Knokke :Rotsbeentje (Bulla)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke :Rotsbeentje (Bulla)

Bericht door strandjutters » 14 okt 2012, 20:13

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Sander,voor alle duidelijkheid,het gaat over die twee die ik verleden week heb gevonden in Cadzand,die de gaatjes vertonen aan de onderkant.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 14 okt 2012, 20:23

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Sander,dat is er ééntje van gisteren in Knokke.leuke vorm vind ik.De vriendin van xenina had er ook een mooitje gisteren in Knokke en volledig.GR

strandjutters

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 16 okt 2012, 20:09

Hoi Pascal,

Ik snap welke je bedoelt. De gaatjes zijn niets bijzonders volgens mij. Doordat ze een beetje verweerd zijn zie je een deel waar de zenuwen, etc. hebben gezeten.

Maar alsnog weet ik niet van welke familie het gehoorbeentje van foto 1 is.
Foto 2: mogelijk van Delphinidae sp en/ of Kentriodontidae sp. Dit kan ook verkeerd zijn want ik herken moeilijker kapotte gehoorbeenderen.
Foto 3 (je nieuwe vondst): Dit lijkt me van een Eurhinodelphinidae sp. Hij oogt te slank voor een Ziphiidae sp.

Gr,
Sander

[Bewerkt door SantanaFormatie op 16-10-2012 om 19:11 NL]

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 16 okt 2012, 20:20

Hallo Sander ,bedankt als ik zo kijk wat ik gevonden heb,lijkt het er toch op dat er veel verschillende soorten moeten zijn geweest,ik heb er om te zeggen geen twee die echt hetzelfde zijn.

Zijn of bestaan er ook site's waar je dergelijke vondsten kunt zien,ik vind er weinig over terug,en op google kom ik telkens weer op het forum terecht.Het lijkt wel of Fossiel net hier een patent op geeft.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 okt 2012, 20:33

Hallo iedereen,ik ben twee avonden na het werk nog ff naar Cadzand (ZW)gereden,dit in verband met het springtij van de laatste dagen,ik denk dat ik goed heb gevonden,gisteren 4 stuks en vanavond 4 stuks,vanavond had ik wel twee volledige.Zo 8 stuks op twee avonden is waarschijnlijk wel goed gevonden,ik had in iedergeval meer hoorbeentje dan tandjes.

Is er iemand op de hoogte,of er verlof is in Nederland en duitsland op dit moment,het krioelt er van het volk,vanavond waren zeker 30-40 mensen aan het zoeken,ik wist niet dat dit echt nog zo populair was.

Is er iemand die weet hoeveel je er vroeger gemiddeld vond op een zoekdag ? is dit verbeterd of verslechterd,? GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 okt 2012, 20:48

Afbeelding

Was groepfoto vergeten,ik maak straks een foto van elk appart,op die manier kun je ze zeker niet determineren :D

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 okt 2012, 22:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,dit zijn foto's van de volledige hoorbeentjes.Gr

strandjutters

SantanaFormatie

Bericht door SantanaFormatie » 18 okt 2012, 23:02

Hoi Pascal,

Dat zijn weer een paar mooie en misschien een rede om toch weer eens te zoeken in zeeland.

Bedankt voor de foto's zo zijn ze goed te determineren.
foto 1-3: deze lijkt toch sterk op een perioticum van een Physeteridae sp. (potvissen)
foto 4-6: Hierbij durf ik zelf het genus te zeggen omdat het een goed herkenbare perioticum is door zijn mooie ronde vorm.
Het is van de familie Delphinidae sp. en het genus is volgens mij van het genus Hemisyntrachelus sp. (uitgestorven dolfijn).

Nog je vraag proberen te beantwoorden. Op gewone website vind je denk ik geen info over het determineren van de gehoorbeenderen, wel kan het je een indruk geven van de diversiteit ervan.
Voor determinaties moet je echt in wetenschappelijke artikelen kijken of het vragen aan een expert zoals Mark.

Gr,
Sander

SantanaFormatie

Bericht door SantanaFormatie » 18 okt 2012, 23:03

Hoi Pascal,

Dat zijn weer een paar mooie vondsten en misschien een rede om toch weer eens te zoeken in zeeland.

Bedankt voor de foto's zo zijn ze goed te determineren.
foto 1-3: deze lijkt toch sterk op een perioticum van een Physeteridae sp. (potvissen)
foto 4-6: Hierbij durf ik zelf het genus te zeggen omdat het een goed herkenbare perioticum is door zijn mooie ronde vorm.
Het is van de familie Delphinidae sp. en het genus is volgens mij van het genus Hemisyntrachelus sp. (uitgestorven dolfijn).

Nog je vraag proberen te beantwoorden. Op gewone website vind je denk ik geen info over het determineren van de gehoorbeenderen, wel kan het je een indruk geven van de diversiteit ervan.
Voor determinaties moet je echt in wetenschappelijke artikelen kijken of het vragen aan een expert zoals Mark.

Gr,
Sander

[Bewerkt door SantanaFormatie op 18-10-2012 om 22:04 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 19 okt 2012, 01:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Sander,hier wat foto's van de andere vondsten.GR Pascal(Waarschijnlijk niets meer van te maken)

strandjutters

Plaats reactie