azijn schelp resultaat
azijn schelp resultaat
ik was thuis aan het testen wat azijn met een brachiopode doet na een kleine 15 minuten. de brachipode was bijna opgelost en er was alleen een afdruk te zien.
gr wessel
[Bewerkt door wessel op 06-01-2013 om 14:29 NL]
Eerder schept men water met een zeef dan wijsheid zonder boeken.
Antw: azijn schelp resultaat

Het is inderdaad zo dat de kalkaanslag op uw schelpen kan opgelost worden met een zuur ( azijnzuur in dit geval). Maar je mag niet vergeten dat de schaal van het fossiel in dit geval dezelfde chemische reactie vertoont en evenzeer oplost in azijnzuur.
Daarom lijkt het mij in dit geval beter om op een mechanische manier te werk te gaan.
De kalkaanslag is immers redelijk zacht en kan vrij eenvoudig "weggewreven" worden met de punt van een houten tandenstoker of voor de hardere deeltjes met een naald of scherp mesje. Wel voorzichtig zijn met krassen in dit geval.
Ook is het raadzaam om onder een microscoop of vergrootglas te werken, zodat je goed kan volgen wat je doet.
Bovenstaande foto's zijn twee brachiopoden uit het Bathoniaan ( Jura), die ik geprepareerd heb met een tandenstoker.
Het uitgangspunt was erg vergelijkbaar met de brachiopoden, die jij hierboven toont.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 06-01-2013 om 09:23 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Antw: azijn schelp resultaat
Daarom lijkt het mij in dit geval beter om op een mechanische manier te werk te gaan.
versta ik onder mechanische manier te werk gaan o.a luchtdrukbijtels enz
gr wessel.
versta ik onder mechanische manier te werk gaan o.a luchtdrukbijtels enz
gr wessel.
Eerder schept men water met een zeef dan wijsheid zonder boeken.
Met mechanische middelen bedoel ik inderdaad het gebruik van borsteltjes, naalden, mesjes, tandenstokers, luchtdrukbeitels, etc....om de matrix te verwijderen. Dit in tegenstelling met chemische middelen, waarbij zuren, basen of detergenten gebruikt worden.
In het geval van uw brachiopoden is een luchtdrukpennetje zeker niet nodig.
Lugo
In het geval van uw brachiopoden is een luchtdrukpennetje zeker niet nodig.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
dag Wessel,
als ik met azijn wil werken of testen begin ik eerst met een paar seconden. Indien ik geen verschil zie drijf ik de tijdsduur op. Maar seconden of minuten is een groot verschil
Azijn houdt altijd een groot risico in maar als je het rustig werkt en voldoende spoelt bekom je toch mooie resultaten.
En zoals Lugo al aangeeft: zachte kalk heb ik ook met een simpele tandenstoker kunnen verwijderen met als voordeel, geen krassen.
groetjes
Jeremy
als ik met azijn wil werken of testen begin ik eerst met een paar seconden. Indien ik geen verschil zie drijf ik de tijdsduur op. Maar seconden of minuten is een groot verschil

Azijn houdt altijd een groot risico in maar als je het rustig werkt en voldoende spoelt bekom je toch mooie resultaten.
En zoals Lugo al aangeeft: zachte kalk heb ik ook met een simpele tandenstoker kunnen verwijderen met als voordeel, geen krassen.
groetjes
Jeremy
het is wel zonden als de azijn je fossiel weg zuurt
Keep looking evry time