Vondsten van vandaag, Knokke

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Alopias
Antw: Antw: Vondsten van vandaag, Knokke

Bericht door Alopias » 08 okt 2012, 17:28

strandjutters schreef:
Hallo Aaron,1-7 Striatolamia macrota,8 Brachycarcharias lerichei,9 Isurolamna affinis 10-11-12? Sylvestrilamna teretidens 18 Hypotodus verticalis 21 Galeocerdo latidens Roggetandjes Myliobatis sp, Wervel.beenviswervel.GR Pascal(Oxyrinchus word daar niet gevonden,dit is mioceen,de tandjes van jou zijn Eoceen)
dag Pascal,
bedankt voor de namen!Hoe kun je Hypotodus verticalis en Isurolamna affinis herkennen en onderscheiden van de andere?Deze soorten zijn nieuw voor mij :)
Hen je ook een idee van de andere?
alvast bedankt!

groetjes Aaron

[Bewerkt door Adron op 08-10-2012 om 16:39 NL]

Nullus finis longius si quod facis delectaris

arienvanoord
Antw: Vondsten van vandaag, Knokke

Bericht door arienvanoord » 08 okt 2012, 20:32

Hoi Aaron heb je een foto van je galeocerdo appart ????

Grtn Arien

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 08 okt 2012, 21:26

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Aaron,dit zijn typische vormen van tanden die je niet ziet bij andere soorten,ook zijn ze typisch voor het Eoceen,en typisch voor de plaats waar jij heb gezocht.Van de andere tanden kan ik helaas niets meer zeggen,toch zeker niet op die foto's.GR Pascal

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 08 okt 2012, 22:25

strandjutters schreef:
Hallo Aaron,dit zijn typische vormen van tanden die je niet ziet bij andere soorten,ook zijn ze typisch voor het Eoceen,en typisch voor de plaats waar jij heb gezocht.Van de andere tanden kan ik helaas niets meer zeggen,toch zeker niet op die foto's.GR Pascal
dag Pascal,
bedankt voor de voorbeelden!
Zijn er ook kenmerken die typisch zijn voor deze soorten?Ik kwam dit lotje tegen met hypotodus verticalis maar dan een heel andere vorm :http://www.ebay.com/itm/HYPOTODUS-VERTI ... 7675.l2557
en Isurolamna affinis doet mij alleen maar denken aan lamna nasus :)

arienvanoord: foto's van de galeocerdo volgen nog...

groetjes Aaron

Alopias

Bericht door Alopias » 09 okt 2012, 21:53

Afbeelding

Afbeelding

hallo arienvanoord,
zoals beloofd twee foto's van de galeocerdo.

groetjes Aaron

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 okt 2012, 22:03

Hallo Aaron,een typisch kenmerk voor Hypotodus is de driehoekige wortel.Natuurlijk zie je op de link alle type tanden liggen die een Hypotodus heeft,de tand die jij heb gevonden en ik toon is een Upper lateral,de lower laterals zien er dan ook heel anders uit,het lijken wel scherpe driehoeken,bijna iedere tandpositie van Hypotodus is anders,Je kunt de verschillen zien op het forum zelf,bij Hypotodus verticalis in de data base.Of bij mijn foto's die ik heb geplaats voor het forum.

Het is niet altijd makkelijk,vroeger werden de tanden van Jaekelotodus gezien voor de bovenste tanden van Hypotodus verticalis,en noemde enkele jaren geleden nog Carcharias hopei,en werd als één soort gezien.

De Isurolamna affinis die je hebt gevonden ,is de Second upper anterior.Deze tanden van de isurolamna zijn te herkennen doordat ze kort en dik zijn.Ik denk,maar weet het niet meer zeker dat affinis een voorouder is van nasus.GR Pascal

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 09 okt 2012, 22:07

strandjutters schreef:
Hallo Aaron,een typisch kenmerk voor Hypotodus is de driehoekige wortel.Natuurlijk zie je op de link alle type tanden liggen die een Hypotodus heeft,de tand die jij heb gevonden en ik toon is een Upper lateral,de lower laterals zien er dan ook heel anders uit,het lijken wel scherpe driehoeken,bijna iedere tandpositie van Hypotodus is anders,Je kunt de verschillen zien op het forum zelf,bij Hypotodus verticalis in de data base.Of bij mijn foto's die ik heb geplaats voor het forum.

Het is niet altijd makkelijk,vroeger werden de tanden van Jaekelotodus gezien voor de bovenste tanden van Hypotodus verticalis,en noemde enkele jaren geleden nog Carcharias hopei,en werd als één soort gezien.

De Isurolamna affinis die je hebt gevonden ,is de Second upper anterior.Deze tanden van de isurolamna zijn te herkennen doordat ze kort en dik zijn.Ik denk,maar weet het niet meer zeker dat affinis een voorouder is van nasus.GR Pascal
ok bedankt,Pascal!

groetjes Aaron

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 okt 2012, 22:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Aaron,hier een paar voorbeelden van Hypotodus verschillende tandposities.Ik ben gelukkig dat ik alle tandposities van deze haai heb gevonden,en ik maak er deze winter een samenstelling van.Mijn dank gaat ook uit naar Pieter de Schutter en Guy van de Eeckhaut,met het fantasties boek Palaeofocus 1.GR Pascal

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 okt 2012, 22:42

Afbeelding

Hallo Aaron,een beetje gelijkaardig tandje zoals jij toont,een hoge latidens.Heb je ook de maat van jouw tandje.GR

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 10 okt 2012, 13:41

strandjutters schreef:
je ook de maat van jouw tandje
Dag strandjutters,
bedankt voor het voorbeeldje!Ik weet niet als dat laatste een vraag was, indien ja : 27 mm , 27 mm, 23 mm.

groetjes Aaron

Plaats reactie