Beginnen met een luchtbeitel

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
GdeReijke
Contacteer:
Antw: Beginnen met een luchtbeitel

Bericht door GdeReijke » 29 okt 2012, 21:50

Na de waterafscheider zit er enkel de snelkoppeling en een luchtslang van 2,5 meter.

De luchtdrukregelaar op de compressor zelf draai ik neem ik aan helemaal open? En dan kan ik de manometer op de waterafscheider gebruiken om te controleren wat de werkdruk is?

De lucht in de ruimte waarin ik werk is niet echt droog, maar veel droger is er in huis helaas niet te vinden. Tenzij ik de compressor verplaats naar waar men enige geluidshinder zou kunnen ondervinden ;) .

Bedankt :) !

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Beginnen met een luchtbeitel

Bericht door Frederik » 29 okt 2012, 23:33

GdeReijke schreef:
De luchtdrukregelaar op de compressor zelf draai ik neem ik aan helemaal open? En dan kan ik de manometer op de waterafscheider gebruiken om te controleren wat de werkdruk is?
Je draait 'm niet helemaal open, je zet 'm in een tussenstand naargelang de gewenste druk. Als je gewoon even je compressor aanzet, en dan de manometer in de gaten houdt zie je de druk opbouwen tot een zekere waarde. Naargelang deze te laag of te hoog is draai je aan de knop om de druk bij te regelen.
Zet 'm om te beginnen eens op 5 à 6 bar en kijk of dat prettig werkt. Probeer dan eens op 4 bar en op 7 bar om het verschil aan te voelen. Zo ben je voor je het weet vertrokken.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 30 okt 2012, 00:01

De beitel die je hebt, kan je daar ook nog verschillende veren inzetten?
Sommige beitels hebben die optie, stugge veer of zachte veer. De een beter bij lage druk de ander mag je iets hoger.

Maar wat Frederik ook zegt, vol open draaien is niet nodig en in het geval dat je hoger gaat zitten dan de aanbevolen werkdruk, schadelijk voor je apparaat.

Ik gebruik 2 verschillende naalden, waarvan 1 een veel lagere druk behoeft als de ander.
Compressor kan tot 10 of 13 bar geloof ik, die reduceert ik tot net over 4 bar. Dan bij d waterafscheider tot net op of onder de 4.
Daaraan een t stuk met de 'hoge' druk naald en nog een extra reduceer met de lage druk naald

Ik kan boven de huidige druk werken maar zie vooralsnog geen voordeel, dus waarom voluit gaan?

Het water doorlaten/condens druppels heb ik gelukkig geen last van.

oeps...

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 30 okt 2012, 02:04

Die compressorinstellingen moeten geen probleem opleveren :) .

De veertjes zouden in principe te vervangen moeten zijn, aangezien ze er 'los' in zitten. Maar of er ook andere leverbaar zijn... De komende tijd mezelf maar eens goed bekend maken met het huidige materiaal en dan gaandeweg zien of ik aanvullingen nodig heb :) .

Het waterprobleem is denk ik experimenteren en afwachten. Het is niet zo dat er constant water mee komt, maar niets is natuurlijk beter...

Bedankt voor de hulp :) !

Plaats reactie