Haaientanden cadzand.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sharkteethrene
Antw: Haaientanden cadzand.

Bericht door sharkteethrene » 31 dec 2012, 01:44

Ola Strandjutters,

Destijds heb ik daar 2 jaar gelogeerd in de rode leeuw te sluis,dit om de lopinge te realiseren..elke dag over de strandlijn om fossielen te zoeken...geloof me ik heb een flinke collectie vandaar..
Maar geen enkele vondts van aldaar zal aan enige paper toegevoegd worden...zeker geen verolde Cuspidata ;)

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 31 dec 2012, 08:17

Hallo Rene,het is waarschijnlijk ook niet de bedoeling van de meeste mensen die daar zoeken,dat er ooit een paper zal worden van gemaakt of hun vondst beschreven zal worden.Ook de mijne niet.GR

strandjutters

Alopias
Antw: Antw: Haaientanden cadzand.

Bericht door Alopias » 31 dec 2012, 11:22

sharkteethrene schreef:
Ola Strandjutters,

Juist,zeer verstandig ;)
M.i. is deze "vindplaatsvervuiling" omstreeks 2006 ontstaan,er zijn toen grote partijen met kapotte/beschadigde haaientanden welke gevonden waren te Mill overgenomen door enkele personen met belangen aldaar.Zeer spijtig!!

@ Adron, Yep ik heb je mail ontvangen.
De woordkeuzes die je gebruikt en de tijd waarop je reageerd doen mij sterk twijvelen of je wel 13 bent? het was net 23:33 toen je reageerde...mocht je werkelijk die leeftijd hebben dan had je allang op bed moeten liggen..!!!

Groetjes Rene
chek mail

Nullus finis longius si quod facis delectaris

stiek
Been thanked: 12 times

Bericht door stiek » 31 dec 2012, 11:53

strandjutters schreef:
Hallo Rene,dit zou goed kunnen,alleen weet ik zeker dat mijn perioticums en muizentanden van daar zijn.Ook de volledige tanden zijn eigen aan Cadzand,die gooi je niet zomaar weg :D(Cuspidata)

Ik ken mijn weg,en kom ook nooit in Cadzand,de mensen die mij kennen weten wel waar ik zoek.

[Bewerkt door strandjutters op 31-12-2012 om 01:26 NL]
Hallo Pascal,

De vondsten van perioticas en bullas van cadzand die je daar vind kan je gerust laten beschrijven als zijnde dat ze daar voorkomen.
ook al zou er vindplaats vervuiling optreden vanuit Mill en Antwerpen zou het nog niet zo'n ramp zijn.
De fosielen die in Mill en Antwerpen voorkomen kunnen in Cadzand ook voorkomen in het Postmiocene basisgrint (zoals Stijn het noemt en wat ook juist is).
Aan de fossielinhoud van dat basisgrint is te zien, denk ik dat dit basisgrint rust op lagen die ergens in het midden eoceen liggen.
Dit zou als er daar boringen zijn verricht we bekent moeten zijn, maar daar heb ik geen weet van.

Groeten Hans

Hans

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 31 dec 2012, 13:54

Bovendien ben je niet veel met "Mioceen".
Je kan moeilijk een fauna vergelijken uit "een periode" wanneer het gaat om verschillende etages. Een Burdigaliaanse fauna zal verschillen van een Messiniaanse, ookal is dat allemaal Mioceen. Sommige soorten zijn steeds aanwezig, andere niet, sommige in een licht gewijzigde vorm,... De temperatuur kan in elke etage sterk verschillen, zeestromingen ook, wat zijn invloed weer heeft op de fauna. Bovendien is het basisgrind van plaats X niet gelijk aan die van plaats Y. Erosie kan op X wat meer lagen verwerkt hebben dan op Y, en ga zo maar door.

Just sayin'. Een stratigrafie is heel belangrijk, anders blijft het een spelletje darts.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Xenina
Has thanked: 23 times

Bericht door Xenina » 31 dec 2012, 14:51

Adron schreef:
ik snap de vraag niet :)

Je bedoelt toch zeker niet dat we van elke tand moeten zeggen waar hij vandaan komt??

is het een quiz met prijs en al of gewoon voor het plezier?

groetjes Aaron
Hoi Aaron,

natuurlijk bedoelde ik niet dat jullie van iedere tand zullen zeggen waar hij vandaan komt - maar misschien van de eene of andere wel. ;-)

Aan het begin van dit topic zijn sommige mensen aan het twijfelen gewest vanwege de vindplaats van de getoonde tanden en nu ben ik erg nieuwsgierig als ze zulke uitspraken ook over mijne tanden kunnen doen. (Ik weet natuurlijk zeker waar ze vandaan komen omdat ik ze helemaal zelf gevonden heb. ;-)

Het quizje is trouwens zonder prijs....

Groetjes, Xenina

Jeremy

Bericht door Jeremy » 31 dec 2012, 15:14

hallo

Waar is deze discussie mee begonnen?
Dat men door de toestand, staat van een tand de herkomst in twijfel trekt, erger nog, een andere vindplaats naar voor brengt. Dit aan de hand van een foto!!!

Indien men een fossiel koopt waarbij opgave van de vindplaats wordt meegegeven, is dat het enige gegeven dat men heeft.
Niettegenstaande de ervaring en kennis die men heeft. Heeft men hierover toch twijfels, dan kam men op de fiche, etiket hier een vraagteken bij zetten. Ik heb het hier over een gezonde, algemene houding, de uitzonderingen zullen er uiteraard wel zijn.
Er wordt hier nogal veel gegokt en gegist, met argumenten gezwaaid. En de enige zekerheid is dat label, etiket op het fossiel uit de winkel.

Omdat de wortel van deze tand niet compleet is wordt een andere vindplaats beweerd. Halllooo!! Zijn deze tanden dan enkel en alleen in Antwerpen te vinden?
Misschien kunnen we eerst dit misverstand uit de weg ruimen?

groetjes
Jeremy

[Bewerkt door Jeremy op 31-12-2012 om 15:18 NL]

stiek

Bericht door stiek » 31 dec 2012, 15:41

Alleen ligt er nu een deel van op het vaste land,dit was vroeger niet zo.Het zou dus goed kunnen volgens mij dat er een tand in de Sluise Hompels ligt,en ééntje van dezelfde haai in Antwerpen.GR

[Bewerkt door strandjutters op 30-12-2012 om 22:02 NL][/quote]

Hallo Allemaal,

Ik haal dit aan omdat ik dit best leuk vind.
Het kan best kloppen wat Pascal hier schrijft.
Alleen zijn de beide basisgrinden wel verschillend hoe ze gevormt zijn.

Denk hier maar eens over na op oudejaar.

Groeten Hans

Hans

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 31 dec 2012, 16:40

jeremy schreef:
hallo

Waar is deze discussie mee begonnen?
Dat men door de toestand, staat van een tand de herkomst in twijfel trekt, erger nog, een andere vindplaats naar voor brengt. Dit aan de hand van een foto!!!

Indien men een fossiel koopt waarbij opgave van de vindplaats wordt meegegeven, is dat het enige gegeven dat men heeft.
Niettegenstaande de ervaring en kennis die men heeft. Heeft men hierover toch twijfels, dan kam men op de fiche, etiket hier een vraagteken bij zetten. Ik heb het hier over een gezonde, algemene houding, de uitzonderingen zullen er uiteraard wel zijn.
Er wordt hier nogal veel gegokt en gegist, met argumenten gezwaaid. En de enige zekerheid is dat label, etiket op het fossiel uit de winkel.

Omdat de wortel van deze tand niet compleet is wordt een andere vindplaats beweerd. Halllooo!! Zijn deze tanden dan enkel en alleen in Antwerpen te vinden?
Misschien kunnen we eerst dit misverstand uit de weg ruimen?

groetjes
Jeremy

[Bewerkt door Jeremy op 31-12-2012 om 15:18 NL]
Kijk: het winkeltje in Cadzand krijgt/koopt al jaren kapotte bulktanden op uit Mill en Antwerpen om die vervolgens in hun winkel te verkopen als Cadzandse tanden. Dit staat uiteraard niet op het etiket, maar wordt door de mensen ter plekke én andere mensen ook bevestigd. Zij zelf verschonen dit door te zeggen: 'jamaar je kan gelijkaardige tanden hier vinden'. Dat maakt het gros van de tanden die ze momenteel verkopen nog altijd geen Cadzandse tanden. Nu goed? En ja, je ziet het aan de tanden ook dat ze niet van ginds komen. Er zijn hiervoor nog voldoende extra argumenten naar voor gebracht, die heel duidelijk zijn voor mensen met collecties van beide -en meer- locaties. Simplificeren en zeggen 'ge ziet het aan de kapotte wortel', zo kan je bezig blijven. Neen, je ziet het aan de kleur van de tand, de kleur van de breukvlakken, de bewaringstoestand van de tand én van breukvlakken, en ook aan de verschijningsvorm van soorten. 'Hallooooo!' Je leest natuurlijk zelf wat je wil lezen. Jezus Christus, zeg :-)

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Gesloten