Ammonieten CBN met schaal?
-
Ammonieten CBN met schaal?
Hallo,
Gisteren, na 15 jaar, eindelijk weer eens bij CBN geweest. Al zou je daar niets vinden, dan blijft het een bezoek meer dan waard.
Ik ben bekend met de klei-ammonieten uit het Cenomaan en de pyrietammonieten uit het Albien. Gisteren vonden we een kleine verse ontsluiting van lichtgrijzige klei / kalk op ongeveer 2 - 2,5 meter boven het strandniveau, rechts van Petit Blanc Nez vanaf de zee gezien. In de losse brokken vonden we vooral kleine, zeer breekbare ammonieten (2-3 cm groot) met resten van de (rozige) schaal. Is iemand hier bekend mee? Geen idee of ik het überhaupt moet wagen om te prepareren (heb wel voldoende oefenmateriaal meegenomen) en hoe ik de ammonieten het best kan conserveren. Iemand een idee?
Groeten,
Stefan
Gisteren, na 15 jaar, eindelijk weer eens bij CBN geweest. Al zou je daar niets vinden, dan blijft het een bezoek meer dan waard.
Ik ben bekend met de klei-ammonieten uit het Cenomaan en de pyrietammonieten uit het Albien. Gisteren vonden we een kleine verse ontsluiting van lichtgrijzige klei / kalk op ongeveer 2 - 2,5 meter boven het strandniveau, rechts van Petit Blanc Nez vanaf de zee gezien. In de losse brokken vonden we vooral kleine, zeer breekbare ammonieten (2-3 cm groot) met resten van de (rozige) schaal. Is iemand hier bekend mee? Geen idee of ik het überhaupt moet wagen om te prepareren (heb wel voldoende oefenmateriaal meegenomen) en hoe ik de ammonieten het best kan conserveren. Iemand een idee?
Groeten,
Stefan
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Ammonieten CBN met schaal?
Hallo Stefan,ik ben er verleden week nog geweest,ik weet waarover je praat,en wat je bedoelt;Het zijn zeker breekbare ammo's klein en roosig,zeer moeilijk een volledige te kunnen vinden.Ik denk dat het de P3 of P5 is,in elk geval komen ze net aan de oppervlakte daar samen.Phil van het forum zal daar wel de juiste uitleg voor hebben.Het zou leuk zijn er ook een foto van te plaatsen.GR Pascal(Voor de rest is CBN toch maar een zandige boel de laatste tijd,met weinig ontsluiting van het Albiaan.)
strandjutters
-

Hallo Pascal,
Bijgaand een tweetal foto's, de ammonieten zijn 3 cm groot. De binnenste windingen zijn meestal vergaan. Concludeer jij dat het Albien betreft? Ben benieuwd of iemand een conserveeradvies kan geven.
Groeten,
Stefan
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Stefan,ik denk wel dat het Albiaan betreft,in het Cenomaan die er net bovenop ligt zijn de Ammonieten enkel in kleiafdrukken te vinden,en uitzonderlijk eens in Pyriet.In het Albiaan zijn ze van Fosfaat,maar in bepaalde lagen zijn ze heel breekbaar.Ik denk dan ook als je ze uit de klei haalt,dat ze zullen breken.Wat rond om rond preppen lijkt mij de beste oplossing.GR(Goed mogelijk dat de binnenwinding van deze Ammonietjes ook in Pyriet is)
[Bewerkt door strandjutters op 24-09-2012 om 22:04 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 24-09-2012 om 22:04 NL]
strandjutters
dit is zeker albiaan,om precies te zijn de P6 en het is een Hysteroceras. Het zal moeilijk zijn ze verder te prepareren. Droog bewaren, het zijn slechts kleiafdrukken met een fijn laagje parelmoer. Deze vind je ook veel in Folkstone in deze bewaringstoestand
groetjes
groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
-
Hallo Phil en Pascal,
Bedankt voor de feedback. De binnenwindingen zijn vooral wat roestig, het lijkt erop dat de pyriet vooral al vertrokken is. Ik heb genoeg oefenmateriaal meegenomen, dus ik ga mijn best doen om toch wat te preppen.
Groeten, Stefan
Bedankt voor de feedback. De binnenwindingen zijn vooral wat roestig, het lijkt erop dat de pyriet vooral al vertrokken is. Ik heb genoeg oefenmateriaal meegenomen, dus ik ga mijn best doen om toch wat te preppen.
Groeten, Stefan