van de weggeeftafel van Spongebob
van de weggeeftafel van Spongebob

ik kreeg dit ammonietje van Tom en ik beloofde een foto te plaatsen na de prep. Het is een douvelleiceras gevonden in CBN. Deze leefde in het onder albiaan en wordt over heel de wereld gevonden en is dus een goed gidsfossiel, op CBN is het geen alledaagse vondst. Hij behoort tot Ancycloceratina en is dus verwant met de heteromorphe (ontrolde) ammonieten.
De oorsprong van zijn naam is ook wel bijzonder, meestal wordt een naam als eerbetuiging gegeven. De vrouw van Henri Douvillé nam het niet zo nauw met de huwelijkstrouw en zette haar man regelmatig hoorns; ceras betekent in het grieks hoorn. De naam werd hier eerder uit spot gegeven.

groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: van de weggeeftafel van Spongebob
Dat is een heel mooie, naar CBN normen zeker niet alledaags!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Inderdaad, zelden zo een mooie Douvilleiceras van CBN gezien! Mooi prepwerk Phil!
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Hey Phil, dat heb je snel en mooi gedaan.
Bij mij lag ie al jaren in de Escalles-lade en waarschijnlijk was hij daar ook nog jarenlang blijven liggen weg te kwijnen. Ik ben blij dat er een goede bestemming voor is gekomen.
Bij mij lag ie al jaren in de Escalles-lade en waarschijnlijk was hij daar ook nog jarenlang blijven liggen weg te kwijnen. Ik ben blij dat er een goede bestemming voor is gekomen.
Time fades away (Neil Young)