Wat is dit ? Botje Mioceen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Johny
Contacteer:
Wat is dit ? Botje Mioceen

Bericht door Johny » 01 nov 2005, 18:33

Afbeelding
Werveltje zeker, maar daar stopt mijn kennis.
Bijvondst schelpjes zoeken Ekeren Leugenberg.
H. 12 mm.
Groeten Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: Wat is dit ? Botje Mioceen

Bericht door Theo » 01 nov 2005, 18:44

Heb een hele poos dezelfde liggen gehad,was van tonijn

Theo

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 09 nov 2005, 20:13

Bedankt Theo !
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Erik
Antw: Antw: Wat is dit ? Botje Mioceen

Bericht door Erik » 10 nov 2005, 13:06

Theo schreef:
Hoi Theo,

Waarom is deze van een tonijn en niet van een zeebaars, kabeljauw of marlijn?

groeten, Erik

Maarten
Antw: Antw: Antw: Wat is dit ? Botje Mioceen

Bericht door Maarten » 10 nov 2005, 14:30

erik schreef:
Theo schreef:
Hoi Theo,

Waarom is deze van een tonijn en niet van een zeebaars, kabeljauw of marlijn?

groeten, Erik
Inderdaad, dat weet volgens mij niemand. Gewoon vis dus!

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Isis
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Wat is dit ? Botje Mioceen

Bericht door Isis » 10 nov 2005, 14:35

maarten schreef:
Gewoon vis dus!
maar in ieder geval wel BEENvis

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 10 nov 2005, 18:11

Mijn wervels waren TONIJN Ik weet het zeker, de vis zat er zelfs nog rond.
........
Ik heb even gaan kijken of ik ze nog had.....denk het niet,vind ze in elk geval niet meer,wel wat anders gevonden.Ga even een ander onderwerp brengen.
Theo

Theo

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 11 nov 2005, 20:33

Dag Maarten,
Ik ben absoluut geen kenner hoor, anders was ik niet met dat vraagje voor de dag gekomen. Maar als men zegt ‘waarom niet zeebaars, kabeljauw of marlijn’ of ‘Gewoon vis dus !’, ja – dat kan dus maar twee dingen betekenen.
- Alle vissen hebben identieke wervels. Dat zul je wel niet bedoelen zeker ?
- Of ‘… dat weet volgens mij niemand.’ M.a.w. niemand kan de werveltjes van de vissoorten uiteen houden. Dat geloof ik ook niet hoor !
Waar begrijp ik je verkeerd ?
Groeten van Johny

Erik
Antw: Antw: Wat is dit ? Botje Mioceen

Bericht door Erik » 12 nov 2005, 16:09

Johny schreef:

als men zegt ‘waarom niet zeebaars, kabeljauw of marlijn’ of ‘Gewoon vis dus !’, ja – dat kan dus maar twee dingen betekenen.
- Alle vissen hebben identieke wervels. Dat zul je wel niet bedoelen zeker ?
- Of ‘… dat weet volgens mij niemand.’

Hoi Johny,

De vraag die ik aan Theo stelde betekende geen van de twee bovenstaande zaken. Ik ben benieuwd waarom Thoe de wervels als zodanig benoemd. Ik heb wel eens berichtjes gelezen van hem waaruit ik opmaak dat hij van verschillende dieren wervels heeft. Ik heb geen reden om aan te nemen dat Theo het hoe dan ook niet kan weten.

Mogelijk heeft Theo kennis van zaken omtrent deze wervels, en indien dat zo is, dan ben ik daar wel benieuwd naar. Kan ik iets van leren.

Bij haaien en vogels is het meestal een lastige zaak, maar er zijn voor bepaalde soorten karakteristieke kenmerken te onderscheiden. Wellicht is er aan een tonijn ook iets te herkennen.

In zijn algemeenheid geldt op een forum als dit dat er nogal snel determinaties uitrollen waarbij je je vraagtekens kunt zetten (Hierbij doel ik niet op Theo, maar heb ik het vooral over andere onderwerpen). Het feit dat Theo zijn determinatie verantwoord vind ik juist erg goed. Het verrast mij niet dat hij wervels van een tonijn heeft gezien, heeft bewaard en zeer wel mogelijk heeft hij gelijk!

Het is jammer dat Theo de wervels van de tonijn niet meer heeft. Wel kan ik nu beter inschatten op basis waarvan de determinatie is gedaan. Ieder kan voor zich de afweging maken of jouw wervel van een tonijn is.

Gezien mijn ervaringen met vogelwervels zou ik -als ik een zekere determinatie wil hebben- de wervel toch eerst ten minste naast alle mogelijke andere families willen leggen voordat ik tot een zekere determinatie kom.

Daarvoor zijn er collecties waar je te rade kunt gaan. Tonijn zou ik dan zeker bekijken! Maar zolang niet duidelijk word in hoeverre een steur of marlijn anders is, moet je misschien die optie toch open houden.

groeten, Erik

Gesloten