mammoet
mammoet

Hallo allemaal,
Vorige week was ik bij mensen aan het werk.
We hadden het over mijn hobby waarop de \"man des huizes\"vroeg of mammoet ook onder fossielen vallen, waarop ik vebaasd \"janatuurlijk\" antwoorde.
De man zei dat hij mischien wel wat voor me had ,liep naar zolder en kwam 5 minutenlater terug met 2 grote tassen .
(zie foto)
mijn dag kon niet meer stuk zoals je begrijpt.
nou heb ik 2 vragen:
de mammoetkiezen en slagtannd zijn van erg slechte kwaliteit ,heeft ontzilten in zoet water nog zin na zoveel jaar of vallen ze dan helemaal uit elkaar?
en kan iemand mij iets over de botten vertellen?
alvast bedankt
groeten kees
kees
Antw: mammoet
Hallo Kees
Ik heb geen ervaring met zulke dingen.(al droge botten)
Maar ik weet dat vers opgehaalde botten zeer vlug behandeld worden.
Houtlijm zou ik bij droge tanden niet gebruiken,eerder velpon-aceton.
Ik zeg nog voor al gedroogde tanden,zou ik het echt niet weten.
Naast de mammoetkiezen ligt een stukje slachtand,daarnaast liggen (volgens mij),twee uitsteeksels van de borstwervels. De twee volgende...zie ik niets in,geen flauw idee.Het laatste zal wel een stuk rib zijn.
[Bewerkt door Theo op 27-10-2005 om 21:48 NL]
Ik heb geen ervaring met zulke dingen.(al droge botten)
Maar ik weet dat vers opgehaalde botten zeer vlug behandeld worden.
Houtlijm zou ik bij droge tanden niet gebruiken,eerder velpon-aceton.
Ik zeg nog voor al gedroogde tanden,zou ik het echt niet weten.
Naast de mammoetkiezen ligt een stukje slachtand,daarnaast liggen (volgens mij),twee uitsteeksels van de borstwervels. De twee volgende...zie ik niets in,geen flauw idee.Het laatste zal wel een stuk rib zijn.
[Bewerkt door Theo op 27-10-2005 om 21:48 NL]
Theo
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ontzilten lijkt me in ieder geval geen kwaad te kunnen doen, indien het nodig is. Als er nog zouten in de botten zit gaan ze er vroeg of laat toch aan (ik spreek helaas uit ervaring).
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Prachtige vangst Kees!,
In mijn geval (oude kies) sprongen spontaan de barsten erin... Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat kwam omdat er nog zout in zat natuurlijk.
Een paar weken op de eeuwigheid maakt ook niet meer uit dus ik zou het ontzilten anders gewoon met 1 stukje uitproberen.
Groet, Jeroen
In mijn geval (oude kies) sprongen spontaan de barsten erin... Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat kwam omdat er nog zout in zat natuurlijk.
Een paar weken op de eeuwigheid maakt ook niet meer uit dus ik zou het ontzilten anders gewoon met 1 stukje uitproberen.
Groet, Jeroen
Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.
-j
-j
bedankt voor de info
hij komt uit de noordzee opgevist door een garnalenvisser .
Ik heb er nog is over nagedacht en durf het bij de kiezen niet aan om ze in het water te leggen .
Ik probeer er wel 1 met mijn ondertussen wereldberoemde diepgrondeer,zout of geen zout.laat nog wel horen hoe het is afgelopen !
groeten kees
hij komt uit de noordzee opgevist door een garnalenvisser .
Ik heb er nog is over nagedacht en durf het bij de kiezen niet aan om ze in het water te leggen .
Ik probeer er wel 1 met mijn ondertussen wereldberoemde diepgrondeer,zout of geen zout.laat nog wel horen hoe het is afgelopen !
groeten kees
kees
- Jan Losser
Naast de mammoetkiezen en stoottand
liggen volgens mij volgens twee doornvormige uitsteeksels van borstwervels van de mammoet
Rechts naast de centimeter zijn waarschijnlijk twee botten van een neushoorn.
De rib is een van de eerste van een mammoet.
Als ze nooi geconserveerd zijn dan heeft ontzilten nog altijd zin
liggen volgens mij volgens twee doornvormige uitsteeksels van borstwervels van de mammoet
Rechts naast de centimeter zijn waarschijnlijk twee botten van een neushoorn.
De rib is een van de eerste van een mammoet.
Als ze nooi geconserveerd zijn dan heeft ontzilten nog altijd zin
Zonder verleden geen toekomst
In de link \'tip!!!!!\' bij \'Overige onderwerpen\' hebben we het ook over de conservering van mammoetkiezen.
(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm
Jan ge zijt ne man naar mijn hart.
Ik durfde niet zeggen dat ik er ook twee neushoornbotten in zag,dacht dat ik een kemel zou schieten...(vind je hier niet fossiel)Maar hou het ook bij neushoorn.
Ik durfde niet zeggen dat ik er ook twee neushoornbotten in zag,dacht dat ik een kemel zou schieten...(vind je hier niet fossiel)Maar hou het ook bij neushoorn.
Theo
Jongens alle mammoetkiezen barsten NIET ik heb een kies 5-6 jaar geleden geruild met een visser uit Vlissingen. Die kies stond in de werkkeet op een kast,kurkdroog. zij staat in de living in een kast.Nooit enige bewerking aan uitgevoert.Geen barstje, niets. Dus het kan,elke kies is niet gedoemt te barsten.
Theo