info ivm compressor voor prepareren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
info ivm compressor voor prepareren

Bericht door tandenzoeker » 20 nov 2012, 21:21

Wij zijn aan 't verbouwen en gaan een nieuwe vloer leggen. Deze gaan we vast schieten met nagels. Daar heb je een compressor voor nodig. Nu heb je al instapmodellen voor een 100 à 200 euro. Zijn die volgens jullie ook geschikt voor het prepareren van fossielen met een luchtdrukbeiteltje? Hoe groot is de tank van jullie compressor? Wat is de maximum geleverde luchtdruk? Waar moet ik op letten?

Alvast bedankt!
Wim.

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: info ivm compressor voor prepareren

Bericht door strandjutters » 20 nov 2012, 21:57

Hallo Wim,dit werkt perfect om te peppen.GR

strandjutters

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 20 nov 2012, 23:00

maken wel enorm veel lawaai,zal met oordopjes moeten werken,of de compressor buiten zetten en een lange aansluiting.

Theo

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 nov 2012, 23:10

Hallo inderdaad Theo ,maak wat lawaai maar bij mij staat ie in mijn tuinhuis en ik zit binnen in huis,door het lawaai van de naald hoor ik zelfs niet het aanslaan van de compessor.GR

strandjutters

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 20 nov 2012, 23:12

Wim,

als leidraad kun je stellen dat om te prepareren de geleverde druk van de compressor ongeveer 7 tot 8 bar( max.) dient te zijn. Het normale luchtverbruik van een prepareerpen bij deze druk is ongeveer 20 tot 30 liter per minuut.
Als je wil stralen ligt het verbruik wel aanzienlijk hoger.( dubbel)
Deze gegevens zijn belangrijk bij de keuze van een compressor.
Zelf werk ik met een compressor, die 90 € heeft gekost.
M.a.w. om een compressor te vinden, die toelaat om vlot te prepareren, is de investering niet zo groot.
Maar dan moet je er bij nemen dat de geluidsproductie rond de 90 tot 95 decibel bedraagt, wat behoorlijk veel is. In een industriele werkplaats bvb is bij dit geluidsniveau gehoorbescherming verplicht.
Als u dat geluidsniveau wil beperken tot 50 à 60 db ( fluistercompressor), dan loopt de investering al snel op tot ongeveer 500€ en hoger.
Ook is een olievrije compressor te verkiezen en een waterafscheider is zeker nodig ( kostprijs ongeveer 30€)

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 nov 2012, 23:24

Hallo lugo,om te stralen heb je wat Bar nodig,maar met de pen valt dit wel mee.GR

strandjutters

Everhardus

Bericht door Everhardus » 21 nov 2012, 01:26

Ik ben het eens met bovenstaande. Inmiddels heb ik er 2, een jun-air voor het preppen met pen (voldoet). Ik ben zoekende naar een zwaardere compressor voor straalwerk (zal wel een model worden dat een tering lawaai maakt want een stille met de juiste specs is niet te betalen). Mijn eerste compressor is een relatief goedkoop ding, wat voldoet voor werken met pen, maar helaas een berg lawaai maakt. De laatste is te koop en heeft niet idioot veel uren gedraaid.
Moest ik het nog een keer doen zou ik de jun-air niet hebben aangeschaft en genoegen hebben genomen met mijn eerste compressor die ik, zoals gezegd nog heb (gaat binnenkort op marktplaats). Maar goed, dat station is gepasseerd, die luxe heb ik, de jun -air is lekker stil. Als starter zou ik gaan voor ofwel een el-cheapo compresssor voor pen-werk (8 bar max.), ofwel een die een berg lucht kan produceren in combi met hogere druk (10 bar) wellicht. Zoals gezegd kosten deze compressors een berg meer geld en al helemaal als ze stil moeten zijn. Ergo, indien het enigzins betaalbaar moet zijn vergeet dan het stille traject...ofschoon er met ombouwkasten nog van alles mogelijk schijnt te zijn (geen ervaring mee en hoor daar wisselende verhalen over.....) Mail maar indien je interesse hebt mij compressor over te nemen, prima ding.
gr,Marcel

ivok

Bericht door ivok » 21 nov 2012, 10:10

ga gewoon een naar een van cranenbroek als die in de buurt ligt.

de roda compressoren zijn best wel ok.
ik zou gaan voor een 50liter ketel of meer.

heb zelf zo'n v-snaar aangedreven apparaat.
overal staat een stikker op 95db, maar dit is gewoon om geen klachten achteraf te krijgen dat het ding teveel lawaai maakt (jhe bent namelijk gewaarschuwd)
vraag of je een aantal apparaten mag horen.

die v-snaar aangedreven apparaten zijn weliswaar geen fluistercompressoren maar ongeveer 75db
je kan als je er naast staat met stemverheffing tegen elkaar praten, het voordeel van de grote ketel, als ik prepareer kom ik zelden boven de 4 bar uit en verbruik met de pen dus vrij weinig lucht,
bij continu gebruik... 1 keer in de 10 minuten ofzo springt hij minder dan 1 minuut aan. In de praktijk prepareer je een stukje, zet even de naald uit bekijkt alles weer eens goed en gaat weer verder.
Op 2 uur prepareren heb ik de compressor misschien 4 keer kort gehoord

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 21 nov 2012, 10:42

Op voorhand even goed nadenken over de geleverde druk en luchtverbruik is wel nodig, op basis van de luchtdrukpennen die je denkt te gebruiken. Het klopt wat Lugo zegt, dat een druk van max. 7 a 8 bar voor de meeste luchtdrukpennen volstaat. Pennen die op slechts 4 bar of minder optimaal werken bestaan, maar dit gaat om enkele specifieke modellen (eerder uitzondering dan regel, ik denk bijvoorbeeld aan de HW70(3)). Dan zijn er ook pennen die een erg hoge druk vragen (vb. Paleotools Micro-jacks vragen sowieso meer dan 100psi, dus zeg maar ruwweg méér dan 7 bar).

Bottom line: een compressor van max. 7 a 8 bar (ik heb er zelf zo eentje) volstaat voor vele, maar niet voor alle, toepassingen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 21 nov 2012, 22:09

Heb zelf een Jun-air met dubbele compressor. Maakt niet meer geluid dan de koelkast en ben hier erg tevreden mee. Ik heb deze al eerder gepresenteerd in een roux, zoek maar eens in de database. Wil je deze nieuw ben je wel 2000,- kwijt.

Robert Mensink

Plaats reactie