Omgeving Maastricht
Omgeving Maastricht

Toch maar weer eens proberen hier.
Vandaag van de laatste mogelijkheid dit jaar gebruik gemaakt om de ENCI te bezoeken. Op de parkeerplaats al enkele bekenden uit dat verre zuiden van ons land gesproken, en weer veel gehoord over de goede oude tijd van de ENCI.
Eenmaal binnen is het in grote groeves altijd weer lastig: waar te beginnen? Ik besloot de groeve eens rustig door te wandelen en eindigde uiteindelijk in de Meerssen. Daar deed ik al snel een leuke vondst: een Salenia maastrichtensis (eerste foto), 6mm doorsnede. Vroeger vrij algemeen, maar tegenwoordig worden ze niet veel meer gevonden. Niet veel later volgde nummer 2 (foto 2), 4mm doorsnede.
Met dank aan Mart en Paul voor determinaties en adviezen.
Verdere vondsten volgen mogelijk later.
Groeten,
Bram
Antw: Omgeving Maastricht
Zeer mooi!
Even voor de beeldvorming, de meerssen is dat dat losse gruis wat ooit achterin de groeve lag?
Zeker 15 jaar geleden voor mij, de enci. Kreeg toen al te horen dat je behoorlijk wat van die salenia's uur een zak gruis kon halen, heb er uiteindelijk ook maar 1 gevonden
Even voor de beeldvorming, de meerssen is dat dat losse gruis wat ooit achterin de groeve lag?
Zeker 15 jaar geleden voor mij, de enci. Kreeg toen al te horen dat je behoorlijk wat van die salenia's uur een zak gruis kon halen, heb er uiteindelijk ook maar 1 gevonden
oeps...
De Meerssen was inderdaad helemaal achterin de groeve ontsloten. Je moest er behoorlijk voor omlopen. Ik denk dat ik gewoon mazzel had met twee van deze Salenia's. Mag ook wel gezien de 'investering' aan tijd en benzine 
Groeten,
Bram

Groeten,
Bram

Echinocorys uit een nabij de ENCI gelegen groeve, afgelopen weekend gevonden, net even schoon gemaakt. Zo gezien leuk genoeg voor de collectie, aan de onderzijde helaas wat beschadigd en uiteraard iets verdrukt.
Groeten,
Bram
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Intrigerende witte stipjes bovenop. Boorgaatjes?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Frederik,
Ik heb het nog niet uitgezocht, maar toen ik voor het eerst in de groeve was met een local, vertelde hij mij dat het sporen zijn van een vorm van parasitisme. Slechts een van de interessante 'bonussen' die op deze egels te vinden zijn. Verder allerhande bryozoa, brachiopoden e.d.
Groeten,
Bram
Ik heb het nog niet uitgezocht, maar toen ik voor het eerst in de groeve was met een local, vertelde hij mij dat het sporen zijn van een vorm van parasitisme. Slechts een van de interessante 'bonussen' die op deze egels te vinden zijn. Verder allerhande bryozoa, brachiopoden e.d.
Groeten,
Bram
Dit lijken inderdaad boorgaatjes.
Deze Echinocoryssen, waarvan de kern gevuld is met vuursteen, vertonen dikwijls begroeing van serpuliden, bryozoa, brachiopoden, enz...
Mooie egel trouwens; komt hij uit de Lixhe Kalksteen?
Lugo
Deze Echinocoryssen, waarvan de kern gevuld is met vuursteen, vertonen dikwijls begroeing van serpuliden, bryozoa, brachiopoden, enz...
Mooie egel trouwens; komt hij uit de Lixhe Kalksteen?
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Lugo,waarom denk je dat de kern gevuld is met vuursteen ? GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Mooi dat de mogelijke boorgaatjes zo scherp zijn afgelijnd. Het lijkt dat de zee-egel enkel met de top boven het sediment uitstak.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)