Omgeving Maastricht

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Bram
Antw: Omgeving Maastricht

Bericht door Bram » 19 okt 2012, 19:40

Op deze egel lijken trouwens twee typen gaatjes voor te komen: mooie ronde gaatjes hoog op de egel, zoals op de foto te zien is, en lager op de egel meer langwerpige gaatjes. Moet de rest nog eens goed bekijken.

Lugo, op het eerste gezicht zijn de gaatjes bij deze egel random verspreid en niet beperkt tot locatie van de tuberkels.

Frederik, als het inderdaad sporen van parasitisme zijn, dan is het natuurlijk bij leven van het beestje gebeurd. Zeker weet ik dat echter niet. Ik zal eens googelen, er zal vast wel eens wat over geschreven zijn.

Je ziet bij deze egels heel veel begroeiingen op het skelet, die enkel post-mortem kunnen hebben gebeuren (want inwendig skelet). Deze egels hebben na hun dood een soort 'eilandjes' van hard substraat op een fijne modderbodem gevormd en daardoor zijn ze vaak zo sterk begroeid: de aanhechtende organismen hadden maar heel weinig andere opties.

Kan natuurlijk goed zijn dat de kleine gaatjes bij leven gemaakt zijn door een parasiet, en later pas de aanhechtende organismen hun sporen nalieten, om vervolgens als 'totaalpakket' bewaard te blijven.

Pascal, op jouw egels zie ik drie dingen: 1) ambulacralen met gaatjes voor de buisvoetjes (porienparen), 2) tuberkels (waar de stekels op stonden), 3) gaatjes van het apicaal systeem (genitale porien en oculaire porien). Ik zie de gaatjes zoals op mijn egel niet duidelijk.

Groeten,
Bram

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 19 okt 2012, 20:05

Lugo, op het eerste gezicht zijn de gaatjes bij deze egel random verspreid en niet beperkt tot locatie van de tuberkels

Hallo Bram,hebben deze egels dan vaste plaatsen waar tuberkels staan ? Ik denk van niet.De tuberkels komen op bepaalde plaatsen op de egel meer voor dan op een andere plaats en dit is niet bij ieder egel van deze soort dezelfde plaats.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 19 okt 2012, 20:31

Afbeelding

Afbeelding

Hier een voorbeeld van wat bram noemt,een sterk begroeid modderbodemtje.Leuk topic trouwens Bram.

Bij mijn verzameling,die nu toch een 250 stuks geprepte en vuursteen egels bevat allemaal van één vindplaats,zie je vaak zeer verschillende dingen,wat waarschijnlijk niet kan met een verzameling van een paar stuks,ik bedoel hiermee dat het leuk is ,zo een mooie verzameling keer op keer te bekijken ,je ziet altijd weer andere dingen die je tijdens de prep hebt gemist of over het hooft hebt gezien.GR(Mijn verzameling staat volledig open op een rek en een kast,leuk telkens je er passeerd,dit geeft voldoening en is leuker dan dat je ze in dozen opbergt)

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 19 okt 2012, 21:02

Hallo Pascal,

Het is niet zo dat elke tuberkel exact een vaste plaats heeft, maar er is wel degelijk regelmaat te zien, wanneer je ambulacraal met interambulacraal vergelijkt, en de orale zijde (met plastron) met de aborale.

Het is volgens mij ook niet zo dat het aantal tuberkels per plaatje enorm verschilt, dat lijkt redelijk constant te zijn (logisch, want de stekelbedekking van Echinocorys is - kort door de bocht - evolutionair aangepast om een zo optimaal mogelijke bedekking te zijn voor zijn leefwijze).

Zie http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=175 voor een voorbeeld en beschrijving van het genus. Op de foto's komen de tuberkels van dit perfecte exemplaar heel duidelijk uit, en is toch enige regelmaat te zien.

Groeten,
Bram

PS: Bedekking met tuberkels en type van die tuberkels kan zelfs soortspecifiek zijn (denk bijvoorbeeld aan Cidaroida).

Bram
Antw: Antw: Omgeving Maastricht

Bericht door Bram » 19 okt 2012, 21:26

strandjutters schreef:
Hallo,bij de x zijn de bolletjes verwijderd en zie je het kalk erdoorgeen,naargelang de toestand dat de egel fossiel is geworden zullen er meer of minder gaatjes zijn.GR
Hallo Pascal,

Ik zie dit bericht pas net. Jij hebt het geplaatst terwijl ik met een ander antwoord bezig was, en daardoor heb ik het gemist. Wat jij met de kruisjes prachtig aangeeft zijn de genitale porien. Deze porien spelen een rol bij de voortplanting van zeeegels en horen een gat in het skelet te zijn. Echinocorys hoort er vier te hebben.

Deze zijn ook op mijn egel zichtbaar, maar daarnaast nog veel meer andere gaatjes, random verspreid over de bovenzijde van de egel. Dit zijn geen structuren die deze egel van nature heeft.

Groeten,
Bram

Bram

Bericht door Bram » 19 okt 2012, 21:29

Afbeelding

Hallo Pascal,

Met het rode kruisje heb ik de vierde porie aangegeven.

Groeten,
Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 19 okt 2012, 21:42

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Bram,inderdaad ik heb mijn x op de verkeerde foto geplaatst,dit zijn de goede foto's.GR(ik heb ze wat donker gemaakt ,zo komen de gaatjes beter uit)

[Bewerkt door strandjutters op 19-10-2012 om 20:44 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 19 okt 2012, 22:23

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Bram,nog wat gaatjes over de rest van de egel.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 okt 2012, 00:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Bram,een kijkje op mijn rekje en kast eronder,die staan jtokvol met egels die ik heb geprept,toen je hier was dit jaar met je moeder,had ik er nog geen één.foto's stellen niets voor,gemaakt met mijn USB.GR(Dit staat uiteraard niet in mijn living,maar in de veranda,anders vlieg ik buiten :D)

strandjutters

Plaats reactie