walviswervel conserveren
walviswervel conserveren
Hallo iedereen,
ik heb vandaag mijn eerste walviswervel gevonden. De ene kant is nog in goede staat maar de andere kant durft af te brokkelen. Ik heb ergens gelezen om de wervel in te strijken met een mengsel van houtlijm en water. Ik zou graag willen weten in welke verhouding dat moet ?
Groetjes, Fabienne
ik heb vandaag mijn eerste walviswervel gevonden. De ene kant is nog in goede staat maar de andere kant durft af te brokkelen. Ik heb ergens gelezen om de wervel in te strijken met een mengsel van houtlijm en water. Ik zou graag willen weten in welke verhouding dat moet ?
Groetjes, Fabienne
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: walviswervel conserveren
De oplossing moet voldoende dunvloeibaar zijn. 1:10 wordt vaak als richtlijn gegeven.
Hou er rekening mee dat er betere producten dan houtlijm beschikbaar zijn voor dit soort conserveringen, o.a. Osteofix en Paraloid B72. Dus als het echt een klassewervel is zou ik dit toch even overwegen.
Hou er rekening mee dat er betere producten dan houtlijm beschikbaar zijn voor dit soort conserveringen, o.a. Osteofix en Paraloid B72. Dus als het echt een klassewervel is zou ik dit toch even overwegen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
paraloid! 1/10 in aceton en even onderdompelen (de oplossing van paraloid kan je in't veld ook meenemen voor breekbare schelpen etc)
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Hierbij een fotootje van de wervel van gisteren. Spijtig genoeg is de ene helft redelijk afgesleten maar aangezien het mijn eerste is, mag ik niet klagen. Ik laat hem nu eerst een maandje drogen en dan zal ik hem behandelen.
Groetjes, Fabienne
Antw: Antw: walviswervel conserveren
Hallo Fabienne,Fabienne schreef:
Hierbij een fotootje van de wervel van gisteren. Spijtig genoeg is de ene helft redelijk afgesleten maar aangezien het mijn eerste is, mag ik niet klagen. Ik laat hem nu eerst een maandje drogen en dan zal ik hem behandelen.
Groetjes, Fabienne
Toch nog een hele mooie wervel ondanks die beschadiging.
Voor verder uiteenvallen zou ik niet zo bang zijn, dit heb ik met mijn walvismateriaal nog niet meegemaakt.
Wat ik wel meegemaakt heb, dat als ik mijn materiaal afspoel met water, en dat ze door en door nat zijn, dat ze wit materiaal uitzweten.
Volgens mij hetzelfde wat je soms ziet bij bakstenen in de nieuwbouw.
Dit houdt vanzelf op als de wervel helemaal opgedroogt is.
Ook weet ik niet of de wervels van Antwerpen ook zweten als ze door en door nat zijn, net als die van Liessel.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik niet weet wat de reaktie is als je hem onderdompelt in een conserveermiddel.
Ik ken tenslotte geen scheikundige reakties.
Groeten Hans
Hans