Duits visje?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
michiel
Duits visje?

Bericht door michiel » 11 aug 2004, 13:07

Afbeelding
Hallo,

Na een korte en intensieve vakantie in Solnhofen (D) zijn we teruggekomen met een kofferbak vol steen, waar, in onze beleving, fossielen in zitten. Als absolute leken kan het best zo zijn dat we veel niet-fossielen hebben meegenomen en juist fossielen vanwege de onherkenbaarheid hebben weggegooid.
Ik hoop af en toe eens een foto op dit forum te zetten met de vraag wat het is. Het vergelijken met plaatjesboeken is in de praktijk weerbarstiger dan in theorie.
Bijgevoegde foto is van iets wat wij als vis bestempeld hebben (vanwege de graten). De kop lijkt alleen wel een beetje buiten proportioneel groot. Ik weet niet uit welke laag de steen komt omdat de fossiel uit een door iemand anders weggegooide steen tevoorschijn kwam. Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Michiel

Trilobite
Contacteer:
Antw: Duits visje?

Bericht door Trilobite » 11 aug 2004, 19:22

Ik zou zeggen een vis met pantser platen (je weet wel zo\'n beest net als Dunkleosteus en Bothrielopis), maar das helemaal uit de verkeerde tijdperk. Het zou heel nuttig zijn als je closeups maakt van de foto.

[Bewerkt door Trilobite op 11-08-2004 om 18:22 NL]

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Maarten

Bericht door Maarten » 11 aug 2004, 20:50

Foto is niet helemaal duidelijk, maar dit is (als ik het goed zie) pseudo-fossiel, niet echt dus, een of ander minaraal, als je het wil weten moet ik het opzoeken.

Balen....maar het leven gaat verder en wellicht zit er nog wat in...

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 11 aug 2004, 21:56

of het wat is weet ik ook niet zeker [wat mij betreft een grote kever???] ik heb wel een tip voor jouw ,gekregen van een oude fransman.
leg je stenen een dag in een emmer of bak met water en daarna een dag in de vriezer.
hierdoor zouden de platen makkelijker van elkaar los komen,veel sucses
davinci

i just looove fossils

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 12 aug 2004, 07:55

Geen pseudofossiel!
Dit vanwege de graten. Het zou ook een halve vis kunnen zijn!!

Maar gezien de grootte is het denk ik een Allothrissops spec.

Voor meer vissen ga naar;
http://www.henskensfossils.nl/

Die hebben een speciale solnhofen afdeling!

Groeten,
The Stone

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Koen

Bericht door Koen » 12 aug 2004, 13:22

Afbeelding

Het is zeker een vis, echter slechts een kop en een stuk ruggegraat, alleen de zwarte \"mosachtige\" kleuring errond zijn pseudofossielen, namelijk dendrieten (mangaan en ijzermineralen).
De vis lijkt een beetje op deze tharsis uit mijn verzameling. Ik heb zeer veel naslagwerken van solnhofen en zelf een 50tal exemplaren uit solnhofen. Als je mij een betere close-up stuurt kan ik proberen om de vis beter te determineren

Koen

Bericht door Koen » 12 aug 2004, 13:23

PS: de stenen niet zomaar in de diepvriezer steken, het kan je fossielen beschadigen!

michiel

Bericht door michiel » 15 aug 2004, 21:33

Afbeelding
Bedankt voor alle reacties. Ik ben weer heel wat wijzer geworden. De fossiel in de vriezer leggen doe ik nog maar even niet. Wellicht eerst eens proberen met een wat minder mooi exemplaar. Bijgevoegd twee detailfoto\'s die hopelijk nog wat extra duidelijkheid geven.

Michiel

michiel

Bericht door michiel » 15 aug 2004, 21:36

Afbeelding
En nog een, waaruit volgens mij wel te zien valt dat het vis is.
Als ik heb uitgevonden hoe ik afzonderlijke deelnemers uit het forum kan mailen, zal ik Koen een foto sturen waarop nog ingezoomd kan worden.

Michiel

Gesloten