kiezen en een wel heel opmerkelijke vondst op zandmotor

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Bram
Antw: Antw: Antw: kiezen en een wel heel opmerkelijke vondst op zandmotor

Bericht door Bram » 26 okt 2012, 19:03

scherven schreef:
...grottenhyena kies ... heeft een hele reis achter de rug...
Hallo Ben,

Bedoel je de reis van zandwinplaats tot op de ZM? Da's zeker een redelijke reis, en daar is hij goed doorgekomen. Het beestje heeft echter wel lokaal geleefd, dus heeft wat dat betreft amper afstand afgelegd in vergelijking met de ammoniet.

Groeten,
Bram

maarten76
Contacteer:
Antw: kiezen en een wel heel opmerkelijke vondst op zandmotor

Bericht door maarten76 » 26 okt 2012, 21:37

@Marleen ik vond deze zeker in hele korte tijd. Was van plan om alleen op pad te gaan, vrouw was op vakantie en kinderen bij opa en oma, dus ik had de tijd. Als ik die tijd heb loop ik graag van Kijkduin naar Hoek van Holland. Dit op mijn gemak. Echter mijn buurman had echt een uitwaaimoment nodig, dus die nam ik mee. Hij moest alleen om 16.00 bij de dokter zijn. Dus hvh zou krap worden. Kon dus allemaal minder op m'n gemak.

Nu is er echter een plek op de zandmotor waar je (ik) altijd wat vind(t) daar besloten we even de tijd te nemen. Maar dat was dus niet nodig. Eerst vond ik twee aparte vissenwervels, zal ik straks even posten, kort daarna zag ik de kies van de Hyena, wist ik toen nog niet. Legde mijn buurman uit dat het wel eens iets bijzonders kon zijn omdat het een roofdier betrof, op dat moment spoelde twee meter verder de neushoornkies aan. Ik zei wow!!! Die herkende ik direct. Daarna doorgelopen tot halverwege S Gravenzande en HvH alleen nog wat botfragmenten tegengekomen waarvan ik de meeste voor anderen heb laten liggen :-).

Soms heb je dus gewoon mazzel!

maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Antw: Antw: Antw: kiezen en een wel heel opmerkelijke vondst op zandmotor

Bericht door scherven » 26 okt 2012, 22:34

bram schreef:
scherven schreef:
Hallo Ben,

Bedoel je de reis van zandwinplaats tot op de ZM? Da's zeker een redelijke reis, en daar is hij goed doorgekomen. Het beestje heeft echter wel lokaal geleefd, dus heeft wat dat betreft amper afstand afgelegd in vergelijking met de ammoniet.

Groeten,
Bram
Hallo Bram,
Ik bedoelde met een hele afstand eigenlijk, als het beest in het achterland heeft geleefd. Als het een grottenhyena is dat heeft hij daar toch zijn naam aan te danken. De heuvels of beter bergen lagen hier toen heel ver hier vandaan. Dus zijn de resten zijn aardig ver naar de huidige Noordzee vertransporteerd. Hoe zal nog een raadsel blijven. In elk geval prachtige vondsten. Gr.Ben

0000000000

Bram

Bericht door Bram » 26 okt 2012, 22:40

Hallo Ben,

En ik bedoel nou precies het tegenovergestelde: uit de enorme hoeveelheid resten die inmiddels gevonden zijn, van allerlei beesten in verschillende fasen van hun leven, kunnen we concluderen dat gedurende iig een deel van het Weichselien het op de toen droog gevallen Noordzeebodem een prachtig ecosysteem was voor de zogenaamde mammoetfauna: wolharige mammoet, wolharige neushoorn, reuzenhert, maar bijv. ook paard en steppewisent, en roofdieren, zoals grottenleeuw, grottenhyena en wolf. Het is hier niet een simpele samenspoeling van skeletelementen, maar materiaal dat hier daadwerkelijk lokaal is afgezet, van hier lokaal levende beesten.

Het beest heet grottenhyena, omdat hij uit grotten beschreven is. Inmiddels is het beest van veel meer locaties bekend, ook openlucht locaties, zoals de Noordzee. Je kan hem dan net zo goed steppehyena noemen.

Groeten,
Bram

maarten76
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: kiezen en een wel heel opmerkelijke vondst op zandmotor

Bericht door maarten76 » 26 okt 2012, 22:41

scherven schreef:
bram schreef:
scherven schreef:
Hallo Ben,

Groeten,
Bram
Hallo Bram,
Ik bedoelde met een hele afstand eigenlijk, als het beest in het achterland heeft geleefd. Als het een grottenhyena is dat heeft hij daar toch zijn naam aan te danken. De heuvels of beter bergen lagen hier toen heel ver hier vandaan. Dus zijn de resten zijn aardig ver naar de huidige Noordzee vertransporteerd. Hoe zal nog een raadsel blijven. In elk geval prachtige vondsten. Gr.Ben
Hoi Ben,

De eerste vondsten van fossiele resten werden vooral in grotten gedaan, later ook op plekken van het laagland. Zijn naam is dus niet representatief voor zijn leefgebied/leefwijze, maar betreft vooral de eerste vindplaatsen.

Denk dat hij dus gewoon van hier komt, hoewel niets uitgesloten is, zie de ammoniet.

gr Maarten

maarten76

en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 26 okt 2012, 22:44

Oh, Bram was me voor en uitvoerig ook. Mooi verhaal Bram.

Hier een botfragment dat ik vond op dezelfde dag. Deze nam ik mee vanwege het platte vlak en de kamers. kunnen we hier nog iets van maken?

maarten76

en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 26 okt 2012, 22:45

Afbeelding

Het fragment.

maarten76

en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Antw: kiezen en een wel heel opmerkelijke vondst op zandmotor

Bericht door scherven » 26 okt 2012, 22:51

bram schreef:
Hallo Ben,

En ik bedoel nou precies het tegenovergestelde: uit de enorme hoeveelheid resten die inmiddels gevonden zijn, van allerlei beesten in verschillende fasen van hun leven, kunnen we concluderen dat gedurende iig een deel van het Weichselien het op de toen droog gevallen Noordzeebodem een prachtig ecosysteem was voor de zogenaamde mammoetfauna: wolharige mammoet, wolharige neushoorn, reuzenhert, maar bijv. ook paard en steppewisent, en roofdieren, zoals grottenleeuw, grottenhyena en wolf. Het is hier niet een simpele samenspoeling van skeletelementen, maar materiaal dat hier daadwerkelijk lokaal is afgezet, van hier lokaal levende beesten.

Het beest heet grottenhyena, omdat hij uit grotten beschreven is. Inmiddels is het beest van veel meer locaties bekend, ook openlucht locaties, zoals de Noordzee. Je kan hem dan net zo goed steppehyena noemen.

Groeten,
Bram
Steppenhyena zou beter zijn. Maar voor de rest heb je gelijk. Gr.Ben

0000000000

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 26 okt 2012, 23:28

hier een tweede poging het (dolfijnen) tandje op de foto te zetten.

maarten76

en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 26 okt 2012, 23:29

Afbeelding

.