Lichtenberg horizon ENCI Maastricht

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
toothdigger
Lichtenberg horizon ENCI Maastricht

Bericht door toothdigger » 21 jan 2004, 18:32

Hey,

klopt het dat je in een bepaalde laag in de ENCI groeve in Maastricht haaientanden kan vinden? Zo ja hoe en waar en waarmee!!!???

txks

toothdigger

Ben je Lid, Abonnee, of ben je geen van twee?

Lid sinds 10-09-2003

webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Lichtenberg horizon ENCI Maastricht

Bericht door webmaster » 21 jan 2004, 21:17

Er zijn een aantal horizonten met gruislaagjes in de ENCI groeve waarin je ook haaientanden kan vinden. Deze zijn meestal ook te herkennen aan de haksporen...
De meeste kans heb je volgens mij in de Lichtenberg horizont. Je kunt altijd even vragen aan de excursiebegeleiding om een stratigrafisch schema van de groeve, en om uitleg.

Deze horizont is niet altijd even goed ontsloten. Het beste is het als de laag ontsloten is in de \"vloer\" van de groeve, dan kan je er het beste bij. Er zijn ook mensen die deze laag uithakken met pikhouwelen.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Avarus

Bericht door Avarus » 29 jun 2004, 13:22

Ik heb een afbeelding van alle lagen van \'t Rooth, maar die is een beetje uit de tijd (februari 1999). Als je hem wil, stuur dan een mail naar: martijnende@freeler.nl

Carpe diem, enim vita post morte est...

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 30 jun 2004, 22:09

De Lichtenberg horizont is ongeveer op Maasniveau in de groeve en dus niet onderin! Via mijn Onderzoek pagina kun je een stratigrafisch profiel vinden. Er staat er volgens mij ook eentje op de site van de NGV afdeling Limburg www.geologischevereniging.nl(doorklikken naar Afdeling Limburg).

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

jbas
Contacteer:

Bericht door jbas » 18 jul 2004, 11:13

De Lichtenberg-horizont ligt inderdaad niet helemaal onderin maar ongeveer halverwege het in de ENCI ontsloten profiel, grofweg tussen tussen een pakket met veel vuursteenbanken en nog
onder het niveau waarin de grotten zijn uitgegraven. Ter verduidelijking een aangepast profielschetsje (gekopieerd van de NGV-site). De Lichtenberg-horizont is te
herkennen als een dunne groen-bruine bank (soms slechts 1 cm dik!) met veel
fossielgruis.
Het juiste niveau vinden is niet echt moeilijk, want er zijn altijd wel een paar verzamelaars in aan het graven! Let daar
dan op!

Bedenk wel dat de meeste tanden hier vrij klein zijn en het materiaal erg breekbaar is. Bovendien is het hier vaak hard werken voor slechts enkele tanden ...

Ikzelf heb er de afgelopen 10 jaar toch aardig wat materiaal verzameld en heb hier een overzicht van gemaakt op een speciale site (http://home.zonnet.nl/jbastiaansen/index.html)

Succes allemaal!

Plaatje NIET bijgevoegd.

[Bewerkt door jbas op 09-08-2004 om 23:06 NL]

[Bewerkt door webmaster op 14-12-2004 om 18:04 NL]

John

http://fossils-collecting-swapping.atwebpages.com
http://maastrichtiansharks.atwebpages.com

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 30 jul 2004, 15:19

Eigenlijk is het niet moeilijk. Volg gewoon de groep mensen. Die splitst zich dan op in twee groepen, één voor de tanden-, één voor de zeeëgelverzamelaars. Ga naar rechts, zoals John zegt, onder de grotten.

Maarten

Bericht door Maarten » 30 jul 2004, 20:49

Heeft een van jullie wel eens mosasaurustanden gevonden in Nederland? Zo ja, welke soort(en)?

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gesloten