slijpen
slijpen
Als ik de zoek functie gebruik kom ik wat oude berichten tegen.
Maar..... Het klein maken van grote stenen met kleine trilobieten.
Ik hik er telkens tegen aan.
Ik heb een klein diamant schijfje, deze komen helaas niet echt diep en voor grotere stenen werkt het niet heel erg goed.
Handzaag, ook niet om over naar huis te schrijven.
Nu heb ik laatst de haakse slijper van pa geleend en dat gaat al een stuk beter.... Maar stukken van 10 cm dik of en groot oppervlak wat in de lengte doorgesleten moet worden lukt ook niet.
Hoe doet de rest het hier o het forum?
Zat zelf te denken aan lintzaag, maar qua betaalbaar een nono
Maar..... Het klein maken van grote stenen met kleine trilobieten.
Ik hik er telkens tegen aan.
Ik heb een klein diamant schijfje, deze komen helaas niet echt diep en voor grotere stenen werkt het niet heel erg goed.
Handzaag, ook niet om over naar huis te schrijven.
Nu heb ik laatst de haakse slijper van pa geleend en dat gaat al een stuk beter.... Maar stukken van 10 cm dik of en groot oppervlak wat in de lengte doorgesleten moet worden lukt ook niet.
Hoe doet de rest het hier o het forum?
Zat zelf te denken aan lintzaag, maar qua betaalbaar een nono
oeps...
Antw: slijpen
Voor stenen met een doorsnede van 10 cm of meer heb je een diamantzaagmachine nodig. Zo eentje die ze ook gebruiken voor het zagen van edel- en sierstenen. Of je moet de steen laten zagen bij een natuursteenbedrijf of iemand die zo'n zaag heeft. Iets anders is zwaar klungelen geblazen en geen optie, vrees is.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Hallo Ivok, als je met de haakse slijper een gleuf in een steen kunt slijpen, zou je daarna de steen moeten kunnen breken( met een hamer ) waar jij wilt dat die breekt.
Ook kun je, met een wig, de steen tot breken dwingen.
Mocht dat ook niet gaan, boor dan een rijtje gaten van een halve cm. doorsnee op een rij, vul die gaten met water en leg het geheel in de diepvries, dan doet moeder natuur het zware werk voor je.
Succes!
groeten, Bert
Ook kun je, met een wig, de steen tot breken dwingen.
Mocht dat ook niet gaan, boor dan een rijtje gaten van een halve cm. doorsnee op een rij, vul die gaten met water en leg het geheel in de diepvries, dan doet moeder natuur het zware werk voor je.
Succes!
groeten, Bert
Elbert
Slijpen en breken gaat vaak goed... Maar is me helaas ook al een paar keer net verkeerd gegaan.
Niet alleen beschadigen van fossiel, maar ook hoop ik iets dan onder een hoek af te slijpen, zodat ik het steentje mooi neer kan zetten en het fossiel goed zichtbaar is.
Zal je altijd zien dat er een randje blijft zitten of juist te ver afbreekt, wanneer je niet helemaal door kan slijpen.
Blijft het niet staan zoals ik wil
Iets anders wat regelmatig voorkomt, bij thuiskomst bekijk je een stuk onder de microscoop erm dan blijkt o de boven en onderkant wat moois te zien... Dan ga ik niet meer breken, eerlijk.. Durf ik niet meer te breken.
@elbert
Dat met die gaten en vriezen, heb je dat al eens geprobeerd. Klinkt logisch, maar ben benieuwd hitte goed het in de praktijk werkt.
Brengt me wel op een idee... Door en door boren vervolgens slijpen
Niet alleen beschadigen van fossiel, maar ook hoop ik iets dan onder een hoek af te slijpen, zodat ik het steentje mooi neer kan zetten en het fossiel goed zichtbaar is.
Zal je altijd zien dat er een randje blijft zitten of juist te ver afbreekt, wanneer je niet helemaal door kan slijpen.
Blijft het niet staan zoals ik wil
Iets anders wat regelmatig voorkomt, bij thuiskomst bekijk je een stuk onder de microscoop erm dan blijkt o de boven en onderkant wat moois te zien... Dan ga ik niet meer breken, eerlijk.. Durf ik niet meer te breken.
@elbert
Dat met die gaten en vriezen, heb je dat al eens geprobeerd. Klinkt logisch, maar ben benieuwd hitte goed het in de praktijk werkt.
Brengt me wel op een idee... Door en door boren vervolgens slijpen
oeps...
in krijt: zagen (manueel)
hardere matrix: slijpen
maar meestal ... afkloppen met hamer(tje)
hardere matrix: slijpen
maar meestal ... afkloppen met hamer(tje)
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Om een hardere steen te verkleinen werkt een klein diamantschijfje op een boormachine zeer goed. De trillingen zijn minimaal en veroorzaken dus geen schade aan het fossiel.
Het is niet nodig om de stukken volledig weg te slijpen: het volstaat om oordeelkundig inkepingen te slijpen en dan met een hamertje en beiteltje het stuk af te kloppen.
Zo kan men snel grotere hoeveelheden matrix veilig wegnemen.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 11-10-2012 om 13:35 NL]
Het is niet nodig om de stukken volledig weg te slijpen: het volstaat om oordeelkundig inkepingen te slijpen en dan met een hamertje en beiteltje het stuk af te kloppen.
Zo kan men snel grotere hoeveelheden matrix veilig wegnemen.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 11-10-2012 om 13:35 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites

Dan blijft het toch maar hannesen met slijpers.
Misschien dat ik er gewoon niet zo heel handig mee ben
Even een klein.... Vrij groot eigenlijk.... Voorbeeld.
Een opgerolde phacopide met daarnaast de doorsnede van een grote kop. Beide o de hoek van een flink blok.
Ik zou er normaliter een hoek vanaf proberen te slijpen, echter kom niet veel dieper dan 4cm. Dan ruim eronder dwars erop. Ik wil zo'n 10 bij 10 bij 10 overhouden, om een indruk te krijgen van het hele blok, 30 bij 30 bij 30.
Als ik ga slijpen en tikken, moet ik eerst de opgerolde jongen verstevigen want losse splinters. Ook snel de kop stukje vrij leggen om te bepalen hoe hij in de steen zit.
dat klinkt vrij makkelijk, maar omdat de slijp groeven zo ondiep zijn. Slijp een wig, tik weg, slijp opnieuw tik weg, nu moet ik een heel stuk onder de grief gaan slijpen en tikken omdat ik niet meer met de slijper erbij kan.
Hardheid gesteente vergelijkbaar met resteigne materiaal
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Gehannes met slijpers is het. Je maakt regelmatige insnedes (van 4 cm in jouw geval). De afbeelding toont een doorsnede, maar je maakt haakse snedes in een ruitpatroon, zodat je allemaal opstaande blokjes hebt. Het gaat best als je de steen kan klemmen. Dan slijp of tik je de blokjes er één voor één uit. Daarna kan je opnieuw een laagje van 4 cm wegwerken. De ruimte tussen de ingeslepen groeven is afhankelijk van hoe hard je kan en wil tikken om de blokjes los te krijgen.
Jou kennende krijg je de trilobiet ook wel tijdelijk gestabiliseerd met een reversibel lijmpje?

Ik weet niet meer goed hoe groot het tegenstuk ook weer was, maar als je dat kan verkleinen en de twee delen van de trilobiet éérst terug tegen elkaar kan zetten (referenties aanbrengen voor latere preparatie! ) dan hoef je je geen zorgen meer te maken over wegspringende splinters.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
De slijpmethode, die Frederik beschrijft, is exact de manier hoe ik het doe; met één groot verschil. Ik klem mijn boormachine met slijpschijfje vast en houd de steen, die moet verkleind worden in mijn handen.
Dit geeft een betere sturing en werkt nauwkeuriger.
Groot nadeel is dat je met je vingers korter bij de slijpschijf komt. Dus voorzichtig en geduldig werken is dan de boodschap. Tot nu toe heb ik nog al mijn vingers.
Lugo
Dit geeft een betere sturing en werkt nauwkeuriger.
Groot nadeel is dat je met je vingers korter bij de slijpschijf komt. Dus voorzichtig en geduldig werken is dan de boodschap. Tot nu toe heb ik nog al mijn vingers.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Stom stom
Ik slijp dus telkens maar 1 of 2 sleuven en daardoor breekt nog wel eens de verkeerde kant op
Dit had ik eigenlijk zelf ook wel kunnen bedenken.....
Tegen stuk gelukkig niet zo groot, maar bevat misschienwel een hele dikke kop.
Wat betreft stabiliseren, bijna alles is reversibel. Gelukkig heb ik nu echte reversibele lijm.
Wordt wel een beetje sip als ik naar dat grote blok kijk en zie wat er nog vanaf moet worden geslepen en wat er nog allemaal in kan zitten waar potentieel de diamant schijf doorheen gaat.
Ik slijp dus telkens maar 1 of 2 sleuven en daardoor breekt nog wel eens de verkeerde kant op
Dit had ik eigenlijk zelf ook wel kunnen bedenken.....
Tegen stuk gelukkig niet zo groot, maar bevat misschienwel een hele dikke kop.
Wat betreft stabiliseren, bijna alles is reversibel. Gelukkig heb ik nu echte reversibele lijm.
Wordt wel een beetje sip als ik naar dat grote blok kijk en zie wat er nog vanaf moet worden geslepen en wat er nog allemaal in kan zitten waar potentieel de diamant schijf doorheen gaat.
oeps...