Wie heeft dit ooit gezien ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Wie heeft dit ooit gezien ?

Bericht door scherven » 13 okt 2012, 16:45

Hoi Jeremy, foraminiferen klitten nooit zo samen,nummulieten volgens mij ook niet.
Gr.ben

0000000000

Jeremy
Antw: Antw: Wie heeft dit ooit gezien ?

Bericht door Jeremy » 13 okt 2012, 18:50

scherven schreef:
Hoi Jeremy, foraminiferen klitten nooit zo samen,nummulieten volgens mij ook niet.
Gr.ben
dag Ben

Ik herken zowel de vorm ( schijf, lens of rugbybal) als de interne structuur zoals op de 2de foto te zien is.
De stenen die ik heb bestaan enkel uit deze formaniniferen, zij vormen een heel dikke laag in de bodem. (er zijn pyramides gebouwd met deze beestjes)
Anderzijds zijn er evengoed forams die los voorkomen.

Dus wat bedoel je: gaat het erover dat zij hier op een speciale manier samenklitten?

Groetjes
Jeremy

scherven

Bericht door scherven » 14 okt 2012, 12:34

Hallo Jeremy, we dwalen af van het onderwerp.de steen dit ik plaatste waren bij nader inzien oölieten daar ben ik uit. De zeeegelschaal waar het nu over gaat is iets anders al lijken de beestjes er op. Je heb het tevens over samengeklite stenen die uit forms bestaan op jou foto duidelijk te zien. De form met de kamers is volgens mij een Nonion deze heeft uniserale kamers goed te zien. De tweede ovale form is volgens jou een Alveolinella maar komt die wel in het zelfde tijdvak voor? Lijkt mij geen neogeen.het blijft natuurlijk een moeilijke zaak van een foto. dat ze in een bank voorkomen heb ik nog nooit gezien. Wel nummulieten in gesteenten.
Gr.Ben

0000000000

Jeremy

Bericht door Jeremy » 14 okt 2012, 13:56

dag Ben,

ik ben blij dat je jouw specimen hebt kunnen determineren want daar ging het oorspronkelijk over. En we zijn inderdaad afgedwaald van je onderwerp, meegesleept om een nieuw raadsel op te lossen. :-)

Ik heb inderdaad gereageerd op de foto's van strandjutters omdat niets wijst om in de richting van bryozoa te zoeken maar eerder naar foraminiferen. Ik meen dat we het daarover eens zijn?
Misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt, maar de specimens die ik heb zijn stenen die uit samengeklitte forams bestaan. De forams kwamen daar zo massaal voor dat ze bij het afsterven en bezinken op de bodem dikke lage vormden.
Ik heb twee namen van geslachten vernoemd, Alveolina en Nummulites ( Alveolinella is blijkbaar nog een ander geslacht, kende ik niet) louter om een aanzet te geven in de richting van forams. Het tijdvak had ik niet in aanmerking genomen omdat ik hierover te weinig ken, dus daar spreek ik mij niet over uit.
Ik heb indertijd getracht om mijn stukken te determineren, maar doordat de materie van forams meer studie vereiste heb ik daarvan afgezien, ook had ik geen microscoop, wat je hierbij zeker nodig hebt.

groetjes
Jeremy

scherven

Bericht door scherven » 14 okt 2012, 14:10

Hoi Jeremy, dat is duidelijk geschreven. maar ik heb een schrijf fout gemaakt. Ik schreef Alveolinella (Mioceen) maar dat moet zijn Alveolina(Onder Eoceen). het is best een moeilijke materie maar o zo fassineerend. Het is een ongelovelijke wereld zo klein en zoveel vormen. Via het Pioceen (form.v.Oosterhout) ben ik me in Spanje gaan toe leggen. Ik heb het een en ander op het Forum gezet met foto,s maar geen enkele reactie gehad. Gr.Ben.
Ps. Waar kom jij die verkitte banken tegen?

0000000000

Jeremy

Bericht door Jeremy » 14 okt 2012, 15:19

Afbeelding

Afbeelding

dag Ben,

inderdaad, heel fascinerend. Waar ik toen tegenop zag en niet besefte is het plezier dat je ervaart uit de studie. Dat het zo moeilijk is, is een extra uitdaging :-)
Misschien dat ik er mij later in ga verdiepen, maar eerst de bryozoa.

De stukken die ik gevonden heb komen uit Frankrijk, boven de stad Carcassonne. Verder naar het noorden ligt de Montagne Noire. Ik heb dat toen wat opgezocht maar niet heel grondig. De fossielen zouden dan afstammen uit het Eoceen, meer bijzonder uit het Ypresiaan.
foto 1 heb ik gedetermineed als Alveolina, foto 2 als Nummulites.

groetjes
Jeremy

Plaats reactie