Asaphus...

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Alopias
Asaphus...

Bericht door Alopias » 27 nov 2012, 20:44

Hallo,
kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen Asaphus expansus, Asaphus (Neoasaphus) delphinus en Asaphus kovalevskii?
In mijn boek word enkel 'Asaphus' uitgelegd maar niet de andere soorten.
alvast vriendelijk bedankt!

groetjes Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

MarkW
Antw: Asaphus...

Bericht door MarkW » 01 jan 2013, 15:01

Hi Aaron,

Ik ben totaal geen expert om je dit verhaal uit te leggen, maar ik ga het zo goed doen als ik het verhaaltje ken. Het is niet eenvoudig.

Van het geslacht Asaphus zijn er vele soorten, in principe evolueert dit geslacht stapsgewijs in het Baltische Ordovicium en kun je als je de soorten naast elkaar zou leggen ook echt een beeld vormen van hoe blijkbaar een bepaald mechanisme ervoor zorgde dat er veranderingen optraden binnen het geslacht.

Volgens mij gaat het in principe van Asaphus expansus (Wahlenberg, 1821) met korte oogjes - naar Asaphus intermedius (Balashova, 1953) met iets langere oogjes, tot aan de nog jongere Asaphus kowalewskii (Lawrow 1856).
Er zat dus tussen A. expansus, A. intermedius en A. kowalewskii een verandering in de lengte van de oog 'steeltjes' is duidelijk te zien en aangezien de rest van de lichaam vrij gelijk blijft voor zover ik weet, is het plausibel aan te nemen dat ze van hetzelfde geslacht zo zijn veranderd (oftewel geëvolueerd)

Om nog een detail toe te voegen;
De trilobiet Asaphus expansus word gevonden in de Asaphus expansus kalk, dit is een onderdeel van het "Kunda niveau".

Bovenop het Kunda niveau ligt het "Aseri niveau", en daarin worden dus A. intermedius en A. kowalewskii gevonden, en jij mag raden welke het dichtst bij de expansus kalk word gevonden.

Het leuke is dat bijvoorbeeld de Asaphus expansus kalk in het Kunda niveau ligt; het Kunda niveau is vernoemd naar de stad Kunda in Estland, maar ik refereer naar het Baltische Ordovicium in de eerste zin van mijn bericht omdat de Asaphus expansus kalk bijvoorbeeld gevonden word in Estland, maar onder anderen ook in Rusland, Zweden en Noorwegen.

Het verhaal word daarmee alleen nog complexer, en ik ga je het complete verhaal niet hier opschrijven, maar in Zweden worden bepaalde lagen zoals bijvoorbeeld het 'Aseri niveau' bijvoorbeeld niet gevonden; buiten Rusland word er volgens mij geen Asaphus kowalewskii gevonden, en daarmee is Asaphus kowalewskii in principe waarschijnlijk niet het soort waar nog jongere soorten van het geslacht Asaphus van af stamden, want die zijn er wel; ook in andere landen. Het soort A. kowalewskii is dus in principe waarschijnlijk een mislukt (maar heel erg charmant uitziend) experiment van de natuur geweest.

Asaphus delphinus bestond volgens mij nooit; dit was altijd al Delphasaphus delphinus (Lawrow, 1856) maar in 2000 werd dit door de heer Ivantsov hernoemd naar Xenasaphus delphinus; het geslacht Xenasaphus was een aparte vertakking binnen de Asaphida waarin nu drie soorten te vinden zijn, waarna volgens mij dit geslacht ook niet meer gevonden is en dus word de conclusie "uitgestorven" getrokken.

Nog vragen?

Groetjes,

Mark

Alopias

Bericht door Alopias » 01 jan 2013, 15:17

wow, dit gaat mijn petje te boven :)
bedankt voor de uitleg!

groetjes
Aaron

Alopias

Bericht door Alopias » 01 jan 2013, 15:23

ik heb wat afbeeldingen opgezocht en als ik het goed begrijp heeft asaphus expansus de kortste oogjes, heeft asaphus intermedius iets langere oogjes en asaphus kowalewskii de langste oogjes van de drie?

groetjes
Aaron

nestor

Bericht door nestor » 01 jan 2013, 15:27

Mooi uitgelegd Mark!
De As.kowalewskii lijkt inderdaad het eind van een lijn.
In zijn boek van 2008 spreekt Ivantsov overigens weer van Delphasaphus delphinus en noemt hij als Xenasaphus alleen de X. mjanili en de X. devexus.
Het dolfijnachtige cephalon onderscheidt de delphinus duidelijk van de andere Asaphidae Adron, maar dat heb je zelf waarschijnlijk al geconstateerd.

vr.gr.
Jan

De senioribus nil nisi bene

Alopias

Bericht door Alopias » 01 jan 2013, 15:37

wat bedoel je precies met dolfijnachtig? Is dat een vorm enig aan delphinus? Ik zie er geen dolfijn in :)

groetjes
Aaron

nestor

Bericht door nestor » 01 jan 2013, 16:35

De naamgever (lawrow) kennelijk wel.

vr.gr.

De senioribus nil nisi bene

Plaats reactie