Vindplaatsen rondom Idar-Oberstein gezocht.

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
adekker
Contacteer:
Vindplaatsen rondom Idar-Oberstein gezocht.

Bericht door adekker » 06 okt 2012, 19:11

Binnenkort vertrek ik naar Idar-Oberstein voor een weekje herfstvakantie. Natuurlijk ga ik daar dan ook weer zoeken naar Agaten, geoden en kristallen. Meestal kom ik dan op de geijkte vindplaatsen terecht (Göttschied, Oberhambach, Rimsberg, Obertal enz.). Weet iemand nog andere plaatsen misschien waar weinig of veel minder verzamelaars zoeken en waar er toch nog redelijk wat te vinden is? Ik bedoel dan met name het zoeken op (pas omgeploegde) akkers.

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

adekker
Contacteer:
Re: Vindplaatsen rondom Idar-Oberstein gezocht.

Bericht door adekker » 12 okt 2012, 17:56

Hoho mensen, nu niet allemaal tegelijk reageren, hoor. Ik ga pas volgende week weg!
Nu even serieus... niemand die een aardige tip heeft?

keitje

Bericht door keitje » 23 okt 2012, 18:47

Geen tips gehad? Heb je wel nog wat gevonden?

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 27 okt 2012, 13:37

Afbeelding

Gisterenmiddag ben ik teruggekomen uit Idar-Oberstein en gisteravond heb ik al de eerste stenen geslepen (zie foto). Het bloed kroop weer eens waar het niet gaan kan...
Tussen Reichweiler en Eckersweiler heb ik twee akkers bezocht die voor mij volledig onbekend waren. De agaten lagen daar niet bepaald voor het oprapen, maar waren van een uitzonderlijke schoonheid!
In totaal heb ik 3 middagen gezocht en zo'n 20 kg. Agaten, Jaspis en kristalbrokken gevonden. Het merendeel moet nog schoongeborsteld worden, maar ik weet nu al zeker dat het materiaal garant staat voor een winterlang slijpplezier.

keitje

Bericht door keitje » 28 okt 2012, 22:56

Ja, nu wordt ik natuurlijk KEI jaloers... :-) (geintje). Supermooi! Kan je nu van te voren zien hoe je zo'n agaat het beste door kan zagen? Of is het: leve de gok?

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 29 okt 2012, 14:20

Bij het doorzagen van een Agaat is de zaagrichting niet echt belangrijk: de kleuren en banden lopen nl. overal en telkens ook van de buitenkant naar het hart in het midden.
De meeste Agaten die ik in de vakantie heb gevonden waren door het ploegen van de akkers al min of meer gehalveerd of in brokken uiteen gespleten. Zagen is dan niet meer nodig. Gewoon het breukvlak aanslijpen volstaat om de mooie tekeningen goed zichtbaar te krijgen.

Plaats reactie