witbalans van de camera telkens voor het nemen van de foto manueel is gekalibreerd.
Ik kan de suggestie van Jeroen dat het kleurverschil te maken kan hebben met blootstelling aan zonlicht, zeker onderschrijven op basis van ervaringen met oppervlaktevondsten in het Antwerpse. Net als Maestro heb ik ook al wel eens met het idee gespeeld om een aantal tanden bloot te stellen aan zonlicht bij wijze van experiment.
Voor wie zich daar eens aan zou willen wagen, denk ik spontaan aan enkele aandachtspunten:
- gebruik buitenlicht (uv), dus niet achter glas
- vocht kan ook een invloed hebben (dus vb. een partij droog in licht, droog in schaduw, nat in licht, nat in schaduw)
- evalueer kleur op basis van fotoreeksen waarbij de witbalans van de camera telkens voor het nemen van de foto manueel is gekalibreerd.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Dit soort berichtjes brengt inderdaad veel verheldering.
De tand zou zeker uit het Eemien afkomstig kunnen zijn, maar het materiaal zal ook gemixt zijn met wat ouder (herwerkt?) materiaal (zie donkere tanden).
Exacte plaats van oorsprong vinden zal niet simpel zijn, eerder onmogelijk. Maar dit soort vondsten is dus al bekend uit de Noordzee.
Bedankt voor de info Lex!
Groetjes,
Gunther
De tand zou zeker uit het Eemien afkomstig kunnen zijn, maar het materiaal zal ook gemixt zijn met wat ouder (herwerkt?) materiaal (zie donkere tanden).
Exacte plaats van oorsprong vinden zal niet simpel zijn, eerder onmogelijk. Maar dit soort vondsten is dus al bekend uit de Noordzee.
Bedankt voor de info Lex!
Groetjes,
Gunther