Hallo,waar komt deze tand vandaan?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Hallo,waar komt deze tand vandaan?

Bericht door strandjutters » 30 dec 2012, 23:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,ik begin het topic,waar komt deze vandaan.GR

strandjutters

Brammiej
Antw: Hallo,waar komt deze tand vandaan?

Bericht door Brammiej » 31 dec 2012, 08:23

Hi,

Geen idee waar hij vandaan komt, maar hij is wel weg mooi!
Toch zeg ik Knokke, aangezien je bijna niet van dat strandje afkomt
Groetjes bram :)

[Bewerkt door Brammiej op 31-12-2012 om 10:29 NL]

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 31 dec 2012, 09:35

Ziet er amerikaans uit ?
Het is in iedergeval een pracht tandje!

mendel

Bericht door mendel » 31 dec 2012, 10:20

Ik denk cadzand.
Mooi tandje trouwens!
Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 31 dec 2012, 10:25

Ik heb er niet veel verstand van maar ik heb ook het idee dat ie Amerikaans is.
Gr. Ben

0000000000

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 31 dec 2012, 10:32

Pascal, ik weet niet goed wat je met dit topic probeert te bereiken. In dat andere topic is het volgens vele mensen duidelijk dat een groot aantal van de tanden er typisch 'Antwerps' uitziet. De bewaring, kleur, vormen van breukvlakken en dergelijke "schreeuwen" Antwerpen. Het is niemand zijn bedoeling geweest om te verkondigen dat je van elk tandje kan zeggen van waar het komt, gebaseerd op kleur, bewaringstoestand of weet ik veel wat. Het is alleen vaak een sterke indicator.

In het basisgrind van Kattendijk vind je vaak verrolde eocene tandjes, die zijn niet te onderscheiden van strandvondsten. Een kappotte meg van't strand kan je soms niet onderscheiden van een kappote meg van Antwerpen, noch van Amrika. Soms ook wel.
Die 'soms' draait niet om willekeur, maar om empirisch waarneembare bewijzen.
In dat andere topic kan je van een aantal tanden inderdaad moeilijk zeggen van waar ze komen. Op de eerste foto, de eerste tand van de tweede rij, da's dan weer een tand van welke je met enige zekerheid kan zeggen dat die uit het Antwerpse komt. Die bruin/beige kleur, de manier waarop de wortel is afgebroken en dit witte lijntjes achterlaat op het glazuur, en het gedeeltelijk ontbreken van de 'inhoud' van de kroon. Typisch Antwerpen.

Natuurlijk kan je afkomen met tandjes met een bruine of beige kleur van Cadzand, maar veel kans niet met net dié kleur, net dié glans en net dié bewaringstoestand. Uit het 'afvalbakje' van Antwerpen haal je er zo honderden.

In dat topic zijn mensen hun mening komen vertellen die een mooie collectie van Knokke of Cadzand hebben, en die jaren in Antwerpen verzameld hebben. Van een hele hoop tanden kan je écht wel zeggen van waar ze komen als je al de variabiliteit in handen hebt gehad. Maakt het uit of iemand niet de allergrootste collectie van Knokke of Cadzand heeft om te weten hoe de tanden van ginder er uitzien? Neen. Hebben zij recht tot spreken met hun kleinere Cadzand/Knokke collectie? Natuurlijk wel. Als alleen degene met 'de grootste collectie van vindplaats X of Y' zijn zegje zou mogen doen over de vondsten van die plekken, er zouden weinig papers bestaan, er zou weinig onderzoek gedaan zijn en het gevoerde onderzoek zal mogelijk vaak fout zijn wegens foute interpretaties.

Ik stel echt voor om Knokke eens een weekendje langszij te laten liggen en andere vindplaatsen aan te doen met Miocene tanden, Pliocene, Eocene, whatever. Door je blind te staren op 1 locatie, kan je echt geen vergelijkingen maken hoor. Verbreed je horizon. Dit is géén kritiek, dit is gewoon goed advies.

Prettig eindejaar,

Jeroen

[Bewerkt door Hieronymus op 31-12-2012 om 10:33 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Alopias

Bericht door Alopias » 31 dec 2012, 11:20

totaal geen idee maar hij is prachtig!
Omdat iedereen ervan uit gaat dat het hier aan de kust gevonden is denk ik dat je een andere genomen hebt, ik ga voor Antwerpen!
Pure gok :)

groetjes
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 31 dec 2012, 11:34

De essentie is inderdaad ver te zoeken in dit topic. Jan en alleman waagt zich aan een gokje, dat gebaseerd is op niets.
Mij gaat het om herkenning door ervaring, duidelijk visuele kenmerken, om waarneembare feiten!
Dit slaat nergens op.

Jeroen slaagt voor mij de nagel helemaal op de kop.

Gunther

FransFrenken
Contacteer:

Bericht door FransFrenken » 31 dec 2012, 11:53

De enige zekerheid die we met zijn allen hebben is dat deze tand uit de bek van een witte haai komt...

groet en alvast een mooi zoekjaar toegewenst!

Frans

Kijk ook eens op mijn website :
http://people.zeelandnet.nl/sharke/

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 31 dec 2012, 11:58

Hallo iedereen,deze tand komt uit Antwerpen.Hij komt uit de spuitkop van een baggerschip.Was blijven steken achter een van de rubberen oorringen.Heb deze gekregen van de kapitein van het baggerschip,een vriend van mij.GR

Verder zijn geen tanden bekend van deze plaats,omdat het schip de opgezogen zanden in zee ging dumpen.GR

strandjutters

Plaats reactie