Hulp gevraagd
Antw: Hulp gevraagd
hoi, de term klappersteen in de geologie is een andere dan jij benoemd. De huid van een klappersteen is vaak ijzer met een los voorwerp binnen in, bv. kiezel, of fossiel die los raakt. Dit geeft een klapperend geluid.
Vuursteen bollen ontstaan anders, de kern in zo,n bol is ,,torbermoriet,,. een waterhoudend calcium silicaat. Het witte in een van jou bollen is dat. De Duiters noemen het niet goed. gevonden in vd.Lijn, Keienboek.
Vuursteen bollen ontstaan anders, de kern in zo,n bol is ,,torbermoriet,,. een waterhoudend calcium silicaat. Het witte in een van jou bollen is dat. De Duiters noemen het niet goed. gevonden in vd.Lijn, Keienboek.
0000000000
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Ben en Nina,ik heb deze al eens in een ander topic geplaatst maar geen reactie op gekregen.De vraag was toen,is dit een klappersteen.Foto een de steen-foto 2 een kijkje van de opening -foto 3 het bolletje binnenin de steen.GR
strandjutters
Antw: Antw: Hulp gevraagd
Hoi, het word erg verwarend. Kijken jullie even in vd.Lijn-keienboek en in Zwerfstenen van vd.Heijde en Hellinga . Ook in de Bodem van Twente en Salland. In de geologie is dit de term voor Pleistocene stenen met inhoud. gr.Benstrandjutters schreef:
Hallo Ben en Nina,ik heb deze al eens in een ander topic geplaatst maar geen reactie op gekregen.De vraag was toen,is dit een klappersteen.Foto een de steen-foto 2 een kijkje van de opening -foto 3 het bolletje binnenin de steen.GR
0000000000
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Hulp gevraagd
Hoi scherven,scherven schreef:
misschien heeft het Nederlandse woord 'klappersteen' een andere bedoeling dan het duitse 'Klapperstein'en misschien is er een verschil tussen geologische en paläontologische termina. Maar veel belangrijker vind ik personelijk de antwoord op je vraag en als je het nu gelooven wil of niet: binnen in je 'ronde ding' zit de gefossiliseerde rest van de spons Plinthosella squamosa.
Trouwens: als je een beetje Duits versta en het woord Klapperstein googel zal je heel veel informatie over deze soort fossielen krijgen.
Hoi Pascal,
waar komt je bolletje vandaan?
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 20-10-2012 om 16:33 NL]
- strandjutters
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Hoi Pascal,
ik denk je bolletje kan wel een Plinthosella zijn. (CBN-fossielen zijn ook uit het Krijt of niet?)
@ scherven
heb voor je gegoogled en net eruit gevonden: het Nederlandse woord 'klappersteen' betekend in het Duits 'Adlerstein'...
Groetjes, Xenina
ik denk je bolletje kan wel een Plinthosella zijn. (CBN-fossielen zijn ook uit het Krijt of niet?)
@ scherven
heb voor je gegoogled en net eruit gevonden: het Nederlandse woord 'klappersteen' betekend in het Duits 'Adlerstein'...
Groetjes, Xenina
- strandjutters
Hallo Nina,bolletje zeg maar bol hoor 
Inderdaad in CBN is alles krijt.Cenomaan-Albiaan.GR

Inderdaad in CBN is alles krijt.Cenomaan-Albiaan.GR
strandjutters
Hoi Xenina, kom nog even terug op klappersteen. Even Googel bezocht; er staat Adlerstein bij een verhaaltje over adelaars een fabel. het blijft een ijzerconcretie met holletje waar iets in zit. de vuursteen ballen is duidelijk een ander verhaal als het zo is wat jij zegt dan zouden we gewoon fossiele sponzen(knikkersponzen) kunnen zeggen. Waar ik overigens ook aan twijvel. Die van mij bevat wel fossielen o.a. schelpen(oppervlakkig te zien) Meer wil ik er niet over kwijt. Een begrip is een begrip.
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000
- Spongebob
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 645 times
Prachtige verzameling klapperstenen Nina!Xenina schreef:
Hoi Ben,
geloof me, de in het Duits zogenoemde 'Klapperstein' is wel een vuursteenspons met gaatjes en een losse kalkskelet (???) binnen!
Het zullen wel allemaal Plinthosella's zijn, denk ik. En er zullen ook veel rammelen. In Denemarken noemen ze deze dan ook "rammelsteen" of Plinthosella resonans

"Klappersteen" omvat een ruim begrip; een harde schil/schaal met een losse kern. Meestal, zoals bij de ijzerconcreties waar Ben over schrijft, is dat door krimp van het binnenmateriaal los komen te liggen en dat veroorzaakt het klapperen. In NL worden voornamelijk ijzeroer-klapperstenen gevonden.
Bij Plinthosella-klapperstenen is er ooit een kiezelophoping rondom het sponsskelet ontstaan en na verloop van tijd is daarna de resterende kalk rond het sponsje in de kern opgelost. Vaak zit het sponsje nog vast in de bol, maar met een beetje geluk komt ie los en rammelt de steen. De bol op zich is dus NIET het fossiel, maar de omhulling. Nina heeft het heel goed beschreven.
Bij de scheuren van het eerste exemplaar van Ben, denk ik dat de bol eens is opgevuld met water en dat vorstwerking hem heeft gekraakt. Bevriezend water kan een enorme kracht teweeg brengen.
Er zijn trouwens ook massieve vuursteenbollen! Essentieel bij wel of niet Plinthosella is het kleine gaatje.
Time fades away (Neil Young)
Hoi Spongebob, je heb het duidelijk uitgelegd. Maar we leven nu een maal in Nederland en Belgie. Even dit die van mij zit geen losse kern in. Er is voor mij een wereld open gegaan met die bollen. Erg leerzaam. Xenina zat in wezen wel goed ik wist nl. niet dat het in pricipe sponsen waren. Bedankt voor de uitleg en Xenina ook
Vrl.gr.Ben
Vrl.gr.Ben
0000000000