Vergunning \'t Rooth
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Vergunning \'t Rooth
Hoorde vanmiddag op de radio het volgende nieuws:
\"Binnen Gedeputeerde Staten van Limburg is een meerderheid van CDA en VVD vóór een finale uitbreiding van groeve \'t Rooth met ruim 5 ha.\"
Citaat uit de \"Sonderingsnotitie Afronding Ontgronding \'t Rooth\":
\"....Voorstel: Aan uw commissie wordt verzocht met deze notitie in te stemmen en Gedeputeerde Staten opdracht te
geven de POL-Aanvulling ’t Rooth met een omvang van 5,8 ha. inclusief CBB op te stellen.\"
Naar verluidt wordt dit door Provinciale Staten Limburg behandeld op 30 juni 2006.
Ben benieuwd. Wellicht een nieuwe plek om te gaan zoeken wanneer de ENCI sluit.
Cheers,
Paul
\"Binnen Gedeputeerde Staten van Limburg is een meerderheid van CDA en VVD vóór een finale uitbreiding van groeve \'t Rooth met ruim 5 ha.\"
Citaat uit de \"Sonderingsnotitie Afronding Ontgronding \'t Rooth\":
\"....Voorstel: Aan uw commissie wordt verzocht met deze notitie in te stemmen en Gedeputeerde Staten opdracht te
geven de POL-Aanvulling ’t Rooth met een omvang van 5,8 ha. inclusief CBB op te stellen.\"
Naar verluidt wordt dit door Provinciale Staten Limburg behandeld op 30 juni 2006.
Ben benieuwd. Wellicht een nieuwe plek om te gaan zoeken wanneer de ENCI sluit.
Cheers,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
Antw: Vergunning \'t Rooth
Finale uitbreiding = enorme uitbreiding of de uiteindelijke laatste uitbreiding ?De DinoDolsjes schreef:
een finale uitbreiding

Goed nieuws voor ons maar ik heb gehoord dat daar zeldzame dieren en planten leven, hoe zit het daarmee ?
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Vergunning \'t Rooth
Finale uitbreiding = de uiteindelijke laatste uitbreidingAlfer schreef:Finale uitbreiding = enorme uitbreiding of de uiteindelijke laatste uitbreiding ?De DinoDolsjes schreef:
een finale uitbreiding
Goed nieuws voor ons maar ik heb gehoord dat daar zeldzame dieren en planten leven, hoe zit het daarmee ?
Wat zeldzame panten en dieren betreft: hun aanwezighied is vnl. te danken aan de eerdere afgravingen, waardoor een zeer apart biotoop is ontstaan.
Mvg,
Paul
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 29-10-2005 om 07:26 NL]
If it doesn't kill you, it makes you
Eigenlijk ben ik het wel een beetje met Alfer eens want ik heb er ook gewandeld en dat was heel erg mooi. Maar aan de andere kant is het ook wel cool want dan kunnen we er extra veel fossielen vinden. Dus ik weet het nog niet.
Groetjes Bram.
Groetjes Bram.
alle bossen in belgie en het merendeel overal in west-europa zijn er ook door de mens gekomen maar daarom vind ik nog niet dat ze voor de bijl mogen 

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Aan de andere kant is een groeve natuurlijk een prachtig biotoop voor veel zeldzame planten en dieren.
En dat geld niet alleen voor oude en verlaten groeves, zo zitten er bij de ENCI groeve al sinds een aantal jaar oehoes.
En dat geld niet alleen voor oude en verlaten groeves, zo zitten er bij de ENCI groeve al sinds een aantal jaar oehoes.
Antw: Antw: Vergunning \'t Rooth
Bram, Alfer en anderen,bram schreef:
Eigenlijk ben ik het wel een beetje met Alfer eens want ik heb er ook gewandeld en dat was heel erg mooi. Maar aan de andere kant is het ook wel cool want dan kunnen we er extra veel fossielen vinden. Dus ik weet het nog niet.
Groetjes Bram.
Paul schreef het hierboven al: Wanneer er in groeves zeldzame dieren zitten dan zitten die daar vanwege het simpele feit dat er gegraven wordt.
Met andere woorden: als je ophoudt met graven zullen die soorten weer verdwijnen. Vaak hangt het voorkomen van zeldzame zoorten voor met bepaalde (vroege) stadia van successie.
Dus: Niet graven is in dit geval funest voor de natuurwaarde van de groeve. Binnen enkele jaren is is de successie voortgeschreden, en staat het vol met struiken, bomen en andere troep.
Groeves zijn bijzondere biotopen vanwege de constante verstoring. Ook voor de biodiversiteit zou ik zeggen: vooral blijven afgraven!
In groeve het Rooth leeft oa ook een van Nederlands grootste populaties Geelbuikvuurpadden. Deze soort heeft een voorkeur voor hellingbossen en groeves. Beide aanwezig in \'t Rooth. Niet alleen omdat er gegraven wordt (dynamisch landschap), maar omdat er vrijwel geen publiek mag komen, het biotoop goed ligt tov de zon en voor pioniersoorten zeer geschikt is. Verder zijn er veel schuilmogelijkheden en kunnen de dieren zich goed beschutten tegen de vorst.
Daar komt nog eens bij dat de eigenaar zeer begaan is met de soort. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
De Oehoe werd in een eerder bericht ook genoemd. Vandaag kreeg ik toevallig ook een mail in de bus van een onderzoek naar gestorven Oehoe\'s in Zuid Limburg. In deze dieren werd een uitzonderlijke hoge concentratie PCB\'s aangetroffen en in mindere mate ook DDE. Naar de bron van de verontreiniging wordt gezocht. Naast het positieve eerste deel van dit bericht, helaas een iets minder leuk tweede deel.
Daar komt nog eens bij dat de eigenaar zeer begaan is met de soort. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
De Oehoe werd in een eerder bericht ook genoemd. Vandaag kreeg ik toevallig ook een mail in de bus van een onderzoek naar gestorven Oehoe\'s in Zuid Limburg. In deze dieren werd een uitzonderlijke hoge concentratie PCB\'s aangetroffen en in mindere mate ook DDE. Naar de bron van de verontreiniging wordt gezocht. Naast het positieve eerste deel van dit bericht, helaas een iets minder leuk tweede deel.
Pedro Janssen
Venray
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY
Antw: Antw: Antw: Vergunning \'t Rooth
Oude delen van groeves zijn inderdaad dikwijls bijzondere biotopen, maar zeggen dat er constant moet blijven afgegraven worden is een beetje te kort door de bocht...erik schreef:
Paul schreef het hierboven al: Wanneer er in groeves zeldzame dieren zitten dan zitten die daar vanwege het simpele feit dat er gegraven wordt.
Met andere woorden: als je ophoudt met graven zullen die soorten weer verdwijnen. Vaak hangt het voorkomen van zeldzame zoorten voor met bepaalde (vroege) stadia van successie.
Dus: Niet graven is in dit geval funest voor de natuurwaarde van de groeve. Binnen enkele jaren is is de successie voortgeschreden, en staat het vol met struiken, bomen en andere troep.
Groeves zijn bijzondere biotopen vanwege de constante verstoring. Ook voor de biodiversiteit zou ik zeggen: vooral blijven afgraven!
Het is zo dat als je de natuur zijn gang laat gaan dat - zowel in Nederland als België - er na enkele honderden jaren niks dan bos overblijft. Maar hier valt iets tegen te doen zonder dat er afgegraven moet worden, namelijk grazers inzetten om struik- en boomgroei tegen te gaan, zoals in t Rooth.
En een verklaring voor het feit dat vooral verlaten (stukken) groeve zo\'n bijzondere biotopen worden is vrij simpel: al de rest van de grond wordt gebruikt om te bouwen, voor landbouw of is bebost. Die zeldzame dieren en planten zaten vroeger ook in die streken zonder dat er sprake was van verstoringen door de mens.
Pedro was me 3 minuten voor 
Zijn er trouwens in t Rooth ook geen vuursalamanders te vinden?
Eigenlijk heb ik een beetje een haat-liefde verhouding met mergelgroeves. De ENCI bijvoorbeeld is bijzonder vervuilend, en ligt op nauwelijks enkele km van het centrum van maastricht. Als ik daar in de buurt zou wonen zou ik voor de sluiting zijn. Ook als je kijkt hoeveel er afgegraven is van de st-Pietersberg is dat toch effe schrikken. Nederland is al zo\'n plat land en dan graven ze één van hun zeldzame \'bergen\' nog af ook...
Bovendien mogen we onszelf ook niet wijs maken dat er voor de groeve enkel een braak liggend stuk grond was, bij het ontginnen van de mergel zijn evengoed mooie biotopen vernietigd.

Zijn er trouwens in t Rooth ook geen vuursalamanders te vinden?
Eigenlijk heb ik een beetje een haat-liefde verhouding met mergelgroeves. De ENCI bijvoorbeeld is bijzonder vervuilend, en ligt op nauwelijks enkele km van het centrum van maastricht. Als ik daar in de buurt zou wonen zou ik voor de sluiting zijn. Ook als je kijkt hoeveel er afgegraven is van de st-Pietersberg is dat toch effe schrikken. Nederland is al zo\'n plat land en dan graven ze één van hun zeldzame \'bergen\' nog af ook...
Bovendien mogen we onszelf ook niet wijs maken dat er voor de groeve enkel een braak liggend stuk grond was, bij het ontginnen van de mergel zijn evengoed mooie biotopen vernietigd.