Een bot met een verhaal!
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Een bot met een verhaal!
Ik heb laatst eens bij Archeologie in Leiden door een goede microscoop naar snij- en knaagsporen op botten mogen kijken. Je ziet dan een duidelijk verschil (mits het bot niet te gerold is).
[Bewerkt door sjaak op 26-12-2012 om 10:00 NL]
[Bewerkt door sjaak op 26-12-2012 om 10:00 NL]
Groet,
Niels
Niels
Antw: Een bot met een verhaal!
Ik heb nog een paar foto's gemaakt maar zoals ik al heb aangegeven ben ik niet de beste fotograaf.
Hopelijk zijn ze een beetje duidelijker dan voorgaande. De eerste twee zijn van de snijsporen. Over de volledige lengte van het bot staan deze dus telkens twee ,drie kerven met telkens wat afstand er tussen. Iets wat ik op de foto niet kan laten zien is ook een uitschuiver. Men is dan beginnen snijden aan een kant waarbij het werktuig is doorgeschoten naar de andere kant. (Lijkt bijna CSI Miami:))
De volgende twee foto's zijn die van een zwijnebot met knaagsporen van een knaagdier, ik denk een bever maar dat is niet zeker. Ik heb hedendaagse stammetjes die beknaagd zijn door volwassen dieren en die zijn net iets groter. Natuurlijk kan het ook een jong exemplaar zijn of het verschil tussen beide geslachten. De allerlaatste foto is een beversnijtand, ook gevonden in de zelfde periode.
Mvg,
Dirk
Op reis in een van de mooiste avonturen zelf...het leven!