wervels met en zonder aangekoekt zand

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Wilson McPhee
wervels met en zonder aangekoekt zand

Bericht door Wilson McPhee » 15 nov 2012, 16:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste Forumleden,
Wervel 1 is een atlas van een dolfijnachtig wezen. Zo goed als de hele wervel is bedekt een dun laagje 'roestig' zand. Wervel 2 is een borstwervel van ook een zeezoogdier, maar de oppervlakte is schoon en glad.Dus geen aangekoekt zand. Hoe komt het dat op die atlas, als het ware, een dun laagje zand is gecementeerd. Komen er na de opgraving in de buitenlucht bepaalde stoffen vrij die voor de hechting zorgen of is dit proces al tijdens de sedimentatie op gang gekomen?
Zat er zodanig veel ijzer in de fossiele wervel dat door oxydatie omringend zand werd aangelijmd? Of heeft het met een nog aanwezige portie beenlijm te maken....lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Misschien dat een van de leden hierop een antwoord weet?
Beide knoken komen uit het Plioceen van Antwerpen.
groetjes

Wilson

sjaak
Has thanked: 377 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Antw: wervels met en zonder aangekoekt zand

Bericht door sjaak » 15 nov 2012, 22:44

Op (pleistocene) botten uit de Noordzee zit ook vaak zo'n dun laagje aangekoekt zandachtig sediment. Soms met schelpen, grind of takjes er aan gekoekt, hetgeen er op wijst dat het sediment al erg oud is. Ik heb Dick Mol in dat verband wel eens over beenlijm horen praten.

Ik bezit echter ook stukken hout met dit soort sediment.

Sommige stukken hout of botten vertonen ook wat ijzer/roest-achtige sporen, zodat me dat ook geen onwaarschijnlijke optie lijkt.

Ik weet echter weer niets van de botten uit Antwerpen.

Ik ben ook benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben.

[Bewerkt door sjaak op 15-11-2012 om 22:47 NL]

Groet,

Niels

Wilson McPhee

Bericht door Wilson McPhee » 21 nov 2012, 16:12

Hi Sjaak,

Bedankt voor je antwooord. Jammer dat er niet meer reacties zijn geplaatst, want ik ben wel beneiuwd.

Nu even wat anders. Een jaar of zo geleden toen ik begon te fossielnetten, maar nog niet geactiveerd zag ik iets over fossielen uit Thurso beach. Was jij dat? Ik meen me een schub te herinneren en nog wat andere spullen.Geef me de datum dan kijk ik wel of ik wat kan herkennen.
groetjes

Wilson

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: wervels met en zonder aangekoekt zand

Bericht door Frederik » 21 nov 2012, 16:18

Wilson McPhee schreef:
Nu even wat anders. Een jaar of zo geleden toen ik begon te fossielnetten, maar nog niet geactiveerd zag ik iets over fossielen uit Thurso beach.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=15598

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Wilson McPhee

Bericht door Wilson McPhee » 22 nov 2012, 14:58

Afbeelding

Dank Frederik voor delink. De schub is zonder meer van Glyptolepis.Vrij vertaald: versierde schub. De enige vis in die fauna met zo'n mooi tekening op schubben en schedelplaten.
Het volgende object is de frontal ethmodal shield ofwel de top/tip van de snuit en het is een fraai exemplaar.Ik heb er een foto bijgedaan van een kop van G. milleri met daarop aangegeven de positie. Alleen bij dit exemplaar zijn de schedelbeenderen verschoven en veelal gebroken.Hierdoor alleen de linker helft weergegeven.
Dan zie ik een tand van Glyptolepis met de kemerkende riggels onderaan. Tenslotte alweer Glyptolepis maar dan een stuk van de kop of kaak met mooie tekening. Die schub moet van een groot beest geweest zijn 90-100 cm.
groetjes

Wilson

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 22 nov 2012, 19:33

Hartelijk dank voor de determinatie Wilson!

Ik had niet gedacht die na een half jaar nog te krijgen.

Ik heb geluk gehad met deze vondsten na twee keer een uurtje op het strand zoeken.

Ben je al veel in Thurso wezen zoeken?

Groet,

Niels

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 22 nov 2012, 19:36

o ja en meer on topic:

zie hier een pdf over aangekoekt sediment en schelpenmateriaal op eurogeul materiaal

http://www.rhinoresourcecenter.com/pdf_ ... 770680.pdf

Groet,

Niels

Wilson McPhee

Bericht door Wilson McPhee » 23 nov 2012, 14:43

Vriendelijk dank Sjaak voor het interessante artikel.

Op Thurso beach ben ik al weer jaren geleden een paar keer geweest. Maar dan meer richting Scabster. Onder de camping liggen om en om old red en fishbed. Daar wemelt het van Millerosteus minor; een kleine placodern. Alleen....het zijn merendeels fragmenten. Met veel geluk toch een intacte schedel met openstaande bek gevonden en een uit elkaar gevallen kop met een stuk graat. Als je nog eens in de buurt bent zou ik Achanarras bezoeken. Lang niet meer zo goed als vroeger, maar de enigmatische Palaeospondylus (= oude wervel) kom je met wat gebeitel betrekkelijk snel tegen. Meer geluk levert ook andere leden van de fauna op. Maar hoe het ook zij,het is hard werken daar.
groetjes

Wilson

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 23 nov 2012, 19:50

Dank voor de tip. De kans dat ik de komende jaren nog eens in Thurso kom is er. Ik zal zeker Achanarras bezoeken.

Groet,

Niels

Plaats reactie