Probeersel: Jaspis-Lazuli.

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
adekker
Contacteer:
Probeersel: Jaspis-Lazuli.

Bericht door adekker » 16 nov 2012, 15:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onlangs sleep ik Opaal-tripletten en hierbij kreeg ik ineens een idee: Als men een triplet uit 3 verschillende soorten steen in elkaar lijmt, moet het dus ook mogelijk zijn om andere steensoorten met elkaar zo te verbinden en daarna te slijpen. En aldus besloot ik de proef op de som te nemen en een rode Jaspis samen te voegen met een Lapis-Lazuli. Het resultaat ziet u hier.

Foto 1: neem 2 volkomen vlakgeslepen plakjes en lijm die tesamen met 2-componentenlijm. Laat de lijm 24 uur goed uitharden.
Foto 2: zaag het geheel ruwweg in de beoogde vorm.
Foto 3: slijp de steen grofweg in gewenste vorm.
Foto 4: Na het fijnslijpen en polijsten is de steen klaar.
Foto 5: Jawel, het hartje bestaat uit 2 verschillende steensoorten en kan dadelijk dus ook op 2 verschillende wijzen aan een kettinkje getoond worden.

Voor de niet-slijpers onder ons: bemerk hoeveel materiaal verloren is gegaan tijdens het slijpen van de steen (al snel zo'n 60%). En nog even een kleine toelichting: het hartje lijkt op de foto's een klein beetje "uit balans" te zijn, maar is in wekelijkheid toch echt wel symetrisch.

[Bewerkt door adekker op 16-11-2012 om 19:31 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Alopias
Re: Probeersel: Jaspis-Lazuli.

Bericht door Alopias » 16 nov 2012, 17:17

ziet er goed uit!

[Bewerkt door Adron op 16-11-2012 om 17:18 NL]

Nullus finis longius si quod facis delectaris

keitje

Bericht door keitje » 16 nov 2012, 19:35

Knap hoor, dat allemaal symmetrisch krijgen. Doe ik je voorlopig nog niet na.
Waar lijm je dat mee? Is dat duurzaam?

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 16 nov 2012, 19:47

Zo knap is het echt niet, hoor. Over een poosje kun jij dat ook. Kwestie van veel oefenen!
Ik lijm met Bison 2-componentenlijm. Je moet het zeker 24 uur laten uitharden, ook al lijkt het na een half uur al onbeweeglijk hard te zijn. Pas na 24 uur is het werkelijk uitgehard en dan blijft ie ook goed hechten bij het zagen en slijpen, zonder dat je er last van hebt of er iets van merkt. Ook daarna is het beslist duurzaam en verkleurt het niet. Maar ga het NOOIT daarna meer sterk verwarmen (met water, onder de douche of boven vuur), want dan wordt het weer zacht en kan het loslaten!

[Bewerkt door adekker op 16-11-2012 om 19:54 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Plaats reactie