Cadzand: Eocene Sponsjes .

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
strandjutters
Been thanked: 3 times
Cadzand: Eocene Sponsjes .

Bericht door strandjutters » 11 jan 2013, 18:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,dit steentje met sponsjes erin vind ik vaak in Knokke,deze komt uit Cadzand en laat duidelijk zien aan de Sponsnaalden dat het dus zeker Spons betreft en geen Algen,zoals soms al beweerd was op het forum.

Ik heb de naaldjes aangeduid met X op de laatste foto 80 x vergroot zie je ze duidelijk al is het een slechte foto,maar ik krijg het niet beter.

Voorzover ik weet zijn deze Sponsjes nog niet beschreven en hebben ze dus geen naam,Spongebob heeft er ook al een paar gekregen van mij.Gr

[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2013 om 18:28 NL]

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 432 times
Been thanked: 652 times
Antw: Antw: Cadzand: Eocene Sponsjes .

Bericht door Spongebob » 11 jan 2013, 20:15

stijnboy9 schreef:
strandjutters schreef:

Voorzover ik weet zijn deze Sponsjes nog niet beschreven en hebben ze dus geen naam,Spongebob heeft er ook al een paar gekregen van mij.Gr

[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2013 om 18:28 NL]
Awel, waar wacht je nog op Pascal? :)
Je kent volk in naturalis, je kent Spongebob... niets houdt je tegen?
:D
Was het allemaal maar zo gemakkelijk Stijn.
Aan de andere kant: dat maakt de sponzen zo interessant; want er is nog veel te ontdekken. Eerst de pindaspons ;)

Time fades away (Neil Young)

strandjutters
Antw: Cadzand: Eocene Sponsjes .

Bericht door strandjutters » 11 jan 2013, 21:00

Hallo Sponsebob,je heb mail.

Hallo Stijn,ze zijn er mee bezig denk ik.Het enige dat ik kan doen ,is mijn toch redelijke verzameling van deze Sponsjes bezorgen aan deze mensen voor verder onderzoek als dit zou nodig zijn.

Het exemplaar die ik nu gevonden heb,heeft toch echt zeer fijne details,en kan nutig zijn.GR

strandjutters

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 11 jan 2013, 21:43

Zie bericht 12-01-2008.

Hier mijn antwoord toen: Nogmaals, foto 4 toont, zoals ook Sponsenbob zeide, inderdaad sponsen, althans als deze steen van het Zwin komt.

Het gaat dus niet om Kweenies of Brokeljons...

Zie hiervoor F.A.D. van Nieulande, 'Eocene Sponges from the North Sea Bassin'. In: 'Caenozoic Research, 1 (1-2)(2001), pp.133-166, November 2007.

Alweer zo'n voortreffelijk stuk in een blad van de WTKG!

HJ

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 jan 2013, 00:49

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,dit stukje gevonden in Cadzand vandaag.Je ziet weer duidelijk sponsnaalden als je het vergroot.

Wat het me het meeste opvalt,zijn de kleine zwarte puntjes bij het sponsje,dit komt overéén met het uitsterven van de Dinosaurusen aan het einde van het krijt,dit sponsje is mogelijk overgang krijt,Paleogeen.

door de zwarte stipjes zijn mogelijk de dino's uitgestorven dit in verband met een Meteoriet inslag op de Aarde.

Ik weet het niet echt,maar volgens mij een onderzoek waard.

Ik kom die zwarte stippen ook tegen in CBN .GR

Wat ik nog kwijt wil,is dat mijn eerste sponsjes hier op dit topic in een vrij zachte matrix zitten,en ze er dus makkelijk volledig kunnen uitgehaald worden.Het tweede stuk is de keiharde matrix groenzand,en dit lukt nooit om ze eruit te halen.GR

[Bewerkt door strandjutters op 12-01-2013 om 00:57 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 jan 2013, 01:14

Hallo Spongebob,misschien niet interessant maar ik laat je weten dat ik de eerste sponsjes die ik hier toon(de witjes)er zo uithaal met mijn nagels,zachte matrix dus,kan interessant zijn .GR

Ook zie je op deze sponsjes de zwarte punten,dit is mij niet opgevallen bij deze sponsjes uit het Zwin.

[Bewerkt door strandjutters op 13-01-2013 om 01:20 NL]

strandjutters

dominiek

Bericht door dominiek » 13 jan 2013, 08:38

mooie sponsen

Keep looking evry time

Spongebob
Has thanked: 432 times
Been thanked: 652 times

Bericht door Spongebob » 13 jan 2013, 11:40

strandjutters schreef:
Wat het me het meeste opvalt,zijn de kleine zwarte puntjes bij het sponsje,dit komt overéén met het uitsterven van de Dinosaurusen aan het einde van het krijt,dit sponsje is mogelijk overgang krijt,Paleogeen.

door de zwarte stipjes zijn mogelijk de dino's uitgestorven dit in verband met een Meteoriet inslag op de Aarde.

Ik kom die zwarte stippen ook tegen in CBN .GR
Ik denk dat je twee dingen verwisselt Pascal.
De zwarte puntjes hebben niets te maken met de iridiumpartikels die de KT-grens markeren. De puntjes die je in deze sponsjes en vooral in de matrix ziet, zijn zelfs niet helemaal zwart maar groenzwart. Het is glauconiet, een verweringsproduct van biotiet. Het wordt alleen gevormd in relatief warm en ondiep water en is een aanwijzing voor een zich terugtrekkende zee.
Bij CBN komt het inderdaad ook voor in de zgn. "Tourtia" en groenzand heeft er zijn verkleuring aan te danken.

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie