Fossiele ruggenwervel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Joram
Fossiele ruggenwervel?

Bericht door Joram » 12 nov 2012, 22:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste stap op het forum met een wervel (?) die ik een paar jaar geleden op het strand van Hoek van Holland heb gevonden. Is dit inderdaad een fossiele ruggenwervel, en zo ja, kan dan ook gezegd worden van welk dier? Ik hoor het graag.
Groet,
Joram

sjaak
Has thanked: 377 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Antw: Fossiele ruggenwervel?

Bericht door sjaak » 12 nov 2012, 22:04

Welkom!
Het is een vissenwervel. Of die ook fossiel is durf ik niet te zeggen.

Groet,

Niels

Joram

Bericht door Joram » 13 nov 2012, 07:24

Dank je wel.
Kan aan de hand van de grootte van de wervel ook worden gezien hoe groot de vis ongeveer is geweest? En wat maakt de wervel al dan niet fossiel?
Groet,
Joram

Alopias

Bericht door Alopias » 14 nov 2012, 13:22

hallo,
ook van mij welkom op het forum!
Als de wervel fossiel wilt worden moet hij MINSTENS 10 000 jaar oud zijn. Dit betekent nog niet dat hij (met die leeftijd) fossiel is geworden. Hij moet onder de juiste omstandigheden bewaard worden en bedekt worden met een laagje. Meer zie je hier : http://www.fossiel.net/informatie/ontstaan.php

groetjes Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Bram
Antw: Antw: Fossiele ruggenwervel?

Bericht door Bram » 14 nov 2012, 18:19

Adron schreef:
Als de wervel fossiel wilt worden moet hij MINSTENS 10 000 jaar oud zijn. Dit betekent nog niet dat hij (met die leeftijd) fossiel is geworden.
Als je die definitie aanhoudt, dan is dat ding na 10.000 jaar WEL fossiel, of het nou versteend is, of een mammoet in de permafrost.

Wat de wervel betreft, dat soort materiaal spoelt langs werkelijk de gehele kust aan. Daardoor is het niet erg aannemelijk dat dergelijke wervels fossiel zijn. Ik ken ze namelijk ook van bijv. Noordwijk en Katwijk, en daar ligt slechts zeer weinig echt duidelijk fossiel materiaal (Eembivalven, of resten van de Big 3 van de IJstijd). Dergelijke werveltjes komen er dan weer wel veel voor, wat voor mij een indicatie is dat het hooguit enkele honderden (of een paar duizend?) jaren oud holoceen materiaal is.

Groeten,
Bram

Plaats reactie