Tandje omgeving Antwerpen
Antw: Tandje omgeving Antwerpen
@ Gunther schreef;
''Ben ook wel benieuwd naar die andere twee tanden''.
@ Strandjutters,
Parotodus sp. had ik ook al aan zitten denken.
Oke Gunther,
in eerste instantie leken ze voor mij alle drie op elkaar.
ik heb ze alle drie gefotgrafeerd.
nr 1, is het al besproken tandje van deze topic.
nr 2, is een tandje wat volgens mij zeer veel gelijkenis heeft met nr 1.
nr 3, is mij verteld dat het eventueel een benedeni met zijspitsen zou kunnen zijn.
hij wijkt volgens mij iets meer af van de nr 1 en nr 2.
voorlopig heb ik nr 1 en nr 2 gezamelijk gefotografeerd , ze lijken verdacht veel op elkaar.
gr en mijn dank.
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
Dit is een Eocene soort die in Antwerpen niet in deze bewaringstoestand wordt teruggevonden.strandjutters schreef:
Hallo Pangeaman,het tandje heeft veel weg ,van de soort in mijn verzameling,namelijk Parotodus sp,alleen de voedingsgroef doet mij wat twijfelen.GR
@ Pangeaman:
Nummer 1 en 2 lijken mij inderdaad Carcharias cuspidata; deze soort kan inderdaad in verschillende bewaringstoestand voorkomen. Tanden komen uit Hoevenen lijkt me? Hier zijn lagen uit het midden-Mioceen opgezogen waar onder andere Carcharias cuspidata tussenzat van goede kwaliteit. Deze soort kan ook deels herwerkt gevonden worden, wat de verschillende bewaring verklaart van de twee tanden.
Tand 3 lijkt me inderdaad Parotodus benedeni, van een oudere leeftijd. Dit verklaart ook meteen de bijspitsen.
Groetjes,
Gunther
hallo Gunther,
je antwoorden zijn duidelijk.
wbt de benedeni met zijspitsen,
komen die zijspitsen later bij benedeni minder vaak zo groot voor?
ik neem aan dat je bedoeld met een benedeni van oudere leeftyd, vroeg Mioceen?
Gr en mijn dank
Gr en mijn dank
Antw: Antw: Tandje omgeving Antwerpen
pangeaman schreef:
hallo Gunther,
Gr en mijn dank
Bij jongere tanden zie je inderdaad geen (of nog kleine) bijspitsen. Met oudere Benedeni's bedoel ik tanden die afstammen uit Oligoceen en Eoceen. Deze zijn altijd duidelijk herwerkt. Maar jongere tanden kunnen dit nog steeds hebben, wel kleiner zoals ik al zei. Heb echter wel al uitzonderingen gezien, maar die zie je niet vaak.
Groetjes,
Gunther
Hallo Gunther,
bedoel je dat deze benedeni zeker minimaal Oligoceen is, omdat je sprak van een oudere leeftijd?
Hij is inderdaad opgeraapt op de plek die jij aangaf. Die plek is toch Mio/Plio ?
Gr en mijn dank
bedoel je dat deze benedeni zeker minimaal Oligoceen is, omdat je sprak van een oudere leeftijd?
Hij is inderdaad opgeraapt op de plek die jij aangaf. Die plek is toch Mio/Plio ?
Gr en mijn dank
Antw: Antw: Tandje omgeving Antwerpen
pangeaman schreef:
Hallo Gunther,
Gr en mijn dank
Tand is inderdaad Oligoceen of ouder. Er wordt wel verwerkt materiaal gevonden; met een andere bewaringstoestand. Dit is ook duidelijk te zien.
Groetjes,
Gunther
Hallo Gunther,
is duidelijk,
dank je voor de racties,
gr en mijn dank
is duidelijk,
dank je voor de racties,
gr en mijn dank
Hallo Gunther,
ik heb toch nog even zitten googelen,
en er is iets wat me bezig houd.
Carcharias cuspidata is dus de Oligocene voorganger van vorax.
ik voeg een link bij van een topic, waarbij Somniosus antwoord geeft op een vraag.
hij zegt ''Tanden met geen striatie is de grootste soort, nl. cuspidata-vorax ''.
nou is er wel degelijk duidelijke striatie te zien bij de door mij geplaatste tanden.
Je verteld ook het een en ander over ''herwerkt zijn'',ik begrijp deze term nog steeds niet.
kun je me dat uitleggen ?
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=9426
gr
[Bewerkt door Pangeaman op 13-09-2012 om 22:34 NL]
ik voeg een link bij van een topic, waarbij Somniosus antwoord geeft op een vraag.
hij zegt ''Tanden met geen striatie is de grootste soort, nl. cuspidata-vorax ''.
nou is er wel degelijk duidelijke striatie te zien bij de door mij geplaatste tanden.
Je verteld ook het een en ander over ''herwerkt zijn'',ik begrijp deze term nog steeds niet.
gr
pangeaman schreef:
Hallo Gunther,
gr
Jouw tanden bevatten geen striatie, Pangeaman.
Misschien weet je niet goed wat dit is; dit zijn namelijk fijne plooitjes/ribbels op de kroon van de achterzijde van de tand. Sommige soorten zoals Striatolamia macrota/striata hebben deze zeer duidelijk. Heb snel een tand uit de gruisbak genomen en even een foto gemaakt.
"Herwerkte" fossielen zijn fossielen die uit een ouder tijdvak komen en door omstandigheden in jongere lagen zijn terechtkomen. Door hun reis naar jongere lagen is hun bewaringstoestand aanzienlijk verslechterd en zijn ze makkelijk te herkennen. Het zijn vaak donkere, doffere, afgerolde tanden. In Antwerpen zijn tanden uit Oligoceen en Eoceen steeds herwerkt, omdat de opzuigingen niet bij de in-situ lagen uit deze periode komen.
Soorten uit het Eoceen zijn dus steeds herwerkt in jongere (Miocene-Pliocene) lagen.
Hoop dat je het zo wat beter begrijpt? Vind het ook niet simpel om uit te leggen.
Groetjes,
Gunther
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Pangeaman,ik zie bij de tandjes van jou geen striatie,maar wel barstjes in het glazuur;Bij de foto's die ik toon zie je het verschil,de witte barstjes zijn geen striatie,de andere lijntjes wel,en deze zie ik niet op jou tandjes.GR Pascal(Hoi Gunther we waren net samen,maar het komt op hetzelfde neer,GR)
[Bewerkt door strandjutters op 13-09-2012 om 23:24 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 13-09-2012 om 23:26 NL]
strandjutters