Klingen ?
Klingen ?

Beste mensen,
deze stenen vond ik ooit op het strand van Oostende. Zouden er kunnen tussen zitten zitten die afslagklingen zijn van onze voorouders of misschien zelfs verder bewerkte klingen?
Ik ben benieuwd!
groetjes Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Re: Klingen ?
Er zijn betere foto's nodig om dat te zeggen. Kan je ze individueel op foto zetten, in beter licht? Ziet er wel veelbelovend uit.
[Bewerkt door Frederik op 09-12-2012 om 15:20 NL]
[Bewerkt door Frederik op 09-12-2012 om 15:20 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Dag Frederik,
hierbij een paar foto's van de steentjes afzonderlijk.
Er werd mij per mail gezegd dat de steentjes op foto 1-2-3 waarschijnlijk klingen zijn en deze op foto 4 misschien een schrabbertje.
Ben benieuwd wat u denkt.
groetjes Aaron
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Hey Adron,
Het is in de eertse plaats naar de andere kant dat je moet kijken. Dergelijke afslagen hebben vaak een kenmerkend 'slagbult'. Een link naar een oud topic hier:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=3856
Het is in de eertse plaats naar de andere kant dat je moet kijken. Dergelijke afslagen hebben vaak een kenmerkend 'slagbult'. Een link naar een oud topic hier:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=3856
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
hierbij de foto's van de achterkanten
groetjes Aaron
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik kan je niet helpen. Maar wat verhelderend zou zijn is wat uitleg over de begrippen slagbult en sput. Het is mij nog steeds niet 100 % helder (ook niet via de link hierboven).
Begrijp ik het goed dat je moet zoeken naar een "putje" dat de plek markeert waar op de steen is geslagen gevolgd door een "bult" of golfpatroon als gevolg van de trilling die door de slag is ontstaan?
Begrijp ik het goed dat je moet zoeken naar een "putje" dat de plek markeert waar op de steen is geslagen gevolgd door een "bult" of golfpatroon als gevolg van de trilling die door de slag is ontstaan?
Groet,
Niels
Niels
geen idee, er komen niet echt veel reacties meer op hé 
ik wacht nog verder af als er iemand ons kan helpen
groetjes
Aaron

ik wacht nog verder af als er iemand ons kan helpen
groetjes
Aaron
Hallo, bij het bewerken van de steen onstaat naast de plek waar de steen "äangeslagen" wordt en afbreekt een verdikking= de slagbult, en omdat het om een breuk gaat, is er dus een bolle en een holle zijde.
Bekijk de stukjes es van de zijkant (zou leuk zijn als je daar foto`s van plaatst), dan zie a.h.w. enprofiel de verdikking of de holling.
Bij vuursteen is deze meestal heel duidelijk, maar bij andere harde steensoorten, zoals kwarsiet, is dit verschijnsel minder goed te zien.
Ik heb het idee dat jouw stukjes hoofdzakelijk bestaan uit kwarsiet en doen me o.a. denken aan werktuigen/afslagen uit de noordelijke Sahara.
Ook heb ik van de Kaloot een aantal gelijksoortige vondsten die door een kenner zijn gedetermineerd als zijnde Neolitisch
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 01-01-2013 om 15:41 NL]
[Bewerkt door Elbert op 01-01-2013 om 15:42 NL]
Bekijk de stukjes es van de zijkant (zou leuk zijn als je daar foto`s van plaatst), dan zie a.h.w. enprofiel de verdikking of de holling.
Bij vuursteen is deze meestal heel duidelijk, maar bij andere harde steensoorten, zoals kwarsiet, is dit verschijnsel minder goed te zien.
Ik heb het idee dat jouw stukjes hoofdzakelijk bestaan uit kwarsiet en doen me o.a. denken aan werktuigen/afslagen uit de noordelijke Sahara.
Ook heb ik van de Kaloot een aantal gelijksoortige vondsten die door een kenner zijn gedetermineerd als zijnde Neolitisch
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 01-01-2013 om 15:41 NL]
[Bewerkt door Elbert op 01-01-2013 om 15:42 NL]
Elbert
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Klopt wat Bert zegt. Ik heb even gezocht naar duidelijkere afbeeldingen.
Hier een schats waar de slagbult duidelijk is onderaan het zijaanzicht:
http://www.andaman.org/BOOK/chapter54/t ... evel10.jpg
En hier een foto waarop het m.i. ook duidelijk te zien is:
http://www.archeoforum.nl/vondstbeschri ... b1_300.jpg
De bult is herkenbaar op het meest rechtse aanzicht, onderaan.
Natuurlijk is het zo dat als de kling nog verder bewerkt is geweest, in sommige gevallen de oorspronkelijke slagbult weggeklopt is.
Op jouw foto's zie ik niet meteen een onmiskenbare slagbult, best dat je zelf eens goed kijkt of je iets dergelijks kan terugvinden op de stukken.
Hier een schats waar de slagbult duidelijk is onderaan het zijaanzicht:
http://www.andaman.org/BOOK/chapter54/t ... evel10.jpg
En hier een foto waarop het m.i. ook duidelijk te zien is:
http://www.archeoforum.nl/vondstbeschri ... b1_300.jpg
De bult is herkenbaar op het meest rechtse aanzicht, onderaan.
Natuurlijk is het zo dat als de kling nog verder bewerkt is geweest, in sommige gevallen de oorspronkelijke slagbult weggeklopt is.
Op jouw foto's zie ik niet meteen een onmiskenbare slagbult, best dat je zelf eens goed kijkt of je iets dergelijks kan terugvinden op de stukken.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Beste Frederik en Bert,
Dank voor de uitleg. De slagbult onstaat dus als gevolg van de slag?
Hoe onderscheid je dit van een natuurlijke breuk? Die hebben toch ook vaak zo'n golfpatroon?
Dank voor de uitleg. De slagbult onstaat dus als gevolg van de slag?
Hoe onderscheid je dit van een natuurlijke breuk? Die hebben toch ook vaak zo'n golfpatroon?
Groet,
Niels
Niels