Broertjes
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 313 times
- Contacteer:
Broertjes

In 1978 heb ik als 14 jarige jongen deze geslepen bijl van Lousberg vuursteen gevonden in de bossen van Tegelen. Deze bijl is een van de artefacten die ik indertijd vond tijdens het zoeken naar agaten op de akkers.
Toen mijn inmiddels 25 jarige zoon vorige week zei, dat er iemand op zn werk was, die een werktuig gevonden had waren mijn verwachtingen niet groot. Ik vroeg hem of hij het werktuig eens mee kon nemen zodat ik het kon bekijken.
Toen hij enkele dagen met onderstaand bijltje afkwam was ik dus aangenaam verrast!
To share or not to share, that's the question!
- Caveman
- Contacteer:
Antw: Broertjes

De bijltjes zijn ongeveer even groot en ook dit bijltje is van Lousberg vuursteen, herkenbaar aan de grijze kleur met de typiche bruine vlekken!
- Caveman
- Contacteer:

Als je ze zo bekijkt zou je bijna denken, dat ze door dezelfde persoon vervaardigd zijn.
Ze zijn ruim 15km van elkaar verwijderd gevonden, maar dat zegt niks. De vuursteen komt uit t zuiden van Limburg, dus ruim 60km weg. Deze bijlen werden waarschijnlijk door personen vervaardigd die ze als ruilmiddel voor bijvoorbeeld levensmiddelen en andere voorwerpen gebruikten. De bijl bevind zich inmiddels in mijn collectie, mooi stuk toch?
Zou er toen al sprake geweest zijn van bandwerk of is dit toeval?
Hoe zat het weer met dat internet(zie off-topic)
Hoe zat het weer met dat internet(zie off-topic)
Theo
- maaikecornelissen