Wandbeen mens ?
-
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 113 times
Wandbeen mens ?

Goedenavond mensen,
Vanmiddag door een maat op het strand (Langevelderslag) gevonden. Ik denk dat het een wandbeen (os parietale rechts) van een mens is.
Indien deze determinatie bevestigd word, heeft iemand dan een idee of dit ergens moet worden gemeld. Aan het bot te zien zal het niet recent in zee terecht zijn gekomen.
Jeroen
- sjaak
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Antw: Wandbeen mens ?
Het is inderdaad van een mens.
Het zal niet heel recent zijn, maar over de ouderdom valt verder weinig te zeggen. Kan variëren van WOII tot drenkeling tot mesolithisch.
Kijk even of het zwart blijft als het opdroogt. Als het lichter wordt en vlekkerig zal het niet heel oud zijn.
Qua melden weet ik niet precies hoe het zit. Ik vraag mij af of de politie er iets mee doet als het vermoedelijk niet recent is.
[Bewerkt door sjaak op 09-12-2012 om 20:55 NL]
Het zal niet heel recent zijn, maar over de ouderdom valt verder weinig te zeggen. Kan variëren van WOII tot drenkeling tot mesolithisch.
Kijk even of het zwart blijft als het opdroogt. Als het lichter wordt en vlekkerig zal het niet heel oud zijn.
Qua melden weet ik niet precies hoe het zit. Ik vraag mij af of de politie er iets mee doet als het vermoedelijk niet recent is.
[Bewerkt door sjaak op 09-12-2012 om 20:55 NL]
Groet,
Niels
Niels
Vind de kleur links op de tweede foto al duiden op relatief jong (niet mesolithisch) materiaal, is ook logisch gegeven de vindplaats (hoewel fossiel materiaal daar vast niet onmogelijk is). Ben benieuwd hoe het stuk opdroogt!
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
-
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 113 times
Gaat nog even niet droog worden, ligt te ontzilten
Ik zal inzake melden ed. is vragen aan mijn collega's van archeologie, die graven regelmatig menselijke resten op. Meld het hier wel als daar regels voor zijn.
Bij de Langevelderslag richting Zandvoort spoelt, in vergelijking met de Duindamseslag en Noordwijk, veel materiaal aan. Veel beenviswervels en stukken bot gevonden daar.

Bij de Langevelderslag richting Zandvoort spoelt, in vergelijking met de Duindamseslag en Noordwijk, veel materiaal aan. Veel beenviswervels en stukken bot gevonden daar.