Zou iemand mijn belemnieten en koraaltje kunnen determineren?
Zou iemand mijn belemnieten en koraaltje kunnen determineren?
Ik heb in de herfstvakantie veel belemnieten en 1 koraaltje gevonden zou iemand deze fossielen kunnen determineren.
De vindplaats is het bovenste bos bij slenaken. (belemnietenkerkhof)
tijdperk: boven krijt. ca 65 miljoen jaar oud.
[Bewerkt door kevin1997 op 28-10-2012 om 13:44 NL]
Antw: Zou iemand mijn belemnieten en koraaltje kunnen determineren?
Mogelijk dat je dit verder helpt .
gr arno
Vaals Formatie: Gonioteuthis quadrata quadrata, Belemnitella praecursor
Gulpen Formatie, Benzenrade Member: Belemnitella gr. mucronata
Gulpen Formatie, Zeven Wegen Member: Belemnitella gr. mucronata, Belemnitella woodi
Gulpen Formatie, Beutenaken Member: Belemnitella najdini, Belemnitella minor II-III
Gulpen Formatie, Vijlen Member: Belemnitella sp., Belemnitella pulchra, Belemnitella minor III, Belemnella (Bn.) inflata, Belemnella
(Pachybelemnella) obtusa, Belemnella (P.) sumensis, Belemnella (P.) cimbrica, Belemnitella gr. junior
Gulpen Formatie, Lixhe en Lanaye members: Belemnitella gr. junior, Belemnitella lvoviensis
Maastricht Fm, alle members: Belemnitella gr. junior, Belemnitella lvoviensis
Maastricht Fm, bovenste deel Meerssen Member: Belemnella (Neobelemnella) gr. Kazimiroviensis
gr arno
Vaals Formatie: Gonioteuthis quadrata quadrata, Belemnitella praecursor
Gulpen Formatie, Benzenrade Member: Belemnitella gr. mucronata
Gulpen Formatie, Zeven Wegen Member: Belemnitella gr. mucronata, Belemnitella woodi
Gulpen Formatie, Beutenaken Member: Belemnitella najdini, Belemnitella minor II-III
Gulpen Formatie, Vijlen Member: Belemnitella sp., Belemnitella pulchra, Belemnitella minor III, Belemnella (Bn.) inflata, Belemnella
(Pachybelemnella) obtusa, Belemnella (P.) sumensis, Belemnella (P.) cimbrica, Belemnitella gr. junior
Gulpen Formatie, Lixhe en Lanaye members: Belemnitella gr. junior, Belemnitella lvoviensis
Maastricht Fm, alle members: Belemnitella gr. junior, Belemnitella lvoviensis
Maastricht Fm, bovenste deel Meerssen Member: Belemnella (Neobelemnella) gr. Kazimiroviensis
fossiel-hunter Arno
Hallo Arno,
Ik ben nog een beginner in het determnineren van fossielen dus ik zou niet zo goed weten wat het nou is het komt volgens mij wel uit de gulpen formatie maar meer weet ik eigenlijk niet. Hoe gaat het nu verder in zijn werk? alvast bedankt, Kevin
Ik ben nog een beginner in het determnineren van fossielen dus ik zou niet zo goed weten wat het nou is het komt volgens mij wel uit de gulpen formatie maar meer weet ik eigenlijk niet. Hoe gaat het nu verder in zijn werk? alvast bedankt, Kevin
Antw: Antw: Zou iemand mijn belemnieten en koraaltje kunnen determineren?
Beste Kevin ,kevin1997 schreef:
Hallo Arno,
jou vindplaats ;zijn ontsluitingen in de Kalksteen van Beutenaken.
Deze bevinden zich alleen in het dal van de Gulp tussen Hombourg en Pesaken en Mechelen.
Hier word de bovengrens gevormd door de Kalksteen van Vijlen oor de Horizont van het Bovenste Bosch.
Ontsluitingen van Zeven wegen komen vooral voor aan de westkant van de Maas bij Lixhe en Halembaye. Kleine ontsluitingen zijn er te vinden in het dal van de Gulp te zuiden van Mechelen -Vijlen en Aken.
Volgens mij is het een minor?
Determinatie is en blijft lastig altijd.
fossiel-hunter Arno
één en ander is terug te vinden in een uitgebreid naslagwerk van wijlen Felder (nietwaar Arno?):
http://www.geosites.nl/publicaties/231
Voorts kan ik u een bezoek aanraden aan het Natuurhistorisch Museum Maastricht (http://www.nhmmaastricht.nl/nederlands/index2.htm). Het vermelde boek (en andere) kan je er tevens aankopen en je kan er kennismaken met welk moois het Maastrichtse Krijt zoal te bieden heeft .. .
http://www.geosites.nl/publicaties/231
Voorts kan ik u een bezoek aanraden aan het Natuurhistorisch Museum Maastricht (http://www.nhmmaastricht.nl/nederlands/index2.htm). Het vermelde boek (en andere) kan je er tevens aankopen en je kan er kennismaken met welk moois het Maastrichtse Krijt zoal te bieden heeft .. .
grtn,mike
mike schreef:
één en ander is terug te vinden in een uitgebreid naslagwerk van wijlen Felder (nietwaar Arno?):
Ja klopt. Voor Kevin een onmisbaarboekwerk als je meer te weten wilt komen over het krijt van Zuid Limburg.
Je zult versteld staan van de vele ontsluitingen rond Vaals en Slenaken .
Maar het overgrote deel is dichtgegroeid en haast onherkenbaar geworden. Met behulp van dit boekwerk is het interessant en kan je sommige plekken toch nog terug vinden .
Een bezoekje aan het NhMM zoals Mike aangeeft is de moeite waard. En je wordt geheid verslaafd aan het krijt..
fossiel-hunter Arno
Belemnieten worden gedetermineerd aan de hand van de aveolaire hoek, de Schatzky Distance of Index en de lengte/dikte verhouding. Tevens is de exakte stratigrafische ligging erg behulpzaam. Het is mij een raadsel hoedat er een naam op gekleefd kan worden zonder ook maar één van deze elementen te kennen...
plikona schreef:
Belemnieten worden gedetermineerd aan de hand van de aveolaire hoek, de Schatzky Distance of Index en de lengte/dikte verhouding. Tevens is de exakte stratigrafische ligging erg behulpzaam. Het is mij een raadsel hoedat er een naam op gekleefd kan worden zonder ook maar één van deze elementen te kennen...
Dank Plikona, e.e.a. is mij bekend .
Zoals je ziet is het antwoord gegeven met een vraagteken.
Afgaande op Felder en Bosch gegevens plakken zei wel een naam aan de belems.
Kan mij niet indenken dat zei eveneens de Belemnieten hebben gedetermineerd aan de hand van de aveolaire hoek, de Schatzky Distance of Index en de lengte/dikte ?
Of hebben ze alleen maar afgaande op de exakte stratigrafische ligging? de belemniet de naam gegeven die daar in zou moeten voorkomen?
Zelfs ik vind het verwarrend om de execte ontsluitingen goed te bepalen. .. Ga ook van de informatie uit die gegeven word door de experts op dit gebied.
Daarbij een van de belemnietenkerkhoven die ik ooit nog kende .Die lag indertijd aan het Vijlenerbos .De plek weet ik nog te vinden maar je ziet er haast niets meer van . Hier werd de belem obtusa schulz, gevonden .
Vraag mij soms af Wie en Hoe ze aan die naamgeving komen van belems uit die verschillende ontsluitingen ?.
Laten we het eenvoudig houden in bergrijpende taal voor onze jonge forum gasten.
Deze jongen is net 10 jaar oud.. De tijd zal leren voor hem .
fossiel-hunter Arno
Antw: Antw: Antw: Zou iemand mijn belemnieten en koraaltje kunnen determineren?
Blijkbaar heb je enige moeite met de methodiek bij wetenschappelijk onderzoek... Daarom enkele rechtzettingen. Belemnieten waren beestjes die blijkbaar nogal graag muteerden? Ze verschenen 'plots' massaal en stierven al even 'plots' uit en werden vervangen door een volgende algemene soort. Tussen het 'eerste' verschijnen en het 'laatste' voorkomen heb je dus een specifieke 'Zone'. BV de Belemnella obtusa zone. In deze zone vind je dus Belemnella obtusa waarvan de soort met een holotype beschreven werd , gebruikmakend van de aveolaire hoek, de Schatzky Distance of Index en de lengte/dikte verhouding.arno schreef:plikona schreef:
Dank Plikona, e.e.a. is mij bekend .
Zoals je ziet is het antwoord gegeven met een vraagteken.
Afgaande op Felder en Bosch gegevens plakken zei wel een naam aan de belems.
Kan mij niet indenken dat zei eveneens de Belemnieten hebben gedetermineerd aan de hand van de aveolaire hoek, de Schatzky Distance of Index en de lengte/dikte ?
Of hebben ze alleen maar afgaande op de exakte stratigrafische ligging? de belemniet de naam gegeven die daar in zou moeten voorkomen?
Zelfs ik vind het verwarrend om de execte ontsluitingen goed te bepalen. .. Ga ook van de informatie uit die gegeven word door de experts op dit gebied.
Daarbij een van de belemnietenkerkhoven die ik ooit nog kende .Die lag indertijd aan het Vijlenerbos .De plek weet ik nog te vinden maar je ziet er haast niets meer van . Hier werd de belem obtusa schulz, gevonden .
Vraag mij soms af Wie en Hoe ze aan die naamgeving komen van belems uit die verschillende ontsluitingen ?.
Laten we het eenvoudig houden in bergrijpende taal voor onze jonge forum gasten.
Deze jongen is net 10 jaar oud.. De tijd zal leren voor hem .
In een belemnietenkerkhof weet je dus niet uit welke periode of zone deze oorspronkelijk van kwamen en meestal is de alveole ook verdwenen. Met bioklastenonderzoek, maar vooral met isotopenonderzoek kan de oorspronkelijke zone weer ontdekt worden en de soort bepaald.
Daarom vind ik het bijzonder knap dat dit ook lukt zonder doorgedreven onderzoek...
Antw: Antw: Antw: Antw: Zou iemand mijn belemnieten en koraaltje kunnen determineren?
Plikona , bedankt . Ik heb toevallig een script gevonden van Dhr John Jaght (Scripta Geologica, 08 (Special Issue 2012)
Word al iets duidelijker .
[Bewerkt door Arno op 30-10-2012 om 17:26 NL]
[Bewerkt door Arno op 30-10-2012 om 17:27 NL]
Word al iets duidelijker .
[Bewerkt door Arno op 30-10-2012 om 17:26 NL]
[Bewerkt door Arno op 30-10-2012 om 17:27 NL]
fossiel-hunter Arno