Trilobiet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Maartenn
Trilobiet?

Bericht door Maartenn » 05 okt 2012, 01:17

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

ik heb dit fossiel gevonden bij eichstat (Solnhofen). Het lijkt op een trilobiet toch?? Maar zover ik kan zien worden die nie gevonden op die locaties. Volgen mij zou het uit het late jura moeten zijn maar dat weet ik niet zeker. Hij zit met een Crinoiden op een matrix.
En ik kan ook die bollen voor het lichaam niet thuisbrengen.

Iemand enige input voor deze amateur :)).

Alvast bedankt

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Antw: Trilobiet?

Bericht door Anthonie » 05 okt 2012, 08:26

Afbeelding

Hey Maarten

Ht gaat hier niet om een trilobiet, maar om het kop gedeelte van een crinoïde. Zoals je reeds aangaf, niet verwonderlijk, aangezien je in het gesteente meer resten hebt terug gevonden van deze echinodermata (stekelhuidigen). Ik heb het plaatje wat verduidelijkt en de verschillende onderdelen aangeduid. Jammer genoeg weet ik niet veel over de verschillende soorten crinoidae uit het jura van solnhofen. Maar met deze informatie en een beetje google-en, kom je zeker al een heel eind verder.

Mooie vondst !

Groeten

Anthonie

* Scientia et Miratio *

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 05 okt 2012, 14:08

Hallo, wellcht dat Anthonie het bij het rechte eind heeft, maar ikzelf moest onmiddelijk denken aan een juveniel exemplaar van Limulus sp., een jonge degenkrab die op zijn kop is geland.
Heb je de andere afdruk ook?

groeten, Bert

Elbert

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 okt 2012, 14:45

Het heeft inderdaad veel weg van een drijvende zeelelie, ik volg de redenering van Anthonie wel. Ik zou de twee 'bollen' echter niet zo snel afdoen als concreties, daarvoor liggen ze m.i. iets te mooi symmetrisch tov de axis van het organisme. Sommige vrijlevende zeelelies hebben drijvers (een blaas of blaasjes), maar dat had ik nog niet gezien van Solnhofen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Maartenn

Bericht door Maartenn » 06 okt 2012, 00:31

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor de reacties...
Nee ik heb helaas alleen deze zijde.
Ik heb twee vergrotingen, de eerste is een van de twee bollen die bovenaan zitten. Hier is heel goed het patroon/relief te zien van deze bollen.

De tweede is het midden deel, wat mij daar opvalt is dat het patroon dat voor ribben aanzag, verschillende malen herhaald wordt, linksonder.

Ik ga maar eens naar foto's van zeelelies zoeken.

[Bewerkt door Maartenn op 05-10-2012 om 23:36 NL]

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 06 okt 2012, 12:58

Quote Frederik: Ik zou de twee 'bollen' echter niet zo snel afdoen als concreties, daarvoor liggen ze m.i. iets te mooi symmetrisch tov de axis van het organisme. Sommige vrijlevende zeelelies hebben drijvers (een blaas of blaasjes), maar dat had ik nog niet gezien van Solnhofen.

Hey Frederik,
Ik kan nergens iets iets terugvinden over deze drijf orgaantjes. heb jij hier meer info over? ik hoor het graag

groeten

Anthonie

* Scientia et Miratio *

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 okt 2012, 22:56

Dag Anthonie, ik ken ze niet uit Solnhofen, maar heb ze wel gezien bij crinoïden uit Marokko (maar als ik me niet vergis 1 blaas per crinoïde). Is hier ook al op het forum voorbijgekomen. Het was eerder bedoeld als mogelijke denkpiste voor wat het zou kunnen zijn.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie